سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک آسیب‌شناس و جامعه شناس اجتماعی تاکید کرد

کودکان کار یکی از پدید‌ه‌های تلخ امروز جوامع

جعفر بای، آسیب شناس و جامعه شناس اجتماعی گفت: یکی از پدیده‌های تلخ اجتماعی که تولیدکنندگان برای ایجاد منافع اقتصادی خود به کار می‌گیرند استثمار کودکانی است که هنوز به سن کار و فعالیت نرسیده‌اند.

جعفر بای، آسیب شناس و جامعه شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: کودکان کار توسط تولید کنندگان فقط برای بهره‌کشی و سود اقتصادی درکارگاههای غیربهداشتی به کار گرفته می‌شوند و از آنان بهره‌کشی می‌شود و چون کودکان دفاع ازحقوق شخصی خویش را نمی‌دانند، در نتیجه قربانی سود سرشار اقتصادی کارفرمایان می‌شوند.
 
بای ادامه داد: این کودکان که از خانواده‌های مشکل‌دار هستند، ناچارند با کار و فعالیت خویش تولید اقتصادی را برای خانواده خود فراهم کنند معمولا اینگونه کودکان از خانواده‌های فاقد سرپرست یا مادران سرپرست خانواده و یا خانواده‌های شلوغ هستند که معمولا والدین آنها گرفتار اعتیادند و از کار برکنار شدند.
 
وی افزود: بخشی از این کودکان کار که شرایط مناسب برای جذب در کارگاههای تولیدی را ندارند ناچارند پشت چراغ‌های قرمز به گل فروشی و پاک کردن شیشه اتومبیل‌ها مبادرت ورزند شبکه‌های مافیایی سازمان یافته در این بخش کودکان را برنامه‌ریزی کرده و آنان را برای فروش در مورد کالاهای خاص به کار می‌برند و سود سرشاری را از این رهگذر به جیب می‌زنند.
 
وی اظهار کرد: امروزه متاسفانه اشتغال کودکان خردسال افزون بر اینکه دچار آسیب و خطرهای جسمانی فراوانی می‌شوند و به لحاظ روانی، عاطفی و شخصیتی نیز دچار مشکلات زیادی می‌شوند، این قبیل کودکان به لحاظ مشکلات فراوانی که حین کار با آن مواجه می‌شوند روند رشد تربیتی خویش را آنگونه که انتظار می‌رود طی نمی‌کنند و این امر منجر به آسیب پذیری آنان در حوزه اجتماعی می‌شود.
 
بای تصریح کرد: بخش وسیعی از بزهکاران اجتماعی از میان این کودکان برخاسته‌اند؛ کودکانی که در خردسالی لذت زندگی را نچشیده‌اند و بهره کافی نبرده‌اند، این کودکان متاسفانه در زمانی که باید به بازی‌های کودکانه  خود مشغول می‌شدند، در شرایط دشوار و با دریافت اندک حقوق و دستمزد به کار مشغول می‌شدند.
 
این آسیب‌شناس و جامعه شناس در پایان خاطرنشان کرد: سازمان‌های حمایتی اجتماعی از جمله بهزیستی موظفند که اینگونه کودکان را سازمان‌دهی کرده و به لحاظ عاطفی، شخصیتی و تربیتی حمایت کرده و مهارت‌ها و شرایط شغلی مناسب را برای آنان فراهم کند.
 
انتهای پیام/
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.