سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران :

توسعه "صادرات غیر نفتی" با شناسایی ظرفیت ها و پنانسیل های بالقوه کشور

برای تدوین برنامه راهبردی رونق صادرات غیر نفتی لازم است حوزه های مزیت دار در کشور شناسایی و سیاست گذاری شود و در گام بعدی با اتکا بر فضای تولید داخل وکاهش وابستگی به صادرات تک محصولی ،صادرات با ارزش افزوده محصولات ملی افزایش یابد .

وحید شقاقی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران افزود : چنانچه دولت بخواهد وابستگی به نفت را کاهش و اقتصاد ملی را مقاوم کند، نیازمند تدوین سیاست گذاری های لازم برای رونق صادرات است .

شقاقی تصریح کرد : چنانچه صادرات محصولات غیرنفتی با ارزش افزوده بالا و با تکیه بر دانش اقتصاد و تولید صادر شود می توان به ارتقاء قدرت رقابت پذیری محصولات صادراتی امیدوار بود .

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی تهران اظهار داشت :متاسفانه در حال حاضر در زمینه رونق تولید با مشکلات متعددی مواجهه هستیم و فضای کسب و کار برای رونق تولید مساعد نبوده واز طرفی هم وجود انحصار و رانت در فضای اقتصادی موجب تشدید مشکلات خواهد شد .

وی تاکید کرد : دولت باید به نحوه ی برنامه ریزی کند تا مولفه های مثبت و اثرگذاربر رونق تولید با نگاه صادراتی حمایت شود وبخش های غیرمولد و دلالی ریشه کن شود .

شقاقی افزود : اگرتولید داخل رونقی نداشته باشد علاوه بربروز مشکلات در تامین محصولات داخلی برای مصرف ، ارزآوری مبتنی بر صاردات کاسته خواهد شد و اتکای ما نفت از بین نخواهد رفت .

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد : برای مقاوم سازی اقتصاد ملی ،باید صادرات تک محصولی و صادرات متکی بر نفت خام را کاهش داد و با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان و تولیدات مزیت دار در کشور با استراتژی برون نگر شرکای تجاری خود را بیشتر کرد .

وی با بیان اینکه ایجاد ثبات در اقتصاد یک از مهم ترین برنامه های دولت ها است افزود : نوسانات نرخ ارزبر اقتصاد ملی که عمده محصولات آن از طریق واردات تامین می شود تاثیرگذار خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی تهران با تاکید بر اینکه برای مقاوم سازی اقتصاد می بایست مولفه های ثبات بخش در اقتصاد را تقویت و نظارت و پایش کرد افزود :یکی از مهم ترین آن مولفه ها نرخ ارز است و که هرگونه نوسانات درونی آن می تواند بر بخش های مولد تولید تاثیرات مثبت و یا منفی بگذارد .

وی افزود :دولت های بایستی در این زمینه تلاش کنند تا باایجاد ثبات در اقتصاد تصویر روشنی از نرخ ارز را پیش روی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارائه کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.