سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی پرونده شکنجه در بحرين در نشست شورای حقوق بشر در ژنو/ بحرين تنها کشوری است که به گزارشگر ويژه شکنجه سازمان ملل اجازه سفر به اين کشور را نمی‌دهد

در بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو، مسئله شکنجه در بحرین بررسی شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی اللؤلؤه،در بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو، مسئله شکنجه در بحرین بررسی شد. 

در این همایش از رژیم بحرین به علت نقض حقوق بشر به شدت انتقاد شد. نمایندگانی از دیده بان حقوق بشر بحرین و شماری دیگر از موسسات حقوقی بحرینی در قالب هیئتی مشترک در این نشست شرکت کردند. 

"ضیاء عیاد" گزارشگر شبکه اللؤلؤه در این باره گزارش داد: در جلسه افتتاحیه بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر در بحرین، مدافعان حقوق بشر در بحرین انسان هایی شجاع توصیف شدند. پرونده شکنجه در بحرین در دستور کار این نشست قرار دارد زیرا رژیم این کشور همچنان به نقض حقوق بشر ادامه می دهد. 

"خوان مندز" گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه که مقامات بحرینی به او اجازه سفر به بحرین را ندادند تاکید کرد شکنجه مطلقا ممنوع است و از دولت خواست از ابزار مبارزه با تروریسم برای زیرپا گذاشتن اصل ممنوعیت شکنجه بهره برداری نکند. 


وی گفت، بحرین تنها کشوری است که بدون هیچ علتی همچنان از سفر او به بحرین جلوگیری می کند.

«رفیف الخشن» گزارشگر تلویزیون اللؤلؤه درباره علل این اقدام رژیم بحرین گزارش داد: حکومت بحرین به شکلی حرفه ای مخالفان خود را شکنجه و سرکوب می کند ولی در رسانه ها تلاش می کند از زیر بار مسئولیت این اقدامات خود فرار کند. 

گزارش کمیته حقیقت یاب درباره انقلاب بحرین، نقض حقوق بشر در این کشور را «روشمند» توصیف کرده است. همچنین در حالی که وزارت امور خارجه بحرین ادعا می کند بندهای گزارش کمیته حقیقت یاب و توصیه های بسیونی را اجرا کرده است، خوان مندز گزارشگر ویژه شکنجه در سازمان  ملل متحد اعلام کرد بحرین تنها کشوری است که بدون علت مشخصی از سفر او به این کشور جلوگیری می کند. 

بحرینی ها معتقدند مخالفت رژیم کشورشان با سفر مندز به بحرین، به علت شکایت های هر روز بازداشت شدگان، مسئله ای نگران کننده است. مندز نیز شخصا اعلام کرد مدارک محکمی درباره ادامه یافتن شکنجه در بحرین وجود دارد و از دولت خواست زمانی را برای سفر او به بحرین تعیین کند. 

محمد جمیل الجمری نماینده مستعفی پارلمان بحرین از فراکسیون الوفاق گفت: «وقت کشی آشکار و مکرر رژیم بحرین در زمینه اجازه دادن به گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه شکنجه برای سفر به بحرین، به این معنا است که دولت بحرین قصد ندارد گامی واقعی در زمینه متوقف کردن شکنجه و اجرای توصیه های گزارش بسیونی بردارد».

شایان ذکر است شماری از کشورهای اروپایی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو خواستار موافقت مقامات بحرینی با سفر مندز به منامه شدند. شرکت کنندگان در این نشست از بهره برداری برخی رژیم ها از مسئله مبارزه با تروریسم به منظور زیرپا گذاشتن اصل مموعیت شکنجه انتقاد کردند.

به نظر می رسد تجربه کمیته حقیقت یاب که با مدارک محکم، شکنجه روشمند فعالان بازداشت شده بحرینی را تایید کرد، این درس را به رژیم بحرین داده است که اجازه ندهد بار دیگر مسئله حقوق بشر به ویژه مسئله شکنجه در بحرین در سطح بین المللی مطرح شود.

"مارگارت سیکاکیا" گزارشگر ویژه پرونده مدافعان حقوق بشر در بحرین، این مدافعان را افرادی شجاع توصیف کرد. وی گفت دولت بحرین از دستگاه قضایی برای مجرم جلوه دادن مدافعان حقوق بشر استفاده می کند. 

نمایندگانی از دیده بان حقوق بشر بحرین و شماری از سازمان های حقوقی بحرینی در قالب هیئتی مشترک در این نشست شرکت کردند. هدف آنها کمک به حل بحران حقوقی در بحرین است. این هیئت همچنین قرار است با شماری از نمایندگان دیپلماتیک و موسسات حقوقی برای بررسی اوضاع حقوق بشر در بحرین دیدار کند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.