سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشت /

مناره بازار شهر بجامانده از دوران قاجار در گیلان

مناره بازار گسکر از شهرهای بجامانده از دوره قاجاریه در استان گیلان است شهری در دل طبیعت سرسبز گیلان که بعنوان بزرگترین شهر ، شهرستان صومعه سرا شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رشت :این دیار کهن که در گذشته به روستای مناره بازار شهرت داشته است از توابع بخش گسکرات در قسمت غرب استان گیلان ، در ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان رشت و 9کیلومتری غرب صومعه سرا قرار دارد. 

مناره آجری این شهر یکی از زییاترین آثار تاریخی استان گیلان است . مناره گسکر شکلی مخروط دارد و قطر دایره‌ای شکل مقطع آن به سمت بالا کاسته می‌شود.

ارتفاع مناره از سطح زمین ۲۹ متر، و قطر آن در قسمت پائین ۷ متر و در قسمت فوقانی به 2/35 سانتیمتر است.

ارتفاع اولیه مناره ۲۹ متر بود ، اما بر اثر گذر زمان و تاثیر شرایط جوی و زلزله سال ۱۳۶۹ بخشی از آن فرو ریخت و طول ان به حدود ۲۰ متر میرسد.   

مناره گسکر از آجر و ملات ساروج ساخته شده و تنها تزیین این مناره دو ردیف آجرکاری تزئینی با نقوش هندسی است.   تنها درب ورودی مناره در قسمت جنوب غربی آن قرار دارد و راه‌پله‌های مارپیچی آن با یک ستون در وسط تنها راه رسیدن با بالای مناره است.

  ارتفاع پله‌های مارپیچ مناره ۲۵ سانتی متر است و عرض پله ها در قسمت دیواره مناره به ۴۰ سانتیمتر و در قسمت ستون نگه دارنده پله‌ها به ۱۵ سانتی متر می‌رسد.  

دو نورگیر به ابعاد یک متر، عمق ۳۰/۱ سانتیمتر و پهنای ۱۰ سانتی متر ، نور محیط اندرونی مناره را در  ارتفاع ۶ متری از سطح زمین تامین می کند.

مناره گسکر در سال  ۷۸ با شماره ۲۶۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد./س

 
برچسب ها: مناره ، گسکر ، گیلان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.