سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

نخستين خط ولتاژ بالای جريان مستقيم كشور طراحي شد/ خط انتقال HVDC در انتظار تامين اعتبار

کار مطالعه و طراحي نخستين خط انتقال HVDC كشور بين دو استان سمنان و اصفهان به طول 430 كيلومتر انجام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ سرانجام پس از ابلاغ مدیرعامل توانیر درخصوص اجراي سیستمهای انتقال توان جریان مستقیم ولتاژ بالا در سال 89  در سالجاري کار مطالعه و طراحي اين خط انتقال به پايان رسيد.

در مرحله نخست این خط انتقال جهت اتصال شبکه های برق استانهای اصفهان وسمنان به اجرادر مي آيد، ضمن اینکه طراحی این خط به نحوی خواهد بودکه امکان تبادل توان برای شرایط مختلف تا یکهزار مگاوات را فراهم می آورد.

موسي رضايي مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان نيز در اين خصوص اظهار داشت: مطالعه های فني و طراحي نخستين خط انتقال HVDC كشور به ظرفيت 1000 مگاوات به پایان رسيده است و اين خط جزو خطوط انتقال پیشرفته جهان محسوب مي شودكه با دانش فني و تخصص مهندسان ايراني انجام و نقاط اتصال در استان هاي اصفهان و سمنان مشخص شده است.

وي با اشاره به مزاياي اين نوع خطوط انتقال، تصريح كرد: اين خطوط توانايي انتقال توان زياد در مسيرهاي بسيار طولاني را دارند و به دليل فقدان تلفات اندوكتانسي و رلوكتانسي، ميزان تلفات شبكه انتقال را كاهش مي دهند.

رضايي افزود: طراحي اين خط انتقال HVDC كه يكي از روش هاي نوين انتقال انرژي با توان هاي زياد و تلفات بسيار كم در جهان محسوب مي شود، به پایان رسيده و در انتظار تامين اعتبار براي اجرايي شدن است.

گفتني است استفاده از خطوط انتقال HVDC به دليل نداشتن فركانس، يكي از روش هاي مرسوم در ارتباط دو شبكه برق ناهماهنگ از نظر فركانس است و پايداري شبكه برق را افزايش مي دهد.
اين خط انتقال را می توان به یک لوله آب تشبیه کرد که هر چه فشار آب بیشتر ولوله بزرگتر باشد آب بیشتری در لوله جریان خواهد یافت. به همین طریق هر چه ولتاژ بیشتر و قطر سیم بزرگتر باشد، انرژی الکتریکی بیشتری از خط انتقال عبورخواهد کرد.

این سیستم دارایی مزایایی چون استفاده به عنوان کابل های زیردریایی، انتقال توان زیاد در مسافت های طولانی از یک نقطه به یک نقطه دیگربرای مثال در مناطق دور افتاده وافزایش ظرفیت یک شبکه برق در شرایطی که نصب سیم های اضافی مشکل زا یا هزینه بردار است، می باشد.

این سیستم اولین بار در دهه 1930میلادی در سوئد در ASEA پیاده سازی شد و اولین نصب تجاری آن در اتحاد جماهیر شوروی بین دو شهر مسکو و کاشیرا و نیز یک سیستم 10 تا 20 مگاواتی در گاتلند سوئد در سال 1954میلادی انجام شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ولتاژ ، جریان ، برق ، تامین ، اعتبار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.