سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"مسمویت غذایی" در کمین مهمانان روز طبیعت

حضور گسترده افراد در پارکها و تفرجگاهها رعايت بهداشت فردي و عمومي را می‌کاهد به همين دليل احتمال ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و مسموميت‌هاي غذايي به ويژه در كودكان و سالمندان افزايش مي يابد.

آرزو دهقانی مدیر روابط عمومی معاونت درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در روز 13 فروردین و با توجه به حضور گسترده هموطنان در تفرجگاه‌ها، پارک ها و جنگل ها، به دليل كمبود امكانات، رعايت بهداشت فردي و عمومي تا حدودي كاهش مي يابد، به همين دليل احتمال ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و مسموميت‌هاي غذايي به ويژه در كودكان و سالمندان افزايش مي يابد. از سوي ديگر استفاده از آب رودخانه براي شستشوي دست و صورت و يا ظروف، مي تواند بسياري از بيماري‌ها را به فرد انتقال دهد. 

وی ادامه داد: مسموميت غذايي يك بيماري خفيف با علائم معمول شامل تهوع، استفراغ، كرامپ شكمي و اسهال است كه به طور ناگهاني پس از مصرف غذا و يا آب آلوده مشاهده مي‌شود (حداكثر در 48 ساعت). بسته به نوع و ميزان آلودگي، شدت علائم متفاوت خواهد بود. در صورت آلودگي شديد مواد غذايي علائمي چون تب، لرز، مدفوع خوني، كم آبي بدن و آسيب به سيستم عصبي بدن مشاهده مي گردد. علائم مسموميت حتی مي تواند به سرعت بروز نمايد، 30 دقيقه پس از مصرف غذای آلوده و يا بسيار آرام طي چندين روز بدتر شود. 

دهقانی با بیان این که لذا از آب‌هايى كه مطمئن هستيد پاك هستند، براى نوشيدن استفاده كنيد مثلاً بطرى‌هاى آب معدنى كه پلمب شده اند. از يخ استفاده نكنيد مگر اينكه مطمئن باشيد با آب پاك درست شده اند. افزود: از مصرف شير و لبنيات غيرپاستوريزه خوددارى كنيد. خوردن ميوه ها و سبزيجات 
خام را كنار بگذاريد، مگر اينكه قابل پوست كندن باشند.از غذاهايى كه فروشندگان دوره گرد مى فروشند پرهيز كنيد.دست هايتان را با آب و صابون بشوييد. از آ‌ب هاي سالم ( بطري هاي آب معدني و يا آب جوشيده) استفاده نماييد. از خريد مواد غذايي كه در كنار جاده فروخته مي شود خودداري نماييد. از مصرف سالاد و سبزيجات خام در رستوران ها خودداري كنيد. از خريد يخ از اماكن غيربهداشتي خودداري كنيد. در صورت استفاده از غذاهاي كنسرو شده با رعايت موارد بالا ابتدا آن را به مدت 20 دقيقه جوشانيده و سپس مصرف نماييد. هرگز غذاي پخته شده را بيش از دو ساعت در دماي محيط قرار ندهيد. در صورت مشاهده علائمي چون تهوع،‌ استفراغ و اسهال به اولين مركز درماني مراجعه فرماييد. 

وی عنوان کرد: همچنین در صورت رخداد گزيدگي‌ها سريعاً با اورژانس 115 تماس بگيريد. تا زمان رسيدن نيروهاي امدادي مي توانيد موارد زير را به كار بنديد. مصدوم را از محل گزيدگي دور كنيد. محل گازگرفتگي را با آب و صابون بشوييد. عضو را بي حركت و پايين تر از سطح قلب قرار دهيد. محل را 
با يك پارچه تميز بپوشانيد. زيورآلات، ساعت و يا لباس هاي تنگ را خارج كنيد. 

وی با تاکید بر این که در صورت بروز شكستگي‌ها به دنبال آسیب با اورژانس 115 تماس بگيريد و تا رسيدن نيروهاي امدادي موارد زير را به كار بنديد خاطر نشان کرد: وضعيت هوشياري و تنفس بيمار را بررسي نموده و عضو آسيب ديده را بي حركت نگاه داريد. زخم را با آب استريل و تميز شستشو داده و 
زخم هاي باز را با گاز استريل بپوشانيد. از جا انداختن دررفتگي يا شكستگي پرهيز نموده و به استخوان خارج شده از زخم فشار وارد نیاوريد. جهت پيشگيري از تورم عضو را به اندازه 15 الي 30 سانتي متر بلند نموده و به صورت متناوب از كمپرس سرد و كيف يخ استفاده نماييد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: مسمومیت ، اورژانس ، بهداشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.