سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک شاعر:

فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیازمند حشر و نشر بیشتر با مردم است

"رضا اسماعیلی" گفت: فرهنگستان زبان و ادب فارسی به منظور آشنایی با سلیقه و پسند مردم، بیشتر با آنان حشر و نشر داشته باشد.

"رضا اسماعیلی" شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت:فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه‌ها را بر اساس نظر کارشناسی پیشنهاد می‌کنند ولی در مقبولیت واژه‌ها، مولفه دیگری چون استقبال عمومی نیز دخیل است.
 
 وی افزود: واژه‌های مورد پذیرش عموم مردم مورد استقبال قرار می‌گیرند این استقبال عمومی در خصوص ساخت واژه‌ درست و موفقی بوده است.
 
 این شاعر ادامه داد: گاهی احساس می‌کنیم واژه‌های فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مورد استقبال عموم مردم قرار نمی‌گیرد از جمله واژه‌های مناسب فرهنگستان پیامک یا پیام کوتاه بوده که دریافت زبان و ادب فارسی به خوبی قرار گرفت.
 
اسماعیلی تصریح کرد: واژگان فرهنگستان زبان و ادب فارسی در موارد بسیاری مناسب و مورد پذیرش مردم بوده است، واژه‌هایی که مردم در برابر کاربرد آن مقاومت می‌کنند نشان دهنده لزوم توجه بیشتر فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ساخت آن واژه است.
 
این شاعر عنوان کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی بعد از مشاهده باز خورد جامعه نسبت به واژه ساخته شده باید به دنبال ساخت معادل جدیدی برای آن واژه باشد و در نظر خود پیرامون معادل دارنده تجدید نظر کنند در صورت رخ دادن چنین اتفاقی مردم اعتماد بیشتری به فرهنگستان می‌کنند.
 
وی اظهار داشت: چند ویژگی برای ساخت یک واژه لازم است که از جمله آن می‌توان به مقبولیت عام، زیبا‌شناسی و ر‌سانایی واژه اشاره کرد و علاوه بر آن باید واژه ساخته شده ضمن انتقال خوب معنای واژه لاتین در ساختار زبان فارسی به راحتی تلفظ شود.
 
اسماعیلی بیان کرد: علاوه بر مولفه‌های زیباشناسی و رسایی کلمات مطابق با هنجار‌های زبان فارسی واژه باید در این زبان خوش بنشیند در صورتیکه افراد حاضر در فرهنگستان زبان  و ادب فارسی با فرهنگ مردم بیشتر یا حشر و نشر داشته باشند با پسند و سلیقه مردم در مورد کاربرد واژه آشنا می‌شوند.
 
 این شاعر ادامه داد: در فرهنگستان زبان و ادب فارسی یک کارگروه تشکیل شود با توجه بیشتر به فرهنگ مردم و آداب و رسوم مردم نیز لحاظ شود باید حاصل و نتیجه ساخت یک واژه این باشد که به عنوان یک واژه پذیرفته شود.
 
وی خاطر نشان کرد: فرهنگستان زبان و ادب فارسی در صورتی که گام‌های بلند‌تری برای پیدا کردن واژه بردارد،  در حرکت‌های بعدی موفق‌تر خواهد بود.


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.