سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"کاکایی" در نشست خبری هشتمین جشنواره بین المللی شعر فجر مطرح کرد:

کتاب‌های توقیفی در بخش جنبی جشنواره امسال/ دعوتی از "رویایی" برای جشنواره انجام نشده است

"عبدالجبار کاکایی" درباره برنامه امسال جشنواره شعر فجر و اتفاقات اخیر پیرامون این جشنواره سخن گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث ادبیات باشگاه خبرنگاران جشنواره شعر فجر در هشتمین ایستگاه برگزاری خود از عنوان بین المللی صرف نظر کرد. این جشنواره که هم اکنون از پله‌ی هشتم خود عبور می‌کند به گفته‌ی عبد الجبار کاکایی دبیر جشنواره، بنا بر عرف لقب بین المللی گرفته. این درصورتی است که در همه‌ی دوره‌های برگزاری جشنواره‌ی شعر فجر شاعران از کشورهای مسلمان و غیر مسلمان حضور داشته و هزینه‌هایی را برای جشنواره به دنبال داشته است.

وی افزود: به همین جهت ما امسال شاعرانی از کشورهایی همچون امریکا، ‌فرانسه، مراکش، عراق، ‌الجزایر، ‌سوئد وچند کشور دیگر داشتیم اما به دلیل آنکه ممکن است در پروسه دعوت و حضور آن‌ها دچار مشکل شویم اسامی ایشان اعلام نمی‌شود. تلاش داریم تا ۱۳ شاعر شناخته شده را که تاکنون به ایران نیامده‌اند به جشنواره بیاوریم و ضمن بازدید از شهر شیراز کتاب دو زبانه‌ای از آثار آن‌ها منتشر کنیم.
 
گفتنی است که عبد الجبار کاکایی در قسمت‌هایی از سخنان خود آرزوی قلبی خود برای برگزاری جشنواره‌ای مستقل از بدنه‌ی دولت را برای جشنواره‌ی شعر فجر بیان کرد و گفت: امید است که جشنواره هشتم آخرین جشنواره‌ی زیر نظر دولت باشد و تولی‌‍‌گری دولت برای جشنواره‌ای ادبی همچون جشنواره شعر فجر تمام شود.
 
به گفته‌ی کاکایی، شورای سیاست گذاری که در برگیرنده‌ی شاعران انقلاب بوده حرف اول و آخر را در جشنواره شعر فجر زده است و هم صدایی های ادبی که بنا بر شعار هشتمین جشنواره شعر فجر (چو ایران نباشد تن من مباد) دعوت از صداهای متفاوت در راس برنامه‌های جشنواره قرار گرفته، نتیجه‌ی هم فکری تمامی اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره شعر فجر بوده است.
 
وی افزود: عقلانیت در رسیدن به تصمیمات مشترک می‌تواند به ما کمک کند و به نظر دادن تریبون به همه‌ی صداهای کشور نباید امری محال و دور از دسترس باشد. بنابر این شورای سیاست گذاری در هشتمین دوره‌ی جشنواره شعر فجر وارد باز تعریفی از شعر انقلاب شد و شاعرانی که پس از انقلاب به نوعی در جریان انقلاب بوده‌اند، علی رغم تعدد آرا و نظرات شاعران انقلابی می‌نامند. باید به سمت تنوع دیدگاه‌ها و سلایق حرکت کنیم هرچند الصاق موضوعات سیاسی به آثار ادبی قبل از انقلاب هم بوده است و حتی از دوره مشروطه شاعرانی همچون محمد تقی بهار، ایرج میرزا و شاعران دیگر به عنوان شاعران مشروطه شناخته می‌شوند.

کاکایی با اشاره روشن بودن چشم‌انداز برگزاری این جشنواره، گفت: به غیر از برگزاری جلسات داوری و کمیته علمی ۴شب جلسه شعر خوانی داریم و از همه صدا‌ها برای حضور در این جلسات دعوت می‌کنیم.

دبیر جشنواره شعر فجر با تأکید بر اینکه شاعران با کتاب‌هایشان بررسی می‌شوند، گفت: متاسفانه در سالهای گذشته کتاب‌های بسیاری توقیف شده‌اند یا در مرحله پیش از چاپ متوقف شدند لذا ما فراخوان ارسال آثار را منتشر کردیم و بررسی کتاب‌ها به بخش جنبی منتقل شد هر چند معتقدم انتشار فراخوان درخواست ارسال آثار به نوعی نشان از بی‌اعتمادی به نحوه انتشار کتابها دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر برگزاری جشنواره، در حال تهیه فهرستی از ممنوع القلم‌ها و کتابهایی که متوقف شده، هستیم و امیدواریم با همکاری شجاعی صاعین مشکلات این کتاب‌ها برطرف شود.

وی در باره دعوت از شاعران مهم گفت: یک لیست ۹۰نفره از شاعران آماده شده البته تا زمان قطعی نشدن اسامی میهمانان نام آن‌ها اعلام نمی‌شود.

 
به گفته‌ی کاکایی، آنچه که در باره‌ی یدالله رویایی در صدر اخبار چند ماهه ی اخیر خبرگزاری ها مبنی بر دعوت از یدالله رویایی قرار گرفته، به نادرست نقل شده و به طور کلی هیچ دعوتی از وی به عمل نیامده است، بلکه ما قصد داشتیم از میشل گرگین شاعر معروف فرانسوی که از دوستان رویایی است برای حضور در جشنواره دعوت کنیم اما دعوت از خود رویایی در مرحله بررسی بود و ما رسما از ایشان دعوت نکرده بودیم هر چند ایشان خودشان تمایل داشتند اما متاسفانه در ادامه پروسه تخریب جشنواره توسط گروهی؛ این خبر منتشر شد که رویایی به جشنواره دعوت شده و حتی وزیر ارشاد فکر کرد وی در تهران است.

کاکائی با اشاره به اینکه حضور رویایی موضوع اصلی جشنواره نیست؛ گفت: رویایی ۳۵ سال خارج از ایران زندگی کرده اما هیچ سابقه‌ای در مبارزات سیاسی خارج از کشور ندارد و حتی کتابهای وی به وسیله ناشران داخلی منتشر شده است.
 
در قسمتی دیگری از نشست خبری هشتمین جشنواره‌ی شعر فجر سعید بیابانکی شاعر کشورمان با اشاره به اینکه ذات شعر خیلی جشنواره پذیر نیست گفت: داشتن مدل های گوناگون برای آزمون و خطا تا رسیدن به بهترین مدل دلیلی بر جشنواره ناپذیر بودن شعر است.
 
وی افزود:من معتقدم در روزگاری که هستیم، شعر انقلاب نیاز به باز تعریف دارد و طبیعتا این باز تعریف با تعریفی که در دهه‌ی 60 از شعر انقلاب شده بود، متفاوت است.
 
وی اظهار داشت: امروزه باید برای شعر انقلاب نام دیگری چون شعر عصر انقلاب را برگزید و شاعران مستقل را هم زیر پرچم این نام بگیریم.

 
انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.