سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

کیفیت پایین، قیمت میوه شب عید را افزایش داد

مسئولان وزارت صنعت،‌معدن و تجارت قبل از توزیع میوه با نرخ مصوب خبر از کاهش 30 درصدی قیمت‌ها همزمان با توزیع گسترده میوه شب عید در بازار داده بودند اما شاهد هستیم که توزیع میوه شب عید تنها بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، در طول سال‌های گذشته، دولت با توزیع میوه شب عید آن هم با نرخ‌های مصوب بازار این کالاهای پرمصرف را در روزهای پایانی سال کنترل می‌کرد.

تجارب سال‌های پیش نشان می‌داد که این اقدام به میزان قابل توجهی در امر مهار قیمت میوه شب عید موفق بوده است.

اما امسال نه تنها این تجربه دوباره تکرار نشد؛ بلکه همزمان با توزیع گسترده میوه شب عید از روز 25 اسفند ماه در سراسر کشور نرخ میوه در مغازه‌های سطح شهر افزایش یافت.

 ید‌الله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، نرخ هر کیلو پرتقال تامسون را 1750 تومان، سیب ممتاز 3600 و  سیب درجه یک را 3000 تومان اعلام کرد.

این در حالی است که بر اساس گزارش میدانی همزمان با توزیع میوه شب عید با نرخ‌های مصوب نرخ میوه در مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر افزایش معناداری پیدا کرده است.

بر پایه این گزارش نرخ هر کیلو پرتقال تامسون که تا قبل از توزیع میوه شب عید 2500 تومان بود؛ هم‌اکنون به 3000 تومان رسیده است، همچنین نرخ هر کیلو سیب درجه یک روز نیز از روز گذشته 500 تومان بالا رفته است.

این در حالی است که مسئولان زیربط در وزارت صنعت،‌معدن و تجارت قبل از توزیع میوه با نرخ مصوب خبر از کاهش 30 درصدی قیمت‌ها همزمان با توزیع گسترده میوه شب عید در بازار داده بودند اما شاهد هستیم که توزیع میوه شب عید تنها بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها شد.

مریم سنایی بانوی خانه‌داری که برای خرید میوه به بازار میوه و تره‌بار شمال غرب تهران آمده می‌گوید پایین بودن کیفیت میوه عرضه شده با نرخ مصوب موجب بالارفتن قیمت میوه خوب در بازار شده است.

وی با نشان دادن میوه‌های خریداری شده خود می‌گوید من به خاطر بالا بودن قیمت میوه خوب مجبور شدم دو مدل میوه بخرم، یک مدل میوه خوب با میزان کم برای میهمانان عید و یک نمونه هم میوه با قیمت‌های مصوب برای مصرف خانواده‌ام.

یک کارمند بازنشسته نیز در همین رابطه می‌گوید: ظاهرا قیمت‌های واقعی بازار متعلق به میوه‌هایی است که مغازه‌های سطح شهر عرضه می‌کنند چراکه میوه‌هایی که با نرخ مصوب توزیع شده به هیچ وجه مرغوب نیست.

براساس این گزارش؛ در خصوص کیفیت میوه‌های عرضه شده با نرخ مصوب می‌توان به این اظهار نظر مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اکتفا کرد که کیفیت کلیه کالاهای عرضه شده در نمایشگاه‌های بهاره و نیز میوه‌های توزیع شده همگی متناسب با بودجه و جیب مردم متقاضی خرید این کالاها می‌باشد.

به هر ترتیب مردم انتظار دارند اگر قرار است شرایط بازار بر حسب سیاست‌‌های دستوری تنظیم شود؛ بهتر است این سیاست‌ها زمینه‌ای برای افزایش قیمت و افسارگسیختگی نرخ‌ها در ایام پیک مصرف نشود و اگر هم قرار است تعیین‌کننده شرایط بازار عرضه و تقاضا باشد پس دولت با عدم دخالت خود اجازه دهد تا هر چیزی سر جای خود قرار گیرد و عامل سوءاستفاده واسطه‌ها و دلال‌ها نشود.

انتهای پیام/
برچسب ها: میوه ، شب عید ، قیمت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.