سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش "نرخ تورم" به معنی کاهش قیمت‌ها نیست

تورمی که سال 92 را بالارونده شروع کرده بود، سال 93 را کاهنده آغاز کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تورم یکی از موضوعات مهم در کشورهاست، همان گونه که می‌دانید در ایران درصد تورم در سال‌های اخیر بسیار زیاد بوده است به طوری که قیمت‌ها در هر سال بسیار افزایش یافته و قدرت خرید مردم کم شده است به همین دلیل مهم‌ترین هدف دولت تدبیر و امید بهبود وضعیت معیشت مردم با کاهش نرخ تورم است.
 
بنا به گفته مسئولان مجموع میزان تورم در سال گذشته به 32% کاهش یافت که بابرنامه‌ریزی‌های انجام شده این رقم تا پایان امسال به زیر 25% می‌رسد.
 
در همین رابطه فاتحی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران معتقد است: امکان کاهش تورم وجود دارد اما رسیدن به نرخ 25 درصد بسیار کار سختی است و نیاز به تلاش و برنامه‌ریزی عمیقی دارد پس در حال حاضر نرخ تورم کنونی به نظر آسان و عملی‌تر است.
 
فاتحی افزود: کاهش نرخ تورم به معنی کاهش قیمت‌ها نیست زیرا بالا رفتن قیمت‌ها حتمی است. اما با شیب و سرعت بسیار کمی همراه است زیرا هنگامی که کسری بودجه داریم و تقاضا رو به افزایش است، بالا رفتن قیمت حتمی است چون سودمند است و باعث افزاش تولید و عرضه و در نتیجه بالا رفتن توان و سطح زندگی خانواده‌ها می‌شود اما فقط در صورتی که این افزایش قیمت با سرعت ملایم باشد.
 
فاتحی کارشناس اقتصادی در خصوص حفظ تورم فعلی معتقد است: تنها راهی که مانع بالا رفتن تورم است و باعث حفظ تورم فعلی می‌شود افزایش تولید است یعنی با بهبود و توسعه کسب و کار و حمایت از مشاغل آزاد که هیچ حامی ندارند مانند مشاغل آزاد که تحت نظارت و پوشش نیستند از تولید حمایت شود و در نتیجه اقتصاد کشور رو به پیشرفت گام بردارد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تورم ، قیمت ، اقتصادی ، نرخ ، عرضه ، کاهش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.