سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت:

دستیابی به تشخیص درمان دو ساعته "سل" در کشور/ خارج شدن انحصار از دست آمریکا

دکتر گویا با بیان اینکه انحصار تشخیص دو ساعتهٔ نوع داروی مصرفی در بیماران مبتلا به سل در اختیار آمریکا بوده گفت: با ورود تجهیزات آزمایشگاهی از یک ماه پیش ایران نیز به جمع کشور‌های تشخیص دهندهٔ سریع داروی سل اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر محمد مهدی گویا رئیس اداره بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت امروز ۲۱ اسفند در نشست خبری هفته سلامت با اشاره به بیماری سل گفت: باید توجه داشت که جهان وارد مرحله جدیدی از مبارزه با سل شده است ما در سال گذشته وجود ۱۱ هزار بیمار مبتلا به سل را شناسایی و تحت درمان قرار دادیم که ۱۲ درصد از مبتلایان ساکنین کشورهای همسایه بوده‌اند. 

وی با بیان اینکه طبق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت قرار شده که بیماری سل تا ۲۰۵۰ حذف شود، افزود: باید به جایی برسیم که به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت تنها یک نفر، مبتلا به سل شود این در حالی است که کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کنار پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بسیار مهم است به طوریکه احتمال ابتلا به سل در یک فرد دیابتی ۴ برابر و در یک فرد مصرف کننده سیگار دو برابر بیشتر از افراد عادی است. 

وی ادامه داد: کشور ما سل یکی از بیماری‌هایی است که بعد از انقلاب بسیار مورد توجه قرار گرفت چرا که میزان ابتلا به سل قبل از انقلاب ۱۴۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بود که در حال حاضر میزان ابتلا ۱۴ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. به طوریکه در طول ۲۱ سال گذشته میزان بروز سل در کشور ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است. 

گویا اعلام کرد: مرگ و میر ناشی از سل در ۲۱ سال گذشته ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است که دلیل اصلی این کاهش تشخیص زودرس و درمان رایگان است، همچنین واکسیناسیون ب ث ژ به صورت رایگان که در تمام طول این سال‌ها در بدو تولد برای کودکان صورت می‌گیرد، به کاهش سل در کشور کمک شایانی کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه برنامه کنترل سل در برنامهٔ بهداشتی مراقبت‌های اولیه اقدام شده، تصریح کرد: آزمایشگاه‌هایی که این بیماری را در کشور تشخیص می‌دهند، به حداکثر مورد نیاز کشور رسیده به طوری که در حال حاضر ۴۷۸ آزمایشگاه سل در بخش دولتی وجود دارد و ۴۸ آزمایشگاه با قدرت تشخیص پیشرفته عمدتا در مراکز استان‌ها راه اندازی شده است. 

گویا تاکید کرد: مدرن‌ترین تجهیزاتی که برای تشخیص این بیماری در کشورهای پیشرفته وجود دارد، در کشور ما هم فراهم شده که با استقرار این تجهیزات ظرف ۲ ساعت نوع دارویی که باید فرد مسلول مصرف کند، مشخص می‌شود. 

شایان ذکر است که این تجهیزات حدود یک ماه است که در کشور ایجاد شده و قبل از آن باید یک فرد دو ماه صبر می‌کرد تا تشخیص نوع دارویی آن از کشور‌های دیگر اعلام شود. 

وی تاکید کرد: این دستگاه‌ها انحصارا در اختیار آمریکا بوده و مدت‌ها طول کشید تا ما از طریق سازمان ملل این دستگاه‌ها را خریداری کنیم و درحال حاضر در ۴ نقطه کشور، تهران، گرگان، کرمانشاه و زاهدان این تجهیزات مستقر شده و تا ۲ ماه آینده در ۲ استان دیگر این تجهیزات مستقر خواهد شد. 

رئیس اداره بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ‌برای اطلاع رسانی بیشتر مسابقه‌ای با عنوان ایران بدون سل برای اطلاع رسانی مردم از امروز تا ۳۱ فروردین در نظر گرفته شده که مردم با مراجعه به سایت www. behdasht. gov. ir می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Salem
۰۸:۴۹ ۲۲ اسفند ۱۳۹۲
سلام گرفتار هپاتيت ب هستم ميخواستم كه مداواي خود در أمريكا كنم البته به كمك شما