سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار آرژانتين درباره تبديل شدن جزاير مالويناس به پايگاه هسته ای ناتو

رئیس جمهور آرژانتین درباره تبدیل شدن جزایر مالویناس به پایگاه هسته ای ناتو هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، "کریستینا کرشنر" رئیس جمهور آرژانتین روز گذشته درباره فعالیتهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در این جزایر هشدار داد و گفت این جزایر مورد مناقشه به پایگاه هسته‌ای برای ناتو تبدیل شده است.

کرشنر تاکید کرد نظامی شدن این جزایر، واقعیتی است که ناتو دیگر نمی تواند آن را مخفی کند.

رئیس جمهور آرژانتین این سخنان را در سی و دومین سالروز جنگ انگلیس و آرژانتین مطرح کرد که به تصاحب جزایر مذکور به دست انگلیس منجر شد. انگلیس و آرژانتین در سال هزار و نهصد و هشتاد و دو برای مالکیت این جزایر با یکدیگر جنگیدند. این جزایر که در جنوب آرژانتین قرار دارد در حال در کنترل انگلیس است. در سالهای اخیر تنشها بین آرژانتین و انگلیس درباره مالکیت این جزایر در آبهای اقیانوس اطلس جنوبی شدت پیدا کرده است.

به گفته رئیس جمهور آرژانتین 1500 نظامی ناتو و دوهزار نیروی کادر ارتش در این جزایر مستقر شده اند درحالیکه جمعیت بومی این جزایر فقط یک هزار نفر است و همین ترکیب نظامی و غیرنظامی جمعیت این جزایر نشان دهنده میزان نظامی بودن این جزایر است.به گفته رئیس جمهور آرژانتین، ارتش انگلیس همه فعالیتهای مربوط به سامانه های اطلاعاتی و استقرار نیروهای نظامی خود در اقیانوس اطلس جنوبی را از طریق همین مجمع المجمع جزایر مدیریت می کند. مقامات انگلیس این سخنان رئیس جمهور آرژانتین را کاملا نادرست خوانده و گفته اند شمار نیروهای نظامی انگلیس در این جزایر به حداقل تعداد لازم کاهش یافته است. به گفته مقامات انگلیس، تبدیل این جزایر به پایگاه هسته ای سخنی بی اساس است.

در دوم آوریل سال 1982، نیروهای نظامی آرژانتین به این جزایر حمله کردند اما پس از 74 روز مجبور شدند با حضور نیروهای ویژه ارتش انگلیس، این جزایر را بار دیگر به انگلیس پس بدهند. این جنگ کوتاه سبب کشته شدن 649 نظامی آرژانتینی شد که بسیاری از آنها سرباز وظیفه بودند. 255 نظامی انگلیسی نیز دراین جنگ کشته شدند.

از چند دهه قبل انگلیس و آرژانتین درباره مالکیت جزایری اختلاف نظر دارند که نزدیک آبهای آرژانتین است اما انگلیس مدعی مالکیت آن است. در انگلیس از این جزایر با نام فالکند یاد می شود اما آرژانتینی ها این جزایر را مالویناس می نامند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.