سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست سرای «کتاب و رسانه» خانه کتاب انجام شد

بررسی پیوندهای بین‌رشته‌ای در علم اطلاعات و دانش‌شناسی

«نشست پیوندهای بین‌رشته‌ای در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» با حضور «یزدان منصوریان»، «عبدالرضا نوروزی چاکلی»، «داریوش مطلبی» و «علیرضا نورمحمدی» در سرای «کتاب و رسانه» خانه کتاب برگزار شد.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مطلبی در ابتدای این نشست، در توضیح علوم بین‌رشته‌ای و چندرشته‌ای و ارتباط آن با رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی گفت: با نگاه تاریخی به رشد علم، متوجه می‌شویم که مباحث رشته‌ای و میان‌رشته‌ای اهمیت زیادی پیدا کرده است، به طوری که استقبال از این رشته‌ها در دانشگاه‌ها بسیار زیاد است.
 
وی افزود: در گذشته، به متخصصان جامع‌الاطراف، اصولاً فیلسوف گفته می‌شد، چون هم طب می‌دانستند، هم نجوم و هم حکمت، اما به تدریج، با تخصصی شدن علوم در عصر صنعتی، دیگر یک نفر نمی‌توانست ادعا کند که به همه علوم مسلط است.
 
در ادامه این نشست، نوروزی گفت: امروزه حوزه میان‌رشته‌ای اهمیت بسیاری پیدا کرده و حوزه‌های که به این سمت نمی‌روند، عملاً از گردونه علوم خارج می‌شوند.
 
نورمحمدی نیز در این نشست گفت: در عصر فرهنگی و موج چهارم که هنوز واردش نشده‌ایم و بعضی از کشورها به آن ورود کرده‌اند، میان‌رشته‌ها و چند‌رشته‌ها بیشتر دیده می‌شوند و این در واقع کمک به همه علوم است.
 
در ادامه این نشست، منصوریان گفت: کتابداری و اطلاع‌رسانی ماهیتاً بین‌رشته‌ای است. به عنوان مثال، درس مدیریت کتابخانه، بر اساس مبانی علم مدیریت است یا پیش‌نیاز درس اقتصاد اطلاعات، دانستن مبانی اقتصاد است.
 
مطلبی در ادامه گفت: بسیاری از رشته‌هایی که در دنیا با آن مواجهیم آغازشان با یک رشته میان‌رشته‌ای بوده است و اگر به آغاز آن نگاه کنیم، استقلالی برای آن نمی‌بینیم، اما به مرور زمان و با بسط پیدا کردن رشته و حوزه‌های مرتبط، آن رشته به صورت مستقل مطرح شده است.
 
وی ادامه داد: در شناخت رشته کتابداری، وقتی می‌خواهیم ببینیم که یک علم رشته است یا میان‌رشته، باید دید که ملاک‌های تمییز آنها چقدر می‌تواند قابل اعتنا باشد. اگر ملاک‌ها مشخص باشد، رشته است و اگر نباشد و اشتراک داشته باشند، میان‌رشته است.
 
بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 10 تا 20 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.