سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ده درصد از راي دهندگان در انتخابات افغانستان، پاكستاني بودند!

ظاهرا ساكن شدن اقوام غير افغانستاني در اقصاء نقاط افغانستان يك نقشه فرا منطقه اي مي باشد كه گرداندگان آن سعي دارند تا با اسكان دادن پاكستاني ها در ولايات كشور ما، يكپارچگي قوميتي منطقه را از بين برده و بدين طريق از ايجاد هرگونه اتحادي در آن ولايت جلوگيري نمايند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،با ادامه عملياتهاي نظامي آمريكاييان در مناطق مرزي افغانستان و پاكستان و همچنين افزايش جابجايي هاي باشندگان پاكستاني در سالهاي گذشته، روز به روز بر تعداد پاكستانيهايي كه در مناطق شرقي كشور ما ساكن مي شود، افزوده مي گردد.

اين موضوع كه سال پيش نيز مطرح شده، متاسفانه از جانب هيچ مقام دولتي پيگري نشد و اكنون وضعيت برخي ولايتهاي آرام از جمله هرات به جايي رسيده كه شخص تازه وارد فكر مي كند به كويته آمده نه يك شهر افغانستان.

در حال حاضر بسياري از پشتون هاي پاكستان به زور به مناطق مركزي، شمال و غرب كشور ما آمده اند كه لهجه و طرز گپ زدن شان با افغانستاني هاي قندهار و جلال آباد و خوست فرق مي كند و كار به جايي رسيده است كه تعداد زيادي غير افغانستاني اما با نام افغانستاني، به ارتش ملي و پوليس نيز وارد شده است.

از وزارت سرحدات و قبايل و همچنين وزارت عودت و مهاجرين توقع آن مي رفت تا بر روند خروج و ورود پاكستاني ها كه معمولا بصورت قاچاقي وارد كشور ما مي شوند، بيشتر رسيدگي نمايند، چرا كه ورود بي حساب و كتاب پاكستاني ها باعث مشكلات فراوان از جمله درگيريهاي قوميتي در مناطق مرزي و حتي مناطق ديگر كشور شده است.

اما ظاهرا ساكن شدن اقوام غير افغانستاني در اقصاء نقاط افغانستان يك نقشه فرا منطقه اي مي باشد كه گرداندگان آن سعي دارند تا با اسكان دادن پاكستاني ها در ولايات كشور ما، يكپارچگي قوميتي منطقه را از بين برده و بدين طريق از ايجاد هرگونه اتحادي در آن ولايت جلوگيري نمايند.

ما در زمان جهاد شاهد اين بوديم كه اقوام مختلف هر ولايت دوشادوش هم، سواي از مسايل مذهبي و قوميتي بر عليه كفر مي جنگيدند. دليلشان هم اين بود كه همه ما افغانستاني هستيم. ولي اگر اين روند جايگزيني پاكستانيها در افغانستان ادامه يابد، فرداها بچه هاي همين مردم ديگر همسايه خود را برادر افغانستاني نمي دانند و اين همان هدفي است كه غرب به دنبال آن مي گردد و تا كنون هم موفق به از بين بردن اتفاق و ايجاد نفاق شده است كه اين موضوع در نتايج ابتدايي انتخابات به آساني قابل مشاهده است.

نگراني ديگري كه در اين رابطه وجود دارد توزيع تذكره هاي الكترونيك پيشرفته به عنوان كارت شناسايي هويت، كارت راي دهي انتخابات و حتي لايسنس رانندگي مي باشد. اين تذكره هاي هوشمند كه نشان انگشت و اسكن چشم صاحبان آن را در بر خواهد داشت قرار است به زودي به شهروندان افغانستان ارايه شود.

گفتنی است؛ در اين فرصت به وجود آمده بسياري از پاكستاني ها مي توانند خود را به عنوان شهروند افغانستان جا بزنند. به حدي كه شايع است پاكستاني ها و قبايل پشتون آنطرف مرز دسته دسته براي گرفتن تذكره نفوس افغانستاني وارد خاك كشور ما مي شوند. همانطور كه شايعاتي نيز مبني بر حضور شهروندان پاكستاني در انتخابات رياست جمهوري اخير وجود دارد.

حتي عده اي مدعي هستند كه 25 درصد از پشتون هايي كه امروز در افغانستان زندگي مي كنند پاكستاني هايي مي باشند كه ده ها سال قبل به جنوب و شرق كشور ما آمده، همانجا زندگي و گاهي هم خرابكاري مي كنند. با اين توضيح شايد بتوان مدعي شد كه ده درصد از كساني كه در انتخابات رياست جمهوري شركت كردند، پاكستاني هاي بودند كه در ولايات مختلف راي دادند و يا بنا به دستور اربابان خود مرتكب تخلفات گسترده در انتخابات و حتي سبب باطل شدن آراي يك حوزه انتخاباتي شده اند.

هر چند در زمان طالبان چه در افغانستان و چه در نمايندگي هاي طالبان در عربستان سعودي، امارات متحد عربي و پاكستان به ده ها هزار پاكستاني پاسپورت و تذكره نفوس افغانستاني داده شده است و اين پروسه در زمان محترم كرزي نيز ادامه داشته است.

لازم به ذکر است، چند سال پيش يكي از خطيب هاي ايراني در يك مجلس عمومي گفته بود: يك روز از خواب بيدار ميشويم، مي بينيم افغانها مانند اسراييل كشور ما را اشغال كرده اند. اين واقعيتي بود كه سياستگذاران ايراني براي جلوگيري از آن به مهاجرين افغانستاني نه كارت شناسايي معتبري مي دهند و نه اجازه رانندگي و نه كارت كار مدت دار. تا افغانستاني ها بدانند كه اگر هزار سال هم در ايران بمانند افغانستاني هستند نه يك شهروند ايراني.

اما مقامات افغانستان از اين موضوع غافل بودند و يا خود را به غافل بودن زدند، تا در آينده اي نه چندان دور ديگر فرق گذاشتن بين يك پاكستاني و افغانستاني در كشور خود ما مقدور نباشد، كه البته اين هم از لطف جناب كرزي و هم قومهايشان در كابينه دولت بود.

/انتهای پیام


منبع : افغان نیوز


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.