سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ میزانِ ایمانتان را با این ملاک بسنجید!

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۲۴ سوره توبه
«قُلْ إِنْ کَانَ آبَاؤُکُمْ وَأَبْنَاؤُکُمْ وَإِخْوَانُکُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ وَعَشِیرَتُکُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَمَسَاکِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّیٰ یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ»
بگو: اگر پدرانتان و فرزندانتان و برادرانتان و زنانتان و خویشاوندانتان و اموالی که اندوخته‌اید و تجارتی که از کساد آن بیم دارید، و خانه‌هایی که بدان دلخوش هستید برای شما از خدا و پیامبرش و جهادکردن در راه او دوست داشتنی‌تر است، منتظر باشید تا خدا فرمان خویش بیاورد. و خدا نافرمانان را هدایت نخواهد کرد.


* روزی علی بن ابی طالب علیهما السّلام به گروهی فرمود: چرا شما برای کمک به اسلام به مدینه هجرت نمی کنید و به پیامبر ملحق نمی شوید؟ گفتند: ما با برادران و فامیل خود هستیم و از خانه هایمان دفاع می کنیم.(آل عمران، 28)
* گروه هایی که در این آیه مطرح شده، به عنوان نمونه است و به همین دلیل، پدر شامل مادر هم می شود و پسر شامل دختر، و برادر شامل خواهر نیز می شود.
* میزان ایمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهی دنیا و آخرت می توان شناخت. (احبّ الیکم من اللّه و رسوله و جهاد)
* جهاد، از ارکان اسلام است و در کنار توحید و نبوّت مطرح شده است. (من اللّه و رسوله و جهادٍ)
* برای عبور از پل های مادّیت، باید عقاید و انس با خدا را تقویت کرد. (ان کان آبائکم ... و اموال ... احبّ الیکم من اللّه و رسوله ...)
* عواطف فامیلی و امکانات مادّی نباید مانع جهاد شود و هرکجا مانع شد، زمینه ساز قهر الهی است. (ان کان آبائکم ... و اموال ... احبّ... فتربّصوا...)



(در راه دوستی خدا و جهاد در راه او باید از همه چیز و همه کس گذشت. زیرا حفظ دین، بر حفظ روابط خانوادگی، عاطفی و اقتصادی مقدّم است.)
* مسلمانانِ مرفّهِ دنیاپرست، همچون کافرانند. (تفسیر المیزان) (فتربّصوا)
* اگر رفاه در زندگی اصل شد، انسانیّت سقوط می کند و سبب دوری از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومی را در انتظار دارد. (یاءتی اللّه باءمره)
* رفاه طلبانِ مسئولیّت گریز، مشمول هدایت الهی نمی شوند. (لایهدی)
* برتری دادن مادّیات بر امور معنوی، نشانه‌ی فسق است. (احبّ الیکم ... الفاسقین) (مرز ایمان و فسق، رها کردن معنویات است)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.