سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران بررسی کرد؛

آیا بحران اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای وین سایه خواهد افکند؟

مساله مهمی که در روزهای اخیر در رسانه‌های غربی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب مطرح می‌شود پیوند دادن این مذاکرات با بحران اوکراین است.

در آستانه برگزاري دور جديد مذاکرات هسته ‌ای ايران و پنج به علاوه يک به ميزبانی وين اتريش، تلاش محافل رسانه‌ای و سياسی خارجی بر شکل‌دهی فضاي اين مذاکرات معطوف شده و این رسانه‌ها مدعی‌اند ممکن است بحران اوکراین بر مواضع مسکو در قبال فعالیت اتمی ایران تاثیر بگذارد. گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، را در این خصوص بخوانید:

براساس گزارش تلویزیون‌های خارجی نهادهای سیاسی آمریکایی بر این باورند که روسیه مانند آمریکا ترجیح می‌دهد در خصوص ایران بین مسکو و واشنگتن اختلاف اندکی وجود دارد. اما ممکن است بحران اوکراین بر مواضع مسکو در قبال فعالیت اتمی ایران تاثیر بگذارد. 


در این میان سوالی که تلویزیونهای خارجی مطرح می سازند این است که اگر بحران اوکراین تشدید شود، مسکو در دور بعدی گفتگوهای هسته ای ایران چه واکنشی نشان خواهد داد؟ 

براساس گزارش تلویزیونهای خارجی، آمریکا به شدت از اقدامات روسیه درباره اوکراین ناراحت است. فشارهای بسیار شدیدی بر دولت اوباما قرار دارد تا درمقابل پوتین واکنش نشان دهد. آنها ارزیابی می‌کنند واکنش اوباما نه نظامی بلکه به صورت اعمال تحریمهای شدید اقتصادی علیه روسیه باشد. در مقابل پوتین ممکن است به اقدامات تلافی‌جویانه روی بیاورد. توقف کامل گاز روسیه به اوکراین و مذاکرات هسته ای ایران می تواند گزینه های تلافی جویانه پوتین محسوب گردد. 

از نظر مقامات غربی، روسیه می تواند به علت بحران اوکراین به روند مذاکرات هسته ای با ایران به شدت ضربه وارد نماید. روسیه می تواند از تصمیم قبلی خود مبنی بر خودداری از فروش موشک های پیشرفته اس-300 به ایران عدول نماید. 

مقامات غربی احتمال می‌دهند در پی تشدید بحران اوکراین روس ها با ایران برای خرید نفت وارد مذاکره شوند. 

کارشناسان سیاسی احتمال می‌دهند، اگر تقابل آمریکا و روسیه درباره بحران اوکراین گسترش یابد ممکن است، روسیه تعادل مذاکرات هسته ای با ایران را برهم بزند.


از نظر تلویزیونهای خارجی، ایران معتقد است وحدت گروه پنج بعلاوه یک درپی بحران اوکراین از بین رفته است.

به ادعای تلویزیونهای خارجی، نگرانی مقامات غربی این است که مقامات ایران در چارچوب بحران اوکراین دچار اشتباه محاسباتی گردند و بخواهند از وضع بوجود آمده بصورت چشمگیری بهره ببرند تا تحریم ها را دور بزنند. 

در این زمینه "جیمز جفری" و "دیوید پالک" از مرکز تحقیقاتی موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک یا وینپ از اندیشکده های نزدیک به جریان نومحافظه کار به مقامات آمریکایی توصیه می کنند: کاخ سفید همچنان گزینه قهری را درباره ایران مدنظر داشته باشد. واشنگتن باید فورا تهدید اقدام نظامی اش را به گونه ای جدی در کنار اقدامات دیگر علیه ایران مطرح کند تا در صورت همراهی نکردن ایران، این گزینه مطرح باشد. 

در عین حال، یک مقام ارشد دولت آمریکا روز شنبه اعلام کرد این کشور امیدوار است بحران فزاینده در اوکراین باعث تضعیف همکاری ها با روسیه در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران نشود.

این مقام ارشد آمریکایی طی یک کنفرانس تلفنی از واشنگتن دراین باره گفت: "ما همگی امیدوار هستیم این اوضاع بسیار دشوار در اوکراین، مشکلاتی را برای مذاکرات به وجود نیاورد."

وی در ادامه گفت: "امیدوار هستیم طی روزهای آینده هر اتفاقی که بیافتد، و هر اقدامی که ما در جامعه بین المللی در واکنش به تصمیم گیری ها و انتخاب های روسیه انجام دهیم، و هر اقدامی که روسیه متعاقب آن انجام دهد، مذاکرات را با مخاطره روبرو نکند."


آمریکا و اتحادیه اروپا تهدید کرده اند آن دسته از مقامات روسیه را که در تلاش هستند منطقه کریمه را به روسیه ملحق کنند، در فهرست سیاه قرار خواهند داد. این تلاش ها که دولت های غربی ادعا می کنند روسیه در حال انجام آنها است، بر خلاف قوانین اوکراین و قوانین بین المللی شمرده می شود.

روسیه پیشتر روز جمعه نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری را در منطقه مستقر و تهدید های خود را مبنی بر حمله به سایر بخشهای اوکراین تکرار کرد. این موضوع حاکی از آن بود که مقامات روسیه به هیچ وجه به درخواست کشورهای غربی مبنی بر پایان دادن وخیم ترین تقابل شرق - غرب از زمان جنگ سرد تا کنون توجه نشان نخواهند داد.


مقامات آمریکایی و اروپایی طی گفتگوهای اختصاصی خود با خبرگزاری رویترز در این باره اعلام کردند اوضاع اوکراین، گفتگوها با روسیه را در خصوص مسائلی از قبیل ایران و روسیه تحت تاثیر قرار نداده است. اما در صورتی که دهها مقام ارشد روسیه بابت رویکرد مسکو در قبال بحران اوکراین هدف تحریم های آمریکا و اروپا قرار بگیرند، اوضاع ممکن است تغییر کند.

پیشتر این مقام آمریکایی از همکاری های مثبت میان اعضای گروه موسوم به پنج بعلاوه یک در خصوص مساله ایران خبر داده بود.

وی گفت: "حتی زمانی که اختلاف هایی میان اعضای گروه پنج بعلاوه یک وجود داشته باشد، که وجود دارد، ما این اختلافات را رفع خواهیم کرد. ما زمانی که بحث از گفتگو با ایران باشد، کاملا با یکدیگر متحد خواهیم بود."

گفتنی است، تهران و اعضای 1+5 در ماه نوامبر در خصوص یک موافقتنامه موقت به توافق دست پیدا کردند.

مقامات ارشد کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین قرار است هفته آینده در وین با مقامات ارشد ایران دیدار کنند. 


منابع:




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.