سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی "چند برگ از یلدا" فرو افتاد

"امیرهوشنگ ابتهاج سمیعی گیلانی"، شاعر و موسیقی پژوه ایرانی، مجموعه شعرهای "شبگیر" و "چند برگ از یلدا" را از خود به یادگار گذاشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران، "امیرهوشنگ سمیعی گیلانی" شاعر و موسیقی پژوه ایرانی در 6 اسفند 1306 در رشت به دنیا آمد؛ وی با تخلص "ه .الف سایه" شعر می‌سرود، پدر وی آقا خان ابتهاج از مردان سرشناس رشت مدتی رییس بیمارستان پورسیای این شهر بود.

هوشنگ ابتهاج دوره دبستان ار در رشت و دبیرستان را در تهران گذراند وی در همین دوران اولین دفتر شعر خود را با نام "نخستین نغمه‌ها" منتشرکرد و زمانی‌که ایران غرق خونریزی، جنگ و بحران شد شعری به نام " کاروان" را در گیر و دار مسائل سیاسی سرود.

سایه در سال 1366 بر فراز حافظ در جشن هنر شیراز شعر خوانی کرد، دکتر " باستانی پاریزی" در سفرنامه معروف خود، استقبال بی‌نظیر شرکت کنندگان و هیجان آن‌ها را پس از شنیدن اشعار "سایه" شرح می‌دهد.

ابتهاج از سال‌های 50 تا 56 در رادیو ایران سرپرست برنامه "گل‌ها" و پایه‌گذار برنامه موسیقیایی "گلچین هفته" بود مهمترین اثر وی تصحیح غزل‌های حافظ است.

که نخستین بار با عنوان " حافظ به سعی سایه " در سال 1372 توسط نشر کارنامه منتشر شد.

از مجموعه شعرهای ابتهاج می‌توان " نخستین نغمه‌ها" ، "سراب سیاه عشق" ، "شبگیر" ، "زمین"، " چند برگ از یلدا"، " تا صبح شب یلدا"، " یادگاری خون سرد" و " تاسیان" را برشمرد.


انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.