سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مراسم بزرگداشت هفته سلامت عنوان شد؛

اختصاص ده هزار ميليارد به وزارت بهداشت

اسحاقي با بيان اين که با تصویب مجلس حدود سه هزار میلیارد تومان نیز از بخش‌های دیگر در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد گفت:در مجموع اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت تخصیص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئيس جمهور امروز 6 ارديبهشت در مراسم گرامیداشت هفته سلامت گفت: توسعه پایدار نیاز هر جامعه‌ای است و یکی از تلاش‌هایی که مردم و مسئولان هر جامعه‌ای انجام می‌دهند، آن است که کشورشان در مسیر توسعه قرار گیرد. 

وی ادامه داد: در درمان دغدغه‌های جدی مطرح است و با اینکه وضع پزشکی‌مان مطلوب است. امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که از کشورهای دیگر برای درمان به ایران می‌آیند و نمی‌توانیم نسبت به توانمندی پزشکانمان تردید کنیم اما امروز درمان اصلی‌ترین دغدغه مردم کشور است.

وی با بیان اینکه "مطمئناً توسعه پایدار مستلزم سلامت آحاد جامعه است"، تصریح کرد: به این ترتیب است که با جامعه سالم می‌توانیم به توسعه پایدار دست یابیم. همچنین توسعه انسانی اصلی‌ترین شاخص توسعه پایدار است و از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. سلامت، پیشتاز توسعه پایدار و ضامن آسایش، آرامش و آبادانی کشور است. جامعه با امید می‌تواند بسیاری از مشکلات و موانع را از سر راه خود بردارد. سلامت حق مردم است و حکومت باید برای احقاق این حق برنامه‌ریزی کند. 

جهانگیری به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: بر اساس این اقدامات، اکنون خدمات سلامت تا عمق روستاها و مناطق عشایری گسترش یافته است و شاخص‌های سلامت نظیر شاخص امید به زندگی و مرگ و میر مادران و نوزادان و ... نسبت به گذشته وضعیت مثبتی دارد و باید از دست‌اندرکاران این امر تشکر کرد. 

جهانگیری گفت: بسیاری از افراد صاحب نفوذ به دولت فشار آوردند که عده‌ای را از دریافت یارانه حذف کنند اما زمانی که دولت دید این اقدام با تندی همراه خواهد بود انصراف را بر عهده خود مردم گذاشت تا هر کسی که احساس می‌کند این پول در زندگی‌شان اثری ندارد اقدام به انصراف کنند.

وی بند 11 سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر افزایش آگاهی و مسئولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: همین یک بند، نقش مردم و رسانه‌ها را در حوزه سلامت مشخص می‌کند. در عین حال متولی اصلی حوزه سلامت، وزارت بهداشت است و به عنوان دستگاه اصلی باید برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد. 

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوب وزیر بهداشت آن بود که این موضوع را برای عموم مسئولان کشور به عنوان موضوع اصلی مطرح کرد. بر این اساس است که شخص رئیس‌جمهور تاکید دارند که هزینه‌های درمان باید کاهش یابد. به این ترتیب کاهش هزینه‌های درمانی از جیب مردم یکی از اولویت‌های اصلی دولت تدبیر و امید است. طبیعتاً نحوه تأمین مالی این سیاست‌ باید جزء کارهایی باشد که دولت به آن می‌پردازد. 

جهانگیری با بیان اینکه "دولت تدبیر و امید در شرایط اقتصادی سختی کار خود را شروع کرد"، گفت: در شرایطی کار را شروع کردیم که تورم 40 درصد بود و رکود تورمی بی‌سابقه‌ای حداقل در 50 سال اخیر داشتیم. در زمانی کار را شروع کردیم که برخی از طرح‌های مهم به یک مشکل بغرنج برای دولت تبدیل شده بود. یکی از این طرح‌ها موضوع هدفمندی یارانه‌ها بود، چراکه قرار بود این طرح جراحی بزرگ اقتصادی و تحول اساسی در اقتصاد کشور ایجاد کند و همچنین تعادل در میزان عرضه و تقاضای انرژی را به دنبال داشته باشد. 

وی با بیان اینکه "یکی از بخش‌هایی که قرار بود از محل درآمد ناشی از هدفمندی مورد توجه قرار گیرد، بخش سلامت بود"، افزود: متأسفانه از آنجا که هدف اصلی این طرح چگونگی توزیع منابع ناشی از آن میان مردم شد، نتیجه‌ای به دنبال نداشت. به این ترتیب شد که 100 درصد درآمد ناشی از آن (28 تا 30 هزار میلیارد تومان) صرف ارائه نقدی به مردم شد و علاوه بر آن سالانه حدود 12 هزار میلیارد تومان نیز از بودجه دولت برمی‌داشتند تا بتوانند 45 هزار تومان‌های مردم را به موقع پرداخت کنند. 

معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: بنابراین در دولت به این نتیجه رسیدیم که هدفمندی را اصلاح کنیم؛ چراکه امکان ادامه این طرح با روش قبلی وجود نداشت. مرحله دوم هدفمندی انجام شده است. در شرایط فعلی حتماً فشارهایی به مردم وارد می‌شود اما مطمئناً فشارهایی که از عدم اجرای آن به مردم وارد می‌شد،‌ خیلی بیشتر بود؛ چراکه آن کسری 12 هزار میلیارد تومانی بخش‌های کشور را از پا درمی‌آورد. امیدواریم در مرحله دوم، بخشی از کسری‌ها جبران شود. 

جهانگیری با بیان اینکه "منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به دو - سه بخش توجه ویژه دارد و بهداشت و درمان و امنیت غذایی از جمله این بخش‌هاست"، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت متوجه شدیم بخشی از مردم جامعه از حداقل‌های غذایی مورد نیاز برخوردار نیستند. بنابراین فراهم آوردن امنیت غذایی برای این گروه‌ها را در برنامه داریم. 

وی همچنین به اختصاص دو هزار و 800 میلیارد تومان به وزارت بهداشت در اواخر اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و افزود: در آن شرایط سخت، منابع جدیدی غیر از بودجه به وزارت بهداشت اختصاص دادیم. از محل هدفمندی یارانه‌ها نیز 4800 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که به این حوزه اختصاص یابد و قول داده‌ام که 100 درصد آن پرداخت شود. همچنین با تصویب مجلس حدود سه هزار میلیارد تومان نیز از بخش‌های دیگر در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. در مجموع اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت تخصیص می‌یابد. 

جهانگیری با تاکید بر اینکه "می‌دانم که مشکلات بسیار فراتر از این اعداد و ارقام است"، تصریح کرد: با این حال، دولت در شرایط بسیار سخت اقتصادی، منابع قابل توجهی برای اصلاح وضع درمان اختصاص داده است. باید از اعتماد دولت استفاده کرد. دولت انتظار کارآیی مطلوب از این منابع دارد تا به این ترتیب مردم در پایان سال 93 با مراجعه به بیمارستان‌ها تفاوت را نسبت به گذشته احساس کنند. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.