سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

المیادین گزارش داد:

"خالد العطیه" امروز وارد تهران می‌شود/ روابط ایران و قطر هیچ‌گاه قطع نشده است

المیادین با اشاره به پستی و بلندی‌های روابط ایران و قطر تاکید کرد روابط دو کشور هیچ گاه قطع نشده است و دو طرف مایل به افزایش همکاری هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، "خالد بن محمد العطیه" وزیر خارجه قطر امروز وارد تهران می شود. وی در این سفر با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و برخی دیگر از مسئولان ایرانی دیدار خواهد کرد. العطیه در حالی به تهران سفر می‌کند که همتای ایرانی وی پیش از این به دوحه سفر کرده بود. 

"حازم کلاس" خبرنگار این شبکه در ایران در گزارشی به بررسی روابط ایران و قطر پرداخت و گفت: قبل از آن که مواضع مختلف ایران و قطر در قبال بحران سوریه به سردی نسبی در روابط آنها منجر شود، دو کشور روابط خود را دوستانه، برادرانه و مبتنی بر حسن همجواری می دانستند. اکنون امیر قطر عوض شده است و رئیس جمهور جدیدی هم در ایران روی کار آمده است و گرما دوباره به روابط دو کشور برگشته و سفرهای متقابل از سر گرفته شده است. مسئولان نیز پیوسته بر ضرورت  تقویت روابط دوجانبه و اهمیت رایزنی درباره مسائل منطقه تاکید می کنند. 

"مصیب النعیمی" سردبیر نشریه عرب زبان الوفاق گفت: این سفر اهمیت زیادی دارد و گمان می ‌کنم مسائل زیادی هست که قطر باید آنها را برای ایران روشن کند. ممکن است برخی موضعگیری‌ها تعدیل شود. 

در ادامه گزارش آمده است: تمایل به افزایش هماهنگی های سیاسی از طریق تلاش برای تشکیل کمیته سیاسی مشترک در حالیست که دو کشور به افزایش روابط اقتصادی با یکدیگر نیز تمایل دارند. کارشناسان اقتصادی می گویند روابط اقتصادی دو کشور بسیار کمتر از حد معمول است.

یک کارشناس ایرانی می گوید: ما و قطر منافع مشترکی داریم. ما در میدان گازی پارس جنوبی با هم شریک هستیم. ایران در حال توسعه اقتصادی، صنعتی و کشاورزی است و قطر نیز به دنبال سرمایه گذاری های جدید است به همین سبب می تواند وارد بازار ایران و دیگر بازارهای نزدیک در آسیای میانه شود. از سوی دیگر ایجاد مناطق آزاد تجاری در جنوب ایران می تواند همکاری های دو کشور را افزایش دهد. 

در ادامه گزارش آمده است: دو طرف با توجه به حساسیت اوضاع در منطقه در این خصوص اتفاق نظر دارند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران چند هفته پیش در دیدار سفیر جدید قطر در تهران با وی تاکید کرد رهبران کشورهای اسلامی در این مرحله اهمیت زیادی برای حفظ خون مسلمانان و منافع آنها دارند. 

در پایان گزارش آمده است: روابط ایران و قطر شاهد پستی و بلندی‌هایی بوده است اما هیچ گاه قطع نشده است. این دو کشور از نظر جغرافیایی و تاریخی با یکدیگر همسایه اند و هر چند دیدگاه های سیاسی آنها با یکدیگر متفاوت است اما تلاش برای تقویت همکاری ها و رایزنی های سیاسی و توسعه روابط اقتصادی متوقف نشده است.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.