سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از انفجار بمب در نماز جمعه تهران تا برگزاری اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی

انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران، برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، تصویب ماده واحده ملی شدن صنعت نفت در مجلس شورای ملی، مرگ "ژولیوس سزار" امپراتور روم، آغاز سلطنت اولین پادشاه مصر و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 24 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 13 جمادی الاول 1435 هجری و 15 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران توسط منافین کوردل (1363 ش)

در زمانی که رژیم بعث، مردم را از رفتن به نماز جمعه بر حذر می‌داشت و به بمباران و موشک باران نماز جمعه تهدید می‌کرد، منافقان نیز بیکار ننشسته و با یک طرح از قبل تعیین شده و هماهنگ با رژیم عراق، نماز جمعه تهران را در 24 اسفند 63 به خاک و خون کشیدند. در این جنایت 14 نفر شهید و 88 نفر مجروح شدند.

مقام معظم رهبری حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای که در آن زمان در مقام ریاست جمهوری و امامت جمعه تهران در حال ایراد خطبه‌های نماز بودند، پس از انفجار بمب، با صلابت و بدون هیچ گونه تزلزلی به خطبه‌هایش ادامه دادند و این امر موجب تقویت روحیه ضداستکباری نمازگزاران و امت شهید پرور ایران گردید.

تصویب ماده واحده ملی شدن صنعت نفت در مجلس شورای ملی (1329 ش)
تصویب ملی شدن نفت ایران مرهون تلاش‌های پی‌گیر برخی از اشخاص مذهبی و سیاسی کشور، از جمله آیت‌اللَّه کاشانی و جمعیت فداییان اسلام و قیام ملت مسلمان ایران است. اعدام انقلابی رزم‌آرا، نخست‌وزیر که با ملی شدن نفت به شدت مخالفت می‌نمود، به این حرکت مردمی شتاب فزاینده‌ای بخشید. تا اینکه مجلس شورای ملی در 24 اسفند و مجلس سنا در 29 اسفند 1329 ش ماده واحده ملی شدن صنعت نفت ایران را به تصویب رساندند.

برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی (1358 ش)
با برگزاری انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی دیگر از اهداف انقلاب اسلامی تحقق یافت و مردم ایران در انتخاباتی آزاد، نمایندگان خود را برگزیدند. این انتخابات در شرایطی برگزار شد که دشمنان اسلام با توطئه‌های مختلف خود، در صدد تضعیف نظام نوپای جمهوری اسلامی و جلوگیری از شکل‌گیری ارکان آن بودند. اما مردم ایران، تحت رهبری امام خمینی، تمامی توطئه‌ها را خنثی کردند و مجلس، با قدرت، کار خود را آغاز کرد.

آغاز عملیات کوچک اُمُّ الحسنین در کرخه نور، توسط سپاه (1360 ش)
عملیات امّ‌الحسنین با رمز مبارک یا زهرا (س) بنت رسول اللَّه اشفعی در بامداد 24 اسفند 1360 توسط سپاه به منظور انهدام نیروهای دشمن و جلوگیری از ایجاد جبهه جدید از سوی دشمن، آغاز شد. دشمن که تمامی تلاش خود را معطوف حمله بزرگ ایران، فتح المبین، نموده بود تا بداند کجا و در چه تاریخی انجام خواهد شد، ناگهان خود را در محاصره رزمندگان ایرانی دید و با وجود انجام پاتک نتیجه‌ای نگرفت. در این عملیات چندین دستگاه تانک و نفربر و خودروی دشمن منهدم شده و هفتصد نفر از قوای بعث کشته و زخمی و یکصد و پنجاه تن دیگر اسیر شدند.

تولد "امیل بهرینگ" پزشک برجسته آلمانی (1854 م)
دکتر "امیل آدولف فون بهرینگ" در 15 مارس 1854 م به دنیا آمد و در سال 1878 م موفق به اخذ درجه دکترا در پزشکی گردید و سپس به عنوان جراح در ارتش مشغول به کار شد وی از سال 1888 م به تدریس در دانشکده پزشکی ارتش پرداخت و سال بعد در "انستیتوی روبروت کخ" استخدام شد. شاگردان دکتر کخ به کشف میکربهای عامل بیماری می‌پرداختند اما بهرینگ به فکر نابودی میکربها بود و نتیجه مطالعات خود را در مقاله "عفونت و ضدعفونت درتئوری وعمل" مطرح ساخته بود. وی در سال 1890 م به این نتیجه رسید که اگر سرم خون حیوان مبتلابه کزاز را به حیوان دیگری منتقل کند آن حیوان در برابر این بیماری مصونیت پیدا می‌کند و بدین ترتیب واکسن کزاز را ساخت. دکتر بهرینگ سپس همین رویه را در مورد دیفتری که بیماری خطرناکی برای کودکان محسوب می‌شد، به کار گرفت و در 20 دسامبر 1891 با استفاده از سرم ضددیفتری به معالجه یک کودک پرداخت و پس از مشاهده نتیجه مثبت آن، در سال 1892 م پادزهر دیفتری را روانه بازار ساخت. خصوصیت این سرم در آن بود که نه فقط موجب مصونیت می‌گردید بلکه در درمان شخص مبتلا هم بسیار مؤثر بود. دکتر بهرینگ که به دریافت جایزه آکادمی علوم پزشکی فرانسه، جایزه انستیتوی فرانسه، لقب عالیجناب پروس و نشان صلیب آهن در جنگ جهانی اول نائل آمده بود، در سال 1901 اولین جایزه نوبل پزشکی را به خود اختصاص داد امیل آدولف فون بهرینگ در آخرین روز مارس 1917 در 63 سالگی درگذشت.


رحلت عالم بزرگوار آیت اللَّه "عبدالرحمن محمدی هیدَجی" (1379 ش)
آیت‌اللَّه شیخ عبدالرحمن محمدی هیدجی در سال 1304 ش در هیدج از توابع زنجان به دنیا آمد. آیت‌اللَّه محمدی هیدجی سپس در محضر درس خارج حضرات آیات سید حسین بروجردی و سید محمد حجت کوه کمره‌ای حاضر شد و مبانی علمی‌اش را استوار ساخت. وی در حدود سال 1337 ش، بنا به درخواست مردم، به زادگاهش بازگشت و همزمان با تدریس علوم دینی و تاسیس کتابخانه و اقامه نماز جماعت، اداره مدرسه علمیه آنجا را برعهده گرفت. آیت‌اللَّه هیدجی پس از اقامتی 23 ساله در زادگاهش، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به قم بازگشت و به تدریس و تالیف پرداخت. از این عالم وارسته که در فقه، حدیث، تاریخ و شعر و ادب مهارتی بسزا داشت آثار متعددی برجا مانده که عهد پدری، عوامل صلاح و فساد، انتقادات اخلاقی و چهل حدیث مستند در آخرُّالزمان و... از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه هیدجی سرانجام در 24 اسفند 1379 ش در 75 سالگی ندای حق را لبیک گفت و در قم به خاک سپرده شد.


شهادت "شیخ عبدالعلی مزاری" دبیرکل حزب وحدت افغانستان به دست گروه طالبان (1373 ش)
حجت الاسلام عبدالعلی مزاری در نزدیکی مزار شریف افغانستان به دنیا آمد. وی در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب در مبارزات اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بر ضد رژیم شاه شرکت کرد و یک بار نیز به دست عوامل ساواک دستگیر و زندانی شد. او پس از کودتای کمونیستی سال 57 در افغانستان و اشغال این کشور توسط ارتش سرخ شوروی، فعالانه در جهاد اسلامی مردم افغانستان شرکت کرد. هنگامی که از ادغام تمام گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی - نظامی شیعیان افغانستان در سال 1368، حزب وحدت اسلامی افغانستان تأسیس گردید.

شهید مزاری به سبب شایستگی‌هایش به عنوان نخستین دبیرکل این حزب که بر بخش‌های وسیعی از مناطق مرکزی افغانستان تسلط داشت، برگزیده شد. ایشان همچنین در پیروزی مجاهدین افغان بر دولت کمونیستی محمد نجیب‌اللَّه و اخراج ارتش سرخ شوروی در اردیبهشت 1371 نقش اساسی ایفا کرد. شهید مزاری سرانجام در آخرین روزهای سال 1373 ش به دنبال هجوم نیروهای جنایتکار طالبان به مناطق جنوب و غرب کابل، با شماری از یارانش اسیر شد و پس از چند روز تحمل شکنجه‌های شدید طالبان، به دست آنان به شهادت رسید.

جلسه مشترک مجلسین شورای ملی و سنا تشکیل گردید. (1354 ش)
طرحی از طرف دولت به قید سه فوریت تقدیم مجلسین شد که به تصویب رسید. به موجب این طرح تقویم ایران تغییر کرد و تاجگذاری کورش مبداء تاریخ قرار گرفت و به جای تاریخ هجری شمسی تاریخ شاهنشاهی اعلام گردید و سال 1355 به سال 2535 تغییر یافت.

به گزارش روزنامه اطلاعات، شش نفر دیگر از عاملان حادثه 29 بهمن تبریز در این شهر دستگیر شدند (1356 ش)
همچنین این روزنامه طبق آخرین اطلاع، آمار زندانیان را 700 نفر اعلام کرد که 300 نفر آنها به دلیل جرم کمتر با گذاشتن وثیقه ملکی آزاد شده اند.

خلع "تزار نیکلای دوم" پادشاه روسیه توسط بلشویک‌ها (1917 م)
تزار نیکلای دوم آخرین پادشاه روسیه، در سال 1894 م پس از مرگ پدرش به عنوان امپراتور روس بر تخت سلطنت نشست. وقوع جنگ روسیه با ژاپن در اوایل قرن بیستم و شکست روسیه در این جنگ، تظاهرات خونین کارگری و پس از آن، فرمان تشکیل مجلس مشورتی موسوم به دوما از جمله حوادث دوران امپراتوری او بود. اما آنچه پایه‌های حکومت تزاری را بیش از پیش متزلزل ساخت آغاز جنگ جهانی اول در سال 1914 م بود. طولانی شدن جنگ، مخالفان را کمک نمود تا فشارهای خود را علیه دیکتاتوری تزاری افزایش دهند. در این میان، بلشویک‌ها به رهبری لنین بر اقدامات خود علیه تزار و هیأت حاکمه افزودند. در نتیجه، تزار در 15 مارس 1917 م قدرت را به رئیس مجلس دوما واگذار نمود و پس از 23 سال سلطنت، از این مقام کناره‌گیری کرد. وی از آن به بعد به مدت 15 ماه به همراه خانواده‌اش تحت نظر بود. اما ترسِ بلشویک‌ها از رشد گروه‌های طرفدار تزار و احتمال به سلطنت رسیدن آن‌ها، باعث شد که طی فرمانی از جانب لنین، در 19 ژوئیه 1918 م تزار نیکلای دوم به همراه همسر و فرزندان و خدمه تیرباران شوند.

قتل "کمال جُنبَلاط" سیاست‌مدار برجسته لبنانی (1977 م)
کمال جُنْبَلاط ، در 6 دسامبر 1917 م در جنوب بیروت به دنیا آمد. جنبلاط از سال 1952 به بعد، فعالانه در جناح مخالف دولت به کار پرداخت و توانست بشارةالخوری، رئیس جمهور وقت لبنان را سرنگون سازد. وی از سال 1965 م تدریجاً مواضع رادیکالی انتخاب کرد و جبهه چپ طرفدار شوروی را به وجود آورد. کمال جنبلاط پس از جنگ شش روزه 1967 بین اعراب و اسرائیل به صورت یکی از طرفداران جدی نهضت مقاومت فلسطین درآمد. جنبلاط در سال 1972 م دبیر کل جبهه عربی حمایت از فلسطین شد و در تابستان 1976 م با ورود نیروهای نظامی سوریه به لبنان به شدت مخالفت کرد. وی به منظور خنثی کردن برنامه‌های سوریه، سفرهایی به اروپا و جهان عرب انجام داد که البته بی‌نتیجه ماند و پس از اعلام مشروعیت حضور ارتش سوریه در خاک لبنان در کنفرانس سران عرب، مجبور به پذیرش این وضعیت شد گرچه دشمنی خود را با سوریه تا آخر ادامه داد. کمال جنبلاط سرانجام در نیمه مارس 1977 م توسط مخالفانش در 60 سالگی به قتل رسید.


کشته شدن ابراهیم بن مالک اشتر
ابراهیم فرزند مالک اشتر نَخَعی، هنگام قیام مختار برای خونخواهی امام‌حسین (ع) به او پیوست و در سال 67 ق به سرداری لشکر منصوب شد. ابراهیم از طرف مختار، مأمور تصرف موصل شد و سپاه شام را که از طرف خلیفه اموی آمده بودند شکست داد. او عبیدالله‌بن زیاد را به قتل رساند و تعدادی از قاتلان امام حسین (ع) و یاران او را از دَمِ تیغ گذراند. ابراهیم بن مالک با دستگیری و قتل مختار توسط مُصعَب بن زُبَیر، به مُصعَب پیوست و به دولت ابن زُبَیر خدمت کرد. سرانجام، هنگامی که عبدالملک بن مروان، خلیفه اموی، لشکری برای نبرد با سپاه ابن زبیر به عراق فرستاد، ابراهیم بن مالک 13 جمادی الاول سال 71 قمری در این جنگ کشته شد.


شهادت حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) "به روایت 75 روز" (11 ق)
روز شهادت حضرت فاطمه‌ی زهرا (س) مورد اختلاف مورخین است و یکی از این موارد، سیزدهم جمادی الثانی می‌باشد. فاطمه (س) پس از پدر بزرگوار خود، روز به روز بدنش رو به ضعف و سستی می‌گرایید. پیوسته سوخته دل و اشک ریزان بود و در فراق پدر می‌گریست. پس از به خلافت نشستن ابوبکر، خواستند تا از امام علی (ع) برای ابوبکر بیعت بگیرند که در این مسیر حضرت زهرا (س) مخالفت کرده و به آتش کشیده شدن در خانه‌ی آن حضرت و وقایع بعدی انجامید. حضرت زهرا (س) پس از رحلت رسول خدا (ص) از مردم آزار بسیار دید.

به خانه‌اش هجوم برده و کودکش را سقط کردند. در اثر ضرباتی که به آن حضرت وارد شد، حضرت زهرا (س) این نور چشم پیامبر و پاره‌ی تن رسول خدا، پس از تحمل روزها بیماری، به پدر بزرگوار خود، ملحق گشت. به وصیت آن حضرت، محل دفن وی مخفی می‌باشد. گرچه اقوالی در این باره است، از جمله این که شیخ صدوق مرقد مُنوّر آن بانو را خانه‌ی آن حضرت می‌داند که اکنون جزء مسجد می‌باشد. این قول را دیگران نیز تایید کرده‌اند.

تولد "میرزا فضل علی ایروانی" متخلص به "صفا" عالم و ادیب مسلمان (1278 ق)
میرزا فضل علی ایروانی، تفسیر، کلام و ریاضیات را در تبریز فرا گرفت و سپس به حوزه‌ی علمیه‌ی نجف اشرف رفت. او پس از طی مراحل عالی در نجف به درجه‌ی اجتهاد نایل آمد. صفا، در زمان انقلاب مشروطه در ایران، به آزادی‌خواهان پیوست و در این راه، مورد آزار و شکنجه‌ی حُکّام وقت قرار گرفت. ایروانی، علاوه بر دارا بودن مراتب علمی، در سرودن شعر نیز ذوق و قریحه‌ای کم نظیر داشت و اشعاری از وی به دو زبان فارسی و عربی، موجود است. کتب حَدائِقُ العارفین، سَفرنامه‌ی اروپا، کلید دانش و مِصباحُ الهُدی از آثار میرزا فضل علی ایروانی به شمار می‌روند.

رحلت "حاج ملااسماعیل سبزواری" محدث و واعظ شهیر در تهران (1312 ق)
حاج ملااسماعیل سبزواری، فراگیری حکمت و فلسفه را نزد حاج ملاهادی سبزواری، فیلسوف مشهور شرق آموخت. او برای تکمیل تحصیلاتِ علوم دینی به حوزه‌ی علمیه‌ی نجف رفت و پس از کسب درجه‌ی اجتهاد به تهران بازگشت. ملااسماعیل مردی بسیار مُتَتِبِّع بود و حافظه‌ای نیرومند داشت. وی در رشته‌ی موعظه استادی مُسلَّم به شمار می‌رفت و دارای تألیفاتی می‌باشد. مجمعُ النّورَین و نوادِرُ الاثار از جمله تالیفات این محقق گرانقدر به شمار می‌روند.

وفات "میرزا عبدالغفّار تهرانی" ریاضی‌دان ایرانی (1326 ق)
میرزا عبدالغفار تهرانی ملقب به نجم الدوله، از همان ابتدای تحصیل، استعداد و علاقه‌ای عمیق به ریاضیات داشت. او این علم را در مدارس مشهور آن زمان همچون دارالفنون فرا گرفت و به تحقیق و مطالعه در زمینه‌ی ریاضیات پرداخت. نَجمُ الدوله، سال‌ها معلم ریاضی در مدرسه‌ی دارالفنونِ تهران بود. از این ریاضی‌دانِ ایرانی، تالیفاتی هم‌چون بدایةُ الحساب و اصول هندسه به یادگار مانده است.

مرگ "ژولیوس سزار" امپراتور روم قدیم (44 ق.م)
ژولیوس سزار امپراتور روم باستان در 27 اکتبر سال 101 قبل از میلاد مسیح (ع) در روم به دنیا آمد. دوره جوانی ژولیوس در بحبوحه زد و خوردهای فرقه‌های سیاسی روم سپری شد. او پس از چندی با امپراتور روم اختلاف پیدا کرد. از این رو از ترس جان به آسیای صغیر گریخت و در قشون رومی مقیم آنجا به خدمت مشغول شد. با مرگ دیکتاتور روم، ژولیوس به رم بازگشت و به فعالیت‌های سیاسی پرداخت. ولی باز به مشرق رفت تا این‌که در راه گرفتار دزدان شد. سزار پس از رهایی از دزدان مدتی به فراگیری علم پرداخت و سپس بار دیگر وارد عرصه قدرت گردید. او در سال 60 قبل از میلاد با دو قدرت‌مند دیگر رومی اتحاد سه گانه را تشکیل داد که بعدها کلیه امور روم را در دست گرفتند. سزار پس از چندی با انبوهی از سپاهیان عزم تسخیر اروپای غربی کرد و سال‌ها در این راه جنگید. او با تکیه بر مردم، پیروزی‌های سیاسی زیادی به دست آورد و با کمک سپاهیان خود، نواحی متعددی را تصرف نمود. او در مدت زمام‌داری خود مانند رئیس و صاحب یِگانهْ حکومت می‌کرد و به نظامات و قوانین اساسی وقعی نمی‌نهاد. سزار در سال 65 ق. م به حکمرانی و امپراتوری روم رسید و به مدت بیست سال در این مقام بود تا این‌که در 15 مارس 44 ق.م در 56 سالگی، در سنای روم به دست سناتورهای مخالفش به قتل رسید.

آغاز سلطنت "فؤاد اوّل" به عنوان اولین پادشاه رسمی مصر (1922 م)
با فروپاشی امپراتوری عثمانی، فؤاد اول فرزند خدیو اسماعیل آخرین فرمان‌روای عثمانی بر مصر، به سلطنت رسید. او پس از مرگ برادرش که خدیو مصر بود، در سال 1917 م به پادشاهی دست یافت. در سال 1919 م انقلاب ماه مارس در مصر درگرفت و انگلستان ناگزیر به پذیرفتن استقلال مصر گشت. از این رو در نیمه ماه مارس 1922 م، فؤاد اول استقلال مصر را اعلام کرد و حقوق مدنی و مشروطه را به مردم اعطا نمود. در 1936 م، انگلستان به طور رسمی استقلال مصر را پذیرفت و قراردادی میان مصر و انگلستان بسته شد. پس از مرگ فواد اول، پسرش فاروق معروف به فاروق اول به پادشاهی رسید که پادشاهی وی تا سال 1952 به طول انجامید و با کودتای گروه افسران آزاد ارتش مصر، رژیم سلطنتی به پایان رسید.

تولد "امیر عبدالقادر الجزایری" سردار بزرگ و انقلابی الجزایر (1808 م)
امیر عبدالقادر ابن محی‌الدین مبارز مسلمان الجزایری در نیمه مارس سال 1808 م به دنیا آمد. عبدالقادر در برابر تجاوزات قوای فرانسوی در الجزایر قیام کرد و با دستیاری سلطان مراکش و یاری قبایل وطن پرست، از سال 1832 تا 1847 م مردانه با سپاهیان فرانسوی جنگید و کوشید تا امپراتوری عرب را تأسیس کند. براساس این قرارداد که در 27 مه 1837 م به امضا رسید، به غیر از پنج بندر که در تصرف فرانسه باقی ماند، سایر نقاط الجزایر آزاد گردید. ولی با کارشکنی استعمارگران فرانسوی، امیر عبدالقادر در 18 نوامبر 1839 م دومین دور مبارزات آزادی‌خواهانه خود را آغاز کرد و با پنجاه هزار سرباز سواره و پیاده، به نیروهای فرانسوی حمله برد. با این حال، چون مبارزات وی بیش از 15 سال طول کشیده بود، نیروهای او تحلیل رفتند و سلطان مراکش و امیرتونس هم بر اثر فشار دولت فرانسه و ضعف و خودخواهی، از یاری او خودداری کردند. در نتیجه امیر عبدالقادر شکست خورد و تسلیم شد. وی در سال 1853 م از حبس آزاد شد به این شرط که دیگر به الجزایر باز نگردد. امیر عبدالقادر سرانجام در 29 اوت سال 1883 م در 75 سالگی در دمشق درگذشت.

درگذشت "راما کریشنا" پیشوای مذهب هندو (1886 م)
راما کریشنا، رهبر هندوهای هند، در بیستم فوریه 1836 م در هندوستان به دنیا آمد. او در جوانی به سیر و سیاحت پرداخت و سپس ادیان مسیحیت، بودا، اسلام و هندو را مورد مطالعه قرار داد. سرانجام اظهار کرد که هر کدام از این ادیان، یکی از طرق رسیدن به خداوند را نشان می‌دهند. راما کریشنا براین عقیده بود که همه آدمیان، با دین‌های مختلفشان، فرزندان خدای واحدی هستند. وی درباره حقیقت بر این عقیده است که ما در مِه مشاهدات اشتباه‌انگیز و تصورات غلط و منحرف کننده که ما را به اندیشه‌های فریبنده، دشمنی‌های ابلهانه و کارهای فاجعه‌انگیز می‌کشاند، زندگی می‌کنیم. ما نمی‌توانیم به خوش‌بختی برسیم مگر آن که در عمق و کُنه این ظواهر فریبنده، حقیقت را دریابیم، و آن حقیقت، حقیقتِ تساوی همه نژادها، همه ادیان و همه افراد در چشم خداوند است. یک انسان واقعاً دیندار باید بداند که ادیان دیگر هم راه‌هایی هستند که به حقیقت می‌پیوندند و ما همیشه باید به دیده احترام به ادیان دیگر بنگریم. راما کریشنا از جان گذشته‌ای بود که به جهاد علیه حرص و آزمندی برخاسته بود و چونان سربازی بود که به خاطر صلح می‌جنگید. وی قبل از مرگش هم مردم را به دوستی و مهرورزی و محبت دعوت کرد. راما کریشنا سرانجام در پانزدهم مارس 1886 م در پنجاه سالگی درگذشت.

مرگ "هنری بِسْمِر" مهندس و مخترع انگلیسی (1898 م)

هنری بِسْمِر، صنعت‌گر انگلیسی در 19 ژانویه 1813 م در این کشور به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در رشته مهندسی به پایان برد و بعدها برای توسعه تولیدات آهن و فولاد و چُدن، کوره‌های بلند ذوب فلزات را اختراع نمود. بسمر توانست به وسیله کوره مخصوص که با جریان هوا کار می‌کرد و آهن ناخالص مذاب را بدون کربن می‌نمود، فولاد عالی به دست آورد.

از این رو، این کوره به اسم او، به نام کوره بسمر معروف است. وی با این اختراع، اساس صنایع انگلستان و جهان را دگرگون ساخت و تحولات شگرفی در این عرصه ایجاد کرد. بسمر در سال 1859، مراکز تهیه فولاد و آهنْ ایجاد نمود و به ساخت اسلحه و ریل راه آهن پرداخت که این کارخانه، هنوز نیز فعال است. هنری بسمر سرانجام در 15 مارس 1898 م در 85 درگذشت.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1493: کریستف کلمب در پایان نخستین سفر خود به قاره غربی به اسپانیا بازگشت و لقب دریاسالار اقیانوسها گرفت.
1812: نخستین مهاجران روس در آمریکا که در کالیفرنیا مستقر شده بودند نام رودخانه مجاور قرارگاه خود را «رودخانه روسی» گذاردند و این رودخانه هنوز به همین نام خوانده می شود.
1917: نیکلای دوم تزار روسیه که نظامیانش در جنگ با آلمان شکست خورده و در حال عقب نشینی بودند و ناآرامی های داخلی، اعتراضات و تظاهرات در شهرهای روسیه ادامه داشت با هدف آرام شدن اوضاع تفویض اختیارات کرد و از برادرش میخائیل خواست که تزار شود. این اقدام تزار دامنه اعتراضات و تظاهرات را که به صورت انقلاب درآمده بود کاهش نداد و هفت ماه بعد انقلاب پیروز شد و نظام امپراتوری روسیه در همه زمینه ها تغییر یافت.
1923: لنین برای سومین بار دچار سکته مغزی شد.
1928: موسولینی نظام انتخابات ایتالیا را تغییر داد و شرایط تازه ای برای نامزد شدن مقامهای انتخابی تعیین کرد.
1939: آلمان چک اسلواکی را متصرف و اسلواکی را از آن مجزا ساخت و به این ترتیب جمهوری چک اسلواکی که تاسیس آن محصول جنگ جهانی اول بود فروپاشید.
1944: متفقین شهر کاسینو ایتالیا را بمباران و ویران ساختند.
1966: (24 اسفند 1344) ترمینال نفت جزیره خارک آغاز بکار کرد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.