سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی مصرف آب، باعث "رشد قد" می‌شود

رشد قدی به عوامل مختلفی وابسته است. ازجمله مهم‌ترین این عوامل، ژنتیک، سن بروز بلوغ، نوع رژیم غذایی، وضعیت وزنی و فعالیت فیزیکی است.

گیتی بهدادی‌پور، کار‌شناس تغذیه، درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: کودکان تا بروز بلوغ، با روندی ثابت رشد می‌کنند، درطی دوران بلوغ، پدیده جهش رشد اتفاق می‌افتد. این پدیده در دختران، در ۱۰ تا ۱۱ سالگی شروع شده و در ۱۲ سالگی به اوج رسیده و در سن ۱۴ سالگی به پایان می‌رسد. 
این دوره در پسر‌ها از ۱۲ تا ۱۳ سالگی شروع می‌شود، در ۱۵ سالگی به اوج می‌رسد و در ۱۹ تا ۲۰ سالگی به پایان می‌رسد. 

وی افزود: در این دوره با داشتن رژیم غذایی مناسب، می‌توان رشد قدی را بهبود داد. ورزش‌های کششی مانند بسکتبال، والیبال، شنا و بارفیکس نیز به رشد قدی کمک زیادی می‌کند، استراحت و خواب‌کافی نیز زمینه را برای رشد مناسب فراهم می‌سازد. 

بهدادی‌پور تصریح کرد: رژیم غذایی مناسب شامل همه گروه‌های غذایی است. توجه خاص به مواد غذایی مانند کلسیم، ویتامین D۳، پروتئین و روی در رشد قدی بسیار موثر است. 

وی خاطر نشان کرد: کلسیم برای رشد و استحکام استخوان ضروری است منابع خوب کلسیم عبارتند از شیر و ماست و پنیر که منابع عالی کلسیم هستند. دریافت آب کافی، ماهیچه‌ها را تقویت کرده و به رشد قدی کمک می‌کند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: آب ، رشدقد ، ورزش ، تغذیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.