سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حذف هنر نقاشی "خط" به دلیل ترسی واهی

ترس از فراموشی "خط" سنتی موجب منزوی شدن هنر نقاشی خط شده است.

"محمد حسن دانشگر‌نژاد"، خوشنویس، در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران گفت: در سال‌های اخیر با استقبال هنرجویان از هنر نقاشی خط و اوج گرفتن این جریان، مخالفت اساتید و خوشنویسان سنتی با این هنر نیز بالا گرفت.   
 
این هنرمند افزود: خوشنویسی و نقاشی خط در تعارض با هم هستند.، در واقع خوشنویسی در حدود 600 سال پیش با قواعد و اصول هندسی خاص به وجود آمد ولی در نقاشی خط مقید به رعایت این اصول و قواعد نیستیم.  

"دانشگر‌نژاد" بیان کرد: بسیاری از اساتید و خوشنویسان سنتی که برای این قواعد زحمت کشیدند تا این هنر را به این جایگاه برسانند نگران از بین رفتن و کم‌رنگ شدن این قواعد خوشنویسی هستند.  

وی با ابراز تأسف از وارد شدن بعضی از هنرجویان به هنر نقاشی خط بدون اطلاع کافی از قواعد خوشنویسی و نگذراندن دوره‌های آکادمیک خوشنویسی ادامه داد: در بعضی از آثار نقاشی خط به سختی می‌توان حروف و خطاطی با قواعد و اصول پیدا کرد و در این آثار رنگ و بافت حرف اول را می‌زند و همین امر موجب نگرانی اساتید و خوشنویسان شده است. 
 
این هنرمند اظهار داشت: حذف نقاشی خط از هنر موجب از بین رفتن و دیده نشدن بسیاری از استعدادهای جوان در این عرصه می‌شود و امکان برگزاری و تقویت کلاس‌های آموزشی در این راستا به صورت آکادمیک در دانشگاه‌ها به جای حذف کلی آن از جشنواره‌ها وجود دارد.  

"دانشگر‌نژاد" عنوان کرد: درحال حاضر در دانشگاه‌ها ارائه واحد خوشنویسی به صورت آموزش سنتی خط نستعلیق است و آموزش نقاشی خط در بعضی موارد به صورت خصوصی تدریس می‌شود.  

وی افزود: هنر نقاشی خط در بین مردم کشورهای مختلف با زبانهای متفاوت که قواعد حروف فارسی را نمی‌شناسند بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد، زیرا مفهوم خاصی را دنبال نمی‌کنند و بیشتر جلوه آن و رنگ‌آمیزی اثر حائز اهمیت است و در نمایشگاه‌ها و گالر‌ی‌های خارجی از فروش بالایی بهره‌مند می‌شود.  

"دانشگر‌نژاد" خاطر نشان کرد: هنر نقاشی خط نیاز روزگار ماست و باید به آن بها داد. این هنر جنبه منفی ندارد. 

 
انتهای پیام/ اق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.