سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرگ در اثر بیماری‌های تنفسی به رتبه 3 رسیده است

مرگ و میر بر اثر بیماری‌های مزمن تنفسی در گذشته دارای رتبه 6 بوده است که در حاضر به رتبه 3 رسیده و این هشداری برای افزایش شیوع بیماری آسم است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر مصطفی معین استاد آلرژی و ایمونولژی بالینی و رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی در هفدهمین کنگره آسم و آلرژی گفت: نقش خانواده بیمار در تشخیص و بیماری آسم مهم است، در تحقیقات به عمل آمده در سال 2007 آمریکا مشخص شد 51 درصد بیمارانی که در بهترین شرایط مورد توجه بودند آسم آنها کنترل شده است.

وی افزود: بیماری مزمن تنفسی از نظر هزینه در جوامع در رتبه 3 الی 5 است زیرا کیفیت زندگی را کاهش می دهد همچنین بیماری‌های مزمن تنفسی از نظر مرگ و میر در رتبه 6 قرار داشتند در سال 1990 به رتبه 3 رسید و هشداری برای افزایش شیوع آسم است و در بروز آسم و بیماری‌های تنفسی آلرژی‌ها، آلاینده‌ها، هوای آلوده، آلودگی محیط بسته، سیگار و شیوه جدید زندگی نقش دارند.

وی گفت: حدود 50 درصد جامعه علائم آلژری را از خود نشان می دهند و در کشورهای در حال توسعه در اوایل قرن 20 بیشتر بیماری‌ها عفونی بوده که در حال حاضر جای خود را به بیماری‌های غیر واگیر تنفسی مثل آسم داده است.

معین با بیان اینکه روند جهانی شیوع و شدت آسم در حال افزایش است گفت: این بیماری در سه دهه گذشته به ویژه در کشورهای با درآمد کم و یا متوسط افزایش پیدا کرده و بالاترین شیوع آسم شدید در کشورهای با درآمد کم است و در کشورهای جهان سوم آسم نوع شدید سیر صعودی دارد همچنین دو سوم هزینه‌های بهداشتی، مربوط به آسم های شدید است و در کشور ما چند هزار میلیارد تومان سالیانه برای درمان آسم هزینه می شود.

وی در ادامه افزود: در کشور ما درمان آسم بین 500 هزار تا 1 میلیون تومان برای هر بیمار هزینه دارد .

معین با اشاره به اینکه بسیاری از عوامل خطر بیماری‌های مزمن غیرواگیر مشترک هستند اظهار داشت: هوای آلوده، نوع غذای مصرفی به خصوص فست فودها و عدم تحرک همگی در ایجاد این بیماری‌ها نقش دارند همچنین ثابت شده است که اگر کودکان بیش از 5 ساعت در روز به تماشای تلویزیون بپردازند دچار مشکلات جدی از جمله آسم می شوند.

وی با بیان اینکه مبتلایان به آسم را از ورزش منع نکنیم اظهار داشت: تحرک برای آنها بسیار مهم است.

معین با بیان اینکه برای کنترل آسم باید فرهنگ سلامت را ارتقاء دهیم تصریح کرد: 90 درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های مزمن در رتبه 3 قرار دارد و دو عامل اصلی خطر در بروز آسم دود تنباکو و سیگار هستند سیگار با داشتن سه هزار ماده سمی سالیانه 6 میلیون تلفات دارد. در ایران سرانه مصرف سیگار 855 نخ است که هزینه روزانه آن بیش از 10 میلیارد تومان برآورد شده است.

وی از سرطان ریه به عنوان دومین رتبه مرگ بر اثر سرطان در ایران نام برد و گفت: تلفات سیگار در خاورمیانه رو به افزایش است و در چشم انداز سازمان جهانی بهداشت، باید مردم به راحتی نفس بکشند.

استاد آسم و آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: بین حمله‌های تنفسی و قلبی بین ذرات معلق هوا، رابطه مستقیمی وجود دارد.

وی با اشاره به بیمارانی که در درمان آسم با پزشک همکاری نمی‌کنند، اظهار داشت: در نتیجه عدم همکاری، 66 درصد علائم تشدید و 48 درصد در فعالیت‌ها محدود می‌شوند، همچنین 46 درصد دچار بدخوابی و 40 درصد به حمله آسم مبتلا می‌شوند و نیز 9 درصد حمله‌های مرگبار در این افراد اتفاق می‌افتد.

معین با بیان اینکه آموزش به پیش آگهی کمک می‌کند گفت: اسپری‌های کورتیکو استروئیدی جزء بهترین داروهای طب هستند و بهترین تاثیر و کمترین عوارض را دارند که با آموزش صحیح می‌تواند معجزه کند.

وی به راهبرد‌های جهانی و ملی کنترل آسم اشاره کرد و افزود:  تعیین سیاست‌های اولویت‌ها و برنامه‌های کشوری پیشگیری و کنترل، اختصاص 1 تا 2 درصد بودجه بهداشت و درمان به کنترل آسم، پیشگیری از عوامل خطر زای محیطی و یا کاهش آن‌ها، ادغام برنامه کنترل آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی و ارزیابی مستمر نتایج برنامه ملی کنترل آسم می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی و آسم و آلرژی در پایان تصریح کرد: از نتایج مورد انتظار، ارتقای سطح آگاهی، کاهش نیاز بیماران به بستری و افزایش کیفیت زندگی است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.