سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاکید "پوتین" بر تداوم مناسبات بین روسیه و غرب/ تعیین ضرب‌الاجلی يک ماهه برای پرداخت بدهی‌های گازی اوکراين

رئیس جمهور روسیه در سخنانی بر تداوم مناسبات بین این کشور و غرب تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛"ولادیمیر پوتین" روز شنبه در مصاحبه با کانال یک روسیه تاکید کرد : چیزی که مانع عادی سازی روابط بین روسیه و غرب شود ، وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از عزم خود برای اعطای نشان ملی به نیروهایی که در عملیات کریمه نقش داشتند ،خبر داد.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه موضوع صدور گاز به انتخابات در اوکراین مرتبط نیست ، از کشورهای اروپایی خواست به حمایت اقتصادی از کی‌یف بپردازند.

پوتين همچنین از انتخاب نخست وزير سابق نروژ به سمت دبير کل جديد ناتو استقبال کرد.

 این در حالی است که"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در نشست پرسش و پاسخ تلویزیونی اعلام کرد راه حل بحرانی که اوکراین را در بر گرفته است به تضمین‌هایی بستگی دارد که می‌تواند داده شود تا حقوق مردم روس زبان در شرق این کشور رعایت شود.

پوتین گفت: مسئله این نیست که بدانیم چه کاری ابتدا انجام شود ( همه پرسی درباره تمرکز زدایی و فدرالیسم ) و پس از آن انتخابات یا  ابتدا انتخابات ( ریاست جمهوری ) برگزار شود. وی افزود: مسئله این است که حقوق و منافع مشروع شهروندان روس و روس زبان جنوب شرقی اوکراین تضمین شود.


ولادیمیر پوتین در ادامه اعلام کرد متوقف کردن خرید گاز از روسیه برای اروپا امکان‌پذیر نیست. 

رئیس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد روسیه با اوکراین در خصوص تامین گاز اروپا به توافق برسد. وی گفت: ما به کشورهای اروپایی گاز می‌فروشیم و این کشورها بین 30 تا 35 درصد از نیاز خود را از روسیه تامین می‌کنند. آیا این کشورها می‌توانند خرید گاز روسیه را متوقف کنند؟ به نظر من این کار غیر ممکن است. 

پوتین گفت: انتقال گاز از خاک اوکراین، خطرناک‌ترین بخش در سامانه تامین گاز اروپا است.

پوتین همچنین بر این نکته تأکید کرد که هر هفته چندین میلیون بر میزان بدهی های پیشین اوکراین افزوده می شود و مبلغ کل این بدهی تاکنون بسیار بیشتر از بسته ی کمک مالی است که صندوق بین المللی پول در اختیار این کشور قرار داده است.

پوتین در اظهارات خود خاطر نشان کرد که کشورش قصد نداشته تا «اقتصاد اوکراین را ناچیز شمرده» و مسئله انتقال گاز به اروپا را در هاله ای از ابهام فرو برد.

وی در بخشی از اظهارات خود در اینباره گفت: «به همین خاطر است که ما از کشورهای اروپایی و همه کشورهایی که علاقه مند به حمایت از اقتصاد اوکراین هستند، خواستیم تا به حرکت ایجاد شده در جهت حمایت از این کشور بپیوندند و راهکارهایی را با هدف تأمین بودجه برای آن در نظر گیرند.»

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه: «ما آمادگی داریم تا یک ماه دیگر نیز صبر کنیم»، در واقع در قالب یک فراخوان تلویزیونی ضرب الاجلی یک ماهه را از روز هفده آوریل تعیین نمود و این اخطار را صادر کرد که اگر اوکراین نتواند ظرف مدت یک ماه موافقت روسیه را در خصوص پرداخت بدهی های خود جلب نماید، کشورش در قبال صادرات گاز به اوکراین تقاضای پیش پرداخت خواهد نمود.

این در حالیست که روسیه از زمان برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور مخلوع اوکراین تاکنون بهای گاز صادراتی خود را به اوکراین تا هشتاد درصد افزایش داده است.

پوتین در این مصاحبه بر این نکته تأکید کرد که ضرب الاجل تعیین شده از سوی مسکو، هیچ ارتباطی با انتخابات حیاتی ریاست جمهوری در اوکراین که قرار است در بیست و پنجم ماه مه برگزار شود، ندارد.

وی همچنین بار دیگر، ضمن رد این ادعا که نیروهای ویژه ی کشورش موجب ناآرامی در شرق اوکراین شده اند، ادعاهای مطرح شده در مورد اینکه روسیه در همه پرسی ماه گذشته در کریمه نفوذ و قدرت خود را بکار گرفته بوده است نیز غیرقابل قبول دانسته و این ادعاها را «غیرممکن» توصیف کرد.

وی در این‌باره گفت: «غیرممکن است که مردم را از آپارتمانها و خانه های خود بیرون بکشیم و آنها را وادار کنیم به باجه های رأی گیری رفته و رأی بدهند. این کاری غیر ممکن است. میزان حضور شرکت کنندگان در رأی گیری هشتاد و سه درصد (واجدین شرایط) بود.


انتهای پیام/
برچسب ها: پوتین ، روسیه ، غرب ، شنبه ، ولادیمیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.