سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت‌الله اراکی:

عدالت و رحمت پایه‌های سنت تکوین الهی هستند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مراسم افتتاحیه نشست بین المللی ‏‏"توسعه علوم فقهی" در عمان گفت: عدالت و رحمت، پایه‌های سنت تکوین الهی ‏هستند.‏

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب ‏اسلامی، صبح یکشنبه ۱۷ فروردین ماه ۹۳، در مراسم افتتاحیه نشست بین‌المللی "توسعه ‏علوم فقهی" در مسقط عمان، سخنان خود را تحت عنوان "عدالت و رحمت و آثار فقهی ‏آنها" ارائه کرد.‏

وی در این سخنان به بررسی صفات الهی مانند عدالت، رحمانیت و رحیمیت و آثار تکوینی و ‏تشریعی آنها بر اساس مفاهیم فقه اسلامی با استدلال به آیات قرآنی پرداخت.‏

آیت‌الله اراکی عدالت و رحمت را پایه های سنت تکوین الهی و اساس نظام سیاسی ‏اسلامی دانست و گفت: عدالت همچنین پایه و اساس سایر نظام های اسلامی که ‏خداوند برای اداره جامعه بشری و هدایت آن به سوی کمال مطلوب تشریع کرده است و به وسیله عدل، آسمان‌ها و زمین به فرموده خداوند متعال برپا می‌شوند.‏

وی با اشاره به آیات قرآن ادامه داد: رسالت انبیا و مرسلین و همچنین رسالت حضرت ‏محمد(ص) نیز بر اساس عدل خداوندی بوده است.‏

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در ادامه سخنان خود رحمت را صفتی برای ‏خداوند دانست که به وسیله آن، خداوند خلق و جهانیان را آفریده و با قدرت خویش نور وجود ‏را بر اشیاء تابانده است؛ و بدین وسیله رحمت خداوندی همه چیز را فراگرفته است.‏

وی رحمت دیگری را نیز از صفات خداوند متعال عنوان کرد که همراه با فضل و مختص بندگان ‏مؤمن خداوند است،‌ همانگونه که خداوند در کتاب خود فرموده است: «الله يختص برحمته ‏من يشاء والله ذو الفضل العظيم». و «لولا فضل الله عليكم ورحمته لاتبعتم الشيطان الا ‏قليلا»‏‎.‎‏ لذا بر اساس این آیات، رحمت دوم به عکس رحمت اول که همه چیز را در بر میگیرد ‏خواهد بود و تنها با طلب و استحقاق بندگان شامل مؤمنان مطیع خداوند می شود.‏

بنا به گفته آیت الله اراکی، رحمان و رحیم نیز از صفات الهی است؛ با این تفاوت که رحمان ‏شامل عالم وجود از زمان خلقت تا انتهای آن می شود، اما رحیم صفت ذاتی خداوند است ‏که شامل رحمت خاص او می‌شود و فضل بزرگ و بدون پایانی در آن وجود دارد.‏

وی در ادامه این بحث نتیجه گیری کرد که می‌توان گفت رحمت رحمانی، صفتی جامع ‏میان عدالت و رحمت رحیمی است، زیرا با عدالت، رحمانیت خداوند درمورد زیانکاران و ‏کسانی که از دعوت خداوند رویگردان شده اند متجلی می‌شود، لذا رحمت رحمانیت در ‏مورد عدالت دربرابر دشمنان متجلی خواهد شد و رحمت رحیمیت در مورد هدایت مؤمنان به ‏کمال مطلوب که اساس نظام تشریعی خداوند است، تجلی می یابد.‏

آیت‌الله اراکی همچنین به بررسی معنای "اثر" پرداخت و گفت: اثر به طور کلی به سه ‏قسم تکوینی، صورت ذهنی از شیء و اعتباری تقسیم می‌شود که منظور از اثر فقهی در ‏این بحث، همان اثر اعتباری است.‏

گفتنی است کنفرانس بین‌المللی توسعه علوم فقهی امروز یکشنبه ۱۷ فروردین با هدف بررسی "نگاه فقه ‏اسلامی به مشترکات انسانی و مصالح آنان" با حضور اندیشمندان و علمای برجسته کشور‌های اسلامی از جمله ‏جمهوری اسلامی ایران در عمان آغاز به کار کرد‎.‎

انتهای پیام/
برچسب ها: عدالت ، رحمت ، سنت ، تکوین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.