سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری /

خسارت میلیاردی زنبورداران از بیماری فرار زنبورها

رئیس اتحادیه زنبورداران مازندران از بروز خسارت میلیاردی زنبورداران به دلیل شیوع بیماری فرار زنبورها خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری سیدمحیالدین میرمحمدی با اشاره به بروز بیماری جدید زنبورهای عسل در مازندران از خسارت میلیاردی به صنعت زنبورداری استان خبر داد.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان مازندران با بیان اینکه مشکل بیماری زنبورها در سالهای گذشته نیز به صورت ضعیف‌تر وجود داشته است افزود: متاسفانه شش ماه دوم سال گذشته اوج این بیماری در بین زنبورهای مازندران بود.

این مسئول تاکید کرد: تقریبا هیچ کندویی در مازندران از تبعات منفی تلفات زنبورها در امان نبوده است.

وی با اشاره به اقدامات این اتحادیه برای شناسایی این بیماری نادر و درمان کندوهای زنبورداران مازندرانی افزود: بر اساس تحقیقاتی که متخصصین انجام داده اند بیماریccd زنبورها محرز شده است.

میرمحمدی با بیان اینکه حروف ccd مخفف کلماتی لاتین به معنای فرار زنبورها است تصریح کرد: بیشتر کلونیهایی که درگیر این بیماری شدهاند آلوده به بیماری «نوزما سرنا» نیز بوده‌اند.

متولی زنبورداری در مازندران بیان داشت: در نتیجه این پرواز بیبازگشت زنبورهای کارگر، تخمریزی ملکه کاهش یافته و در نهایت کلونی نابود میشد.

سید محیالدین میرمحمدی ادامه داد: در حقیقت با این حادثه عجیب زمانی که مواد غذایی لازم و کافی در کلونی وجود دارد ملکه با 10تا20زنبور میماند و بقیه از بین میروند.

میرمحمدی ادامه داد: اکنون با گذشت 2ماه از نمونهگیری آنان هنوز جوابی به ما داده نشده اما در پاسخ به پیگیریها به صورت شفاهی به ما گفتهاند که «نوزما سرنا» دلیل این مشکل است.

این مسئول یکی از احتمالات قوی در این بیماری را استفاده بی رویه از سموم کشاورزی و در نتیجه ورود گردههای آلوده به کلونیها دانست و افزود: در نهایت تعداد زنبورهای کلونی های آلوده به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بیماری فرار زنبورها در مازندران از مهرماه گذشته شروع شده است اظهار داشت: این بیماری در آبان به اوج خود رسیده است اما اکنون با وجود نابودی شدید در کلونیها، این بیماری تا حدودی کنترل شده است.

میرمحمدی با بیان اینکه سرمای شدید و برف بهمنماه سال گذشته نیز به شدن این بیماری کمک کرد افزود: آمار دقیقی از میزان خسارات وارده به فعالان این صنعت در مازندران نداریم اما به طور متوسط همه زنبورداران30تا50درصد ضرر کردهاند و در برخی کلونی‌ها تا80یا90درصد نیز خسارت داشتهایم.

سید محیالدین میرمحمدی زنبورهای کارگر کلونی با اشاره به سودمندی فراوان زنبور های عسل در حفظ منابع طبیعی افزود: بر اساس گزارش مرکز حقیقات کشاورزی ارزش گرده افشانی زنبور عسل در کشاورزی و حفظ نباتات ایران 143برابر ارزش عسل تولید همان تعداد زنبور استش/.

برچسب ها: خسارت ، بیماری ، زنبور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۵۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
خوب ..تازه زنبور از ییلاق اوردم تلفات شروع شد