سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت باتری های فوق سبک سولفور لیتیم با بازده بالاتر

محققان با کمک گرافن موفق به ساخت باتری سولفور لیتیم با انرژی ویژه 350 تا 400 وات ساعت بر کیلوگرم شدند که با 1500 مرتبه شارژ، دشارژ شدن انرژی ویژه آن کاهش بسیار کمی دارد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، این باتری می‌تواند انرژی لازم برای طی کردن 300 مایل توسط یک خودرو برقی را تامین کند.
 
پژوهشگران آزمایشگاه ملی لورنس در برکلی با کمک گرافن موفق به ساخت یک نمونه آزمایشگاهی از باتری سولفور لیتیم شدند که انرژی ویژه‌ آن دو برابر باتری‌های یون لیتیم بوده و با 1500 مرتبه شارژ/دشارژ شدن انرژی ویژه آن کاهش بسیار اندکی داشته است. این بالاترین طول عمری است که برای باتری‌های سولفور لیتیم گزارش شده است.
 
به گفته ی محققان تقاضای روزافزونی برای باتری‌های با عملکرد بالا جهت استفاده در خودروها و ادوات الکترونیکی وجود دارد به همین دلیل تحقیقات بسیاری روی ساخت باتری‌های قوی‌تر نسبت به باتری‌های یون لیتیم فعلی انجام می‌شود.
 
برای این که یک خودرو بتواند 300 مایل را طی کند باید باتری بتواند انرژی ویژه‌ای در حدود 350 تا 400 وات ساعت بر کیلوگرم داشته باشد، این رقم دو برابر انرژی ویژه‌ای است که باتری‌های یون لیتیم فعلی ایجاد می‌کنند. این باتری‌ها باید بتوانند حداقل 1000 و به صورت ایده‌آل 1500 مرتبه شارژ/دشارژ را تحمل کنند بدون این که ظرفیت ویژه‌ آنها افت قابل توجهی داشته باشد.
 
التون کرنس از محققان این پروژه می‌گوید نتایج پژوهش ما می‌تواند مسیر تولید خودروهایی با آلایندگی صفر را هموار کند. این باتری دارای انرژی ویژه 500 Wh/kg است که بعد از 1000 بار شارژ/دشارژ هنوز این رقم بالاتر از 300 Wh/kg است.

این گروه تحقیقاتی در حال حاضر به دنبال بهبود عملکرد این باتری هستند برای مثال آن را در شرایط بسیار سخت تست کرده همچنین روی امکان تولید انبوه آن تحقیق می‌کنند. قدم بعدی این گروه تحقیقاتی افزایش دانسیته انرژی و بهبود عملکرد باتری در شرایط سخت کاری است. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه Nano Letters به چاپ رسیده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: باتری ، شارژ ، گرافن ، سولفور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.