سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش موارد کم‌خونی ناشی از "فقر آهن" در کشور

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که موارد کم‌خونی ناشی از فقرآهن در کشور به ویژه در بین نوزادان، کودکان و زنان باردار، افزایش یافته است.

مهدی فهیمی استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آهن به عنوان یکی از مواد معدنی مهم و ضروری، به دلیل حضور در تمام سلول‌ها در تعدادی از واکنش‌های بیوشیمیایی کلیدی و مهم شرکت دارد.

وی با اشاره به اینکه کمبود آهن یکی از شایعترین کمبودهای تغذیه‌ای در جهان است، تصریح کرد: در کشورمان به دلیل شیوع نسبتاً بالای کم‌خونی ناشی از فقرآهن، برنامه‌های مختلفی به ویژه نوزادان، کودکان و زنان باردار در چند سال گذشته صورت گرفته است.

فهیمی با بیان اینکه نمی‌توان آمار کاملاً دقیقی از تعداد مبتلایان کم‌خونی از جمله کم‌خونی ناشی از کمبود و فقرآهن ارایه داد، تأکید کرد: مطالعات اخیر نشان می‌دهند که موارد کم‌خونی ناشی از فقرآهن در کشور به ویژه در بین نوزادان، کودکان و زنان باردار، افزایش یافته است.

وی یادآور شد: متأسفانه در "رژیم غذایی" بسیاری از افراد جامعه، منابع غذایی حاوی آهن جایگاه خوبی ندارند.

فهیمی خاطرنشان کرد: دل و جگر، جوانه گندم، زرده تخم‌مرغ، میوه‌ها و بعضی دانه‌های خشک شده از منابع غذایی مهم برای آهن هستند.

وی با بیان اینکه گوشت قرمز، ماهی، ماکیان، اغلب غلات و سبزی‌های برگ سبز دارای آهن نسبتاً خوبی هستند، اظهارداشت: شیر، لبنیات و اغلب سبزی‌های ریشه‌ای نیز حاوی مقادیری از آهن هستند.

فهیمی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش نسبی بروز کم‌خونی ناشی از فقرآهن، باید بیش از پیش در رژیم غذایی روزانه از منابع غذایی حاوی آهن استفاده کرد.

انتهای‌پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.