سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استرس کار "معده" را تعطیل می‌کند!

حرکات دستگاه گوارش و از جمله معده تحت تأثیر سیستم عصبی خودکار است. هنگامی که فرد دچار استرس می‌شود ممکن است دچار انقباض معده یا کاهش ترشحات هضمی و جذبی هورمون‌هایی که مرتبط با این سیستم هستند، شود.

شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دستگاه گوارش مانند سایر احشای درونی بدن از سیستم عصبی خودکار عصب‌گیری می‌شود. در نتیجه حرکات این دستگاه و ترشحات آن تابع سیستم عصبی خودکار است در بدن دو سیستم عصبی خودکار اصلی کار حرکات و تأثیرات را برعهده می‌گیرند که "سیستم عصبی خودکار سمپاتیک" و پاراسمپاتیک می‌باشند. 

وی افزود: ترشحات معده تحت تأثیر اعصاب خودکار است اما این اعصاب به اراده فرد کار نمی‌کنند در نتیجه فرد از حرکات معده خود آگاهی ندارد. ضمن این مسئله باید دانست اعصاب خودکار تحت تأثیر تنش‌های وارده از سیستم عصبی خودآگاه قرار می‌گیرند بنابراین ترس و عصبانیت می‌تواند روی این اعصاب تأثیر بگذارد. 

آگاه تصریح کرد: استرس باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک می‌شود سیستم عصبی سمپاتیک در زمان استرس فعالیت بیش از حد دارد و در زمان استراحت فرد سیستم عصبی پاراسمپاتیک فعال است. 

وی اظهار داشت: جریان هضم نیاز به آرامش دارد به عبارت دیگر زمانیکه فرد دچار استرس است ممکن است دچار انقباض معده شود یا کاهش ترشحات هضمی و جذبی و هورمون‌هایی که مرتبط با این سیستم هستند گردد. بنابراین افراد زیادی در اثر این امر دچار دل درد می‌شوند. 

این متخصص در پایان خاطر نشان کرد: توصیه می‌شود که فرد در موقع استرس غذا میل نماید یا در صورتی که استرس دارد از داروهای کم کننده تحریک سیستم عصبی استفاده نماید البته باید دانست که هر دردی را نباید به اعصاب نسبت داد و اگر فرد مشکل ارگانیک ندارد باید علل عصبی مرتبط با آن را برطرف نمود. 

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.