سخنگوی ستاد انتخاباتی "عبدالله عبدالله" نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با انتقاد از عملکرد کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی این کشور گفت: سرنوشت نزدیک به یک میلیون رای افغان ها نامشخص است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، ˈعبدالستار مرادˈ سخنگو و یکی از مقامهای ستاد انتخاباتی ˈعبدالله عبداللهˈ روز دوشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در کابل گفت: 530 هزار رای که باید مورد برسی جدی قرار می گرفت به نفع نامزدی مشخص محاسبه شده و سرنوشت 4 صد هزار رای دیگر نامشخص است.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله با برشمردن تخلفات انتخاباتی در برخی استان ها از جمله استان های پکتیکا و کاپیسا، تعداد آرای گزارش شده در استان ننگرهار را توسط ناظران انتخاباتی و کمیسیون انتخابات، متفاوت دانست و به لزوم روشنگری دراین زمینه تاکید کرد.

کمیسیون مستقل برگزاری انتخابات افغانستان براساس نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در 16 فروردین برگزار شد، اعلام کرد عبدالله عبدالله 44.9 درصد و اشرف غنی احمد زی 31.5 درصد آرا را کسب کرده اند و در نتیجه نتوانسته اند حد نصاب لازم را برای پیروزی در دور اول انتخابات کسب کنند.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان نامزدها برای پیروزی در دور اول انتخابات باید 50 درصد بعلاوه یک رای را کسب کنند.

ˈاحمد یوسف نورستانیˈ رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت بر اساس بررسی های این کمیسیون احتمالا انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

طبق قانون انتخابات افغانستان پس از اعلام نتایج توسط کمیسیون مستقل انتخابات این کشور که مسوولیت برگزاری انتخابات و شمارش آرا را دارد، نامزدهای معترض 24 ساعت پس از اعلام نتایج اولیه فرصت دارند که شکایت های خود را مطرح کنند تا کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در فرصت 20 روزه به آنها رسیدگی و نتیجه قطعی انتخابات را اعلام کند.

بر اساس این قانون در صورت لزوم، انتخابات دور دوم، دو هفته بعد از اعلام نتایج توسط کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، برگزار خواهد شد.

کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی افغانستان پیش از این به شکایت نامزدها رسیدگی کرده است.

قرار است روز چهارشنبه نتایج قطعی انتخابات سومین دوره ریاست جمهوری افغانستان اعلام شود.

دراین دوره از انتخابات افغانستان، افغان ها خود مسوولیت برگزاری انتخابات را بر عهده داشتند و نیروهای امنیتی این کشور نیز امنیت انتخابات را تامین کردند.

کارشناسان این دوره از انتخابات افغانستان را که زیر سایه تهدید طالبان برگزار شد، موفقیتی بزرگ برای مشارکت سیاسی افغان ها در روند سیاسی کشورشان ارزیابی کردند.
/انتهای پیام

منبع: ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.