سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فابيوس با رئيس جمهور کوبا ملاقات کرد

"لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه با رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا دیدار کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل  از خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه فرانسه روز شنبه با رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا دیدار کرد. 

نخستین بار است که یک مقام بلندپایه فرانسه در 31 سال گذشته با کوبا سفر می کند ؛ سفری که از تسریع روند بهبود مناسبات اتحادیه اروپا و هاوانا حکایت دارد. 

 وزیر امور خارجه فرانسه محور گفتگوهای خود با رئیس جمهور کوبا را موضوعات سیاسی، مسائل مربوط به حقوق بشر ، اصلاحات اقتصادی در کوبا و مناسبات دوجانبه عنوان کرد. 

وی که پیشتر نخست وزیر فرانسه بود در پایان سفر یک روزه خود به این کشور حوزه کارائیب اعلام کرد : « ما خواهان پیشبرد مناسبات دوجانبه در حوزه های فرهنگی ، آموزشی ، اقتصادی و سیاسی هستیم و اختلاف نظرها در ارتباط با برخی مسائل مانع از پیشبرد این مناسبات نخواهد شد. » 

فابیوس در این سفر با ب"رونو رودریگز "همتای کوبایی خود ، برخی وزیران کوبایی و تجار فرانسوی نیز دیدار و گفتگو کرد. 

فابیوس از سال 2012 میلادی که به عنوان وزیر امور خارجه فرانسه انتخاب شد تلاش کرده است تا کانون فعالیت‌های دیپلماتیک فرانسه را بیشتر به سمت عقد قرارداد در بازارهایی معطوف کند که شرکت فرانسوی از دیرباز در این بازارها ضعیف بوده اند . 

مقامات فرانسوی در تلاش برای گسترش مناسبات تجاری این کشور با کشورهای آمریکای لاتین هستند و با توجه اینکه کوبا امسال میزبانی یک اجلاس منطقه ای را بر عهده داشت و برزیل و مکزیک درصدد افزایش حضور خود در این کشور هستند ، کوبا را در این منطقه حائز اهمیت می دانند. 

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد : « شرکت های فرانسوی بسیاری در کوبا فعالیت دارند اما لازم است حضور آن‌ها تقویت شود و دوستان کوبایی ما نیز با این مسئله موافقند. »

 دولت فرانسه اعلام کرد حجم مبادلات تجاری دو کشور سال گذشته بالغ بر 388 میلیون دلار بود که بخش اعظم آن را صادرات گندم به کوبا تشکیل می داد. 

شرکت های انرژی توتال و گردشگری آکور از جمله شصت شرکت فرانسوی هستند که در کوبا فعالیت دارند. 

اتحادیه اروپا در تغییر رویکرد دیپلماتیک از زمان لغو تحریم های این اتحادیه علیه کوبا در سال 2008 ، ماه فوریه موافقت خود را با آغاز گفتگوها با این کشور به منظور افزایش سرمایه گذاری و مبادلات تجاری و نیز گفتگو در زمینه حقوق بشر اعلام کرد. 

بنا بر اعلام دیپلمات های اروپا قرار است این گفتگوها 29 آوریل در هاوانا آغاز شود . 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.