نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: حکومت سوریه پذیرای تمامی طرح های پیشنهادی برای حل بحران سوریه است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی العربیه؛بشار جعفری در جلسه غیر رسمی مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: در آغاز می خواهم به اطلاع شما برسانم که حکومت سوریه از تمامی طرح های پیشنهادی برای دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران کنونی سوریه که توسط سوری ها پیش برده شود استقبال می کند.
وی افزود: نظام سوریه مشارکت مثبتی در نشست ژنو دو داشت. نظام سوریه در پایان دور دوم نشست ژنو دو با طرح جدول کاری که اخضر ابراهیمی ارائه کرده بود موافقت کرد. ما با این جدول کاری موافقت کردیم تا در فرایندی وارد شویم که با بحث و بررسی ماده مربوط به پایان دادن خشونت و مبارزه با تروریسم آغاز می شد.
جعفری خاطرنشان کرد: نباید برخی وضعیت بشری فاجعه باری را که بر کشور سوریه حکمفرما شده است صرفاً برای تماشا در ویترین گذاشته و تنها این اوضاع نابسامان را یاداور شوند و دیگر هیچکاری نکنند.
مساله بیشتر به ساخت یک فیلم هالیودی شبیه است که یک کارگردان عالی و بازیگران ممتازی برای آن فراهم شده اند اما از سناریوی خوبی برخوردار نیست سناریویی که متناسب با هزینه های سرسام آور آن باشد.
نماینده سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ما با توجه ویژه سخنانی که در نشست امروز بیان شد شنیدیم و همانگونه که انتظار داشتیم این سخنان با وجود اهمیتی که داشتند مساله جدیدی را مطرح نکردند بلکه همچون بسیاری از نشست های مشابهی بود که در گذشته که در سازمان ملل متحد برگزار می شد و نتیجه و فایده عملی برای ملت سوریه در بر نداشت.
وی ادامه داد: حکومت برخی کشورها کاملاً ثابت کرده اند که از آغاز بحران سوریه تا کنون نه تنها توجهی به ارائه کمک های انسان دوستانه به ملت سوریه نداشته اند بلکه آتش بحران را شعله ور تر کرده اند. درخواست های چندین باره این دولت ها برای برگزاری نشست های این چنینی صرفاً برای واژگونه نشان دادن حقیقت است آن ها از این طریق می خواهند دست داشتن شان را در حمایت و کمک مالی به تروریسم که باعث کشتار شهروندان سوری شده است به گونه ای دیگر جلوه دهند. آن ها از این طریق می خواهند به فشارهای سیاسی بر نظام سوریه ادامه داده و در مسیر دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه مانع تراشی کنند. علاوه بر این، آن ها از این تریبون تلاش می کنند تا با وارد کردن اتهام های ساختگی به دولت سوریه افکار بین المللی گمراه کنند. آن ها در برابر افکار عمومی جهانی به شیطنت پرداخته و بر جنایات گروه های مسلح که از طرف این دولت ها حمایت می شوند سرپوش می گذارند.
بشار جعفری تصریح کرد: جنایت گروه های مسلح روز به روز آشکارتر می شود و افکار عمومی بیش از پیش از این جنایت ها آگاه می شوند در حالی که در گذشته این جنایت ها مورد انکار و تشکیک قرار می گرفت.
وی در ادامه گفت:ما از مداخله مثبت سازمان ملل متحد در امور سوریه برای بهبود وضعیت بشری استقبال می کنیم با این حال از اینکه برخی اعضای سازمان ملل متحد از ساز و کارهای سازمان ملل متحد برای اجرای برنامه های سیاسی مداخله گرانه در امور سوریه استفاده کنند مخالفیم. مسلماً این برنامه های مداخله گرایانه با مبانی و منشور سازمان ملل متحد مغایرت دارد. باید توجه داشت فجایع شرم آوری که به خاطر مداخله این نظام ها در سوریه رخ داده است بوی گندش بینی ها را آزار می دهد و برای ملت سوریه مصیبت، بار آورده و افکار جهانی را آزرده کرده است. در این راستا به فجایع مربوط به جهاد و جهاد جنسی اشاره می کنم که همگان از این مسائل اطلاع دارید.
نماینده سوریه در سازمان ملل متحد گفت: مسائل بشری که امروز گزارش هایی درباره آن شنیدیم در راس مسائل مورد توجه نظام سوریه قرار دارد. بلکه برخی از این امور مورد بحث و بررسی روزانه و همیشگی با سازمان ملل متحد قرار می گیرد به این امید که بتوانیم هر کاری که از دست مان بر می آید برای کاهش رنج و درد مردم سوریه انجام دهیم.
دولت سوریه بار بخش عمده کمک های بشردوستانه را که در کشور توزیع می شود بر دوش می کشد. دولت سوریه هفتاد و پنج درصد از کمک های بشردوستانه را انجام می دهد این در حالی است که نهادهای سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی دیگری که در سوریه فعالیت می کنند تنها بیست و پنج درصد از کمک های بشر دوستانه را انجام می دهند.
وی تاکید کرد: دولت سوریه با وجود موانع متعدد به این وظیفه خود عمل می کند. مهمترین این موانع عبارتند از: اول؛ حضور صدها گروه های تروریستی در کشور که مورد حمایت دولت عربستان، ترکیه و قطر قرار دارند و برخی از این گروه ها با سازمان القاعده مرتبط هستند. این گروه ها به صورت سازمان یافته و چندین باره تاسیسات زیربنایی و کاروان کمک های بشر دوستانه را هدف قرار داده و می دهند و اقدام به ربایش این کمک ها می کنند و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند.
دوم؛ اقدام تعدادی از دولت های عضو سازمان ملل متحد در تحمیل تدابیر اجباری یکجانبه بر ملت سوریه است. این کشورها به دروغ مدعی خیرخواهی ملت سوریه هستند. این مساله به صورت مستقیم بر اوضاع معیشتی ملت سوریه تاثیر گذاشته است. این وضعیت را می توان با این بیت شعر بیان کرد که: القاه فی الیم مکتوف الید ثم قال له ایاک ایاک ان تبتّل بالماء « او را دست بسته در دریا انداخت آنگاه به او گفت مواظب باش خیس نشوی».
سوم؛ ضعف کمک مالی، این مساله یکی از موانع اصلی در اجرای طرح عنایت بشردوستانه سال 2014 است زیرا این کمک مالی تنها هفت درصد از میزان کمک مالی مطلوب بود. میزان کمک بشردوستانه برای طرح عنایت منطقه ای نسبت به پناهندگان سوری تنها سیزده درصد از میزان مطلوب بود این در حالی است که مبالغی که برای کمک به تروریسم جهادی در سوریه مصرف می شود میلیاردها دلار براورد می شود. نسبت کمک مالی به تروریسم جهادی صد در صد است.
وی تاکید کرد: حکومت سوری تدابیر اداری و لجستیکی اتخاذ کرده است تا نهادهای کمک رسانی سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های بین المللی بتوانند دامنه فعالیت خود را گسترش دهند.
به عنوان مثال کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در سال 2013 کمک های بشر دوستانه ضروری میان سه میلیون و چهارصد هزار شهروند سوری توزیع کرده است و مشخص است که اگر همکاری و تسهیلات دولت سوریه نبود چنین کاری امکان پذیر نمی شد. دولت سوریه به تمامی تدابیر لازم برای ارائه کمک های بشر دوستانه دست زده است در بسیاری از مناطق زیان دیده از جنگ همچون اردوگاه یرموک، حمص قدیمه، برزه و معضمیه دولت سوریه اقدام به جابجایی شهروندان و بیماران کرده است و به نیازمندان کمک های پزشکی و غدایی ارائه کرده است. این خبر خوشحال کننده هم به شما بدهم که امروز صبح رنج اردوگاه یرموک به پایان رسید و به دیگر مناطقی که نام بردم نیز امنیت به طور صد در صد برگشته است. ما سازمان ملل متحد را از تمامی مسائل پیش گفته آگاه کرده ایم. اخیراً چندین فرایند آشتی محلی در مناطق مختلف همچون قابون، برزه، معضمیه، یلدا، بیت سهم و عقربه با موفقیت انجام شده است. این آشتی ها یک پیام بسیار قوی برای جهانیان مخابره می کند که مردم سوریه می توانند خودشان بحران شان را حل کنند و نیازی ندارند که بیگانگان منافع ملی آن ها را بازیچه خود قرار دهند.
بشار جعفری گفت: همچنین در دیگر مناطق بویژه در حلب برای دستیابی به موفقیت های مشابه تلاش صورت گرفته است تا به عنوان نمونه نشانه درستی حرف دولت سوریه باشد که راه حل تنها ثمره تلاش های ملی صادقانه از سوی خود سوری هاست نه اینکه رهزنان تروریست عربستانی، قطری و ترک برای ما به ارمغان بیاورند.
وی گفت: دولت سوریه بار دیگر تاکید می کند آماده است برای رساندن کمک های بشر دوستانه به زیان دیده گان از بحران سوریه با سازمان ملل متحد در همه استان ها و بدون تبعیض همکاری کند. همچنین سوریه آماده است تا با هماهنگ کننده سازمان ملل متحده حاضر در سوریه و سازمان های بین المللی که در زمینه ارائه کمک های بشردوستانه به مردم سوریه فعالیت می کنند همکاری کند با هدف اینکه قطعنامه 2139 شورای امنیت سازمان ملل متحد اجرا شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار