شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار از انتظار فرانسویان برای پاسخ فرانسوا اولاند به نتیجه انتخابات شهرداری های فرانسه و شکست حزب حاکم در این انتخابات و احتمال تغییر نخست وزیر یا اعمال تغییراتی در کابینه این کشور خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازفرانس24؛ نبیا مخلوفی، خبرنگار شبکه فرانس بیست و چهار که در محل کاخ الیزه پاریس، مقر نهاد ریاست جمهوری فرانسه مستقر است در ارتباطی مستقیم گفت از صبح امروز برنامه های کاری دولت دستخوش تغییراتی شده است. ابتدا قرار بود که در ساعت هشت و سی دقیقه صبح مانوئل والس، وزیر کشور با ژان مارک ارو، نخست وزیر دیدار کند که این دیدار لغو شد. در ساعت ده صبح وزیر کشور به الیزه آمد تا با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور دیدار کند که این دیدار هم لغو شد و پس از آن دریافتیم که ژان مارک ارو صبح امروز دیداری با رئیس جمهور داشته که بیش از دو ساعت به طول انجامیده است. گویا تنها قراری که تا کنون به هم نخورده است قرار نهار این دو نفر با رئیس جمهور است که برای ساعت سیزده در نظر گرفته شده است. در این نشست احتمال دارد ژان مارک ارو استعفای خود را به رئیس جمهور بدهد چرا که وی دیروز مسئولیت خود در شکست جناح چپ را پذیرفت و اکنون مسئله این است که آیا فرانسوا اولاند استعفای ارو را خواهد پذیرفت یا خیر. هرچند که با توجه به شواهد و قرائن به نظر می رسد رئیس جمهور استعفای ژان مارک ارو را خواهد پذیرفت.

حال باید دید که چه پیش خواهد آمد آیا فرانسوا اولاند، ژان مارک ارو را ملزم به تشکیل کابینه جدید خواهد کرد یا این که فرد دیگری را به نخست وزیری منسوب خواهد کرد.
این خبرنگار در ادامه افزود: در صورتی که تصمیم بر این بشود که ژان مارک ارو دیگر اداره نخست وزیری فرانسه را بر عهده نداشته باشد، اسامی مختلفی برای جایگزینی وی مطرح شده اند. مانوئل والس، وزیر کنونی کشور با سی و یک درصد آرا در نظرسنجی های صورت گرفته در صدر فهرست افراد محبوب برای سمت نخست وزیری قرار دارد. پس وی مارتین اوبری، شهردار لیل با هفده درصد در رتبه بعدی قرار دارد و با این که او درباره ورود به دولت ابراز بی میلی کرده، ممکن است با توجه به درخواست های موافقانش نظر خود را تغییر دهد. در نهایت هم لوران فابیوس، وزیر امورخارجه که در هفته های اخیر شاهد افزایش محبوبیت عمومی خود بوده است و تجربه قبلی نخست وزیری هم دارد یکی دیگر از گزینه های مطرح جایگزینی ژان مارک ارو است. این ها اطلاعاتی است که فعلاً درباره آن ها باید محتاطانه عمل کرد زیرا باید منتظر اعلام رسمی نظر رئیس جمهور بود. احتمال دارد رئیس جمهور امشب در این باره در تلویزیون صحبت کند اما الیزه هنوز چنین مطلبی را تأیید نکرده است و ما هم منتظریم که با دریافت اطلاعات بیشتر آن را اطلاع رسانی کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار