سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به منظور تامين اطلاعات ژنتيکي در استان خراسان؛

کار ذخيره سازي "سلول‌هاي بنيادي" از HLA افراد دهنده آغاز شد

به منظور تامين اطلاعات ژنتيکي و با توجه به وضعيت ژنتيکي استان کار ذخيره سازي سلول‌هاي بنيادي از HLA افراد دهنده داوطلب که تمايل به اهداء سلولهاي بنيادي خود هستند انجام می شود.

دکتر علي قاسمي رئيس بخش پيوند مغز استخوان مرکز دياليز و پيوند اعضاء بيمارستان منتصريه مشهد به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: 75 درصد از بيماران مبتلا به سرطان، نقایص ژنتیکی، ارثی و نقص ایمنی نیازمند اهدا کنندگان سلولهای بنیادی غیر خویشاوند هستند ، ‌‌به همين دليل تصميم بر آن شد که به منظور تامين اطلاعات ژنتيکي و با توجه به وضعيت ژنتيکي استان کار ذخيره سازي سلولهاي بنيادي از HLA افراد دهنده داوطلب که تمايل به اهداء سلولهاي بنيادي خود هستندانجام شود.  
 
 قاسمي افزود: در حال حاضر در سطح جهان بانک سلولهاي بنيادي فعال است اما متاسفانه يکي از مشکلات اين است که دسترسي به اين بانکها براي ما آسان نيست و مسئله بعدي هزينه هاي اهداء سلولهاي بنيادي از طريق بانکها بسيار بالاست.
 
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با تاکيد بر اينکه از دهنده ی پیوند، عضوی گرفته نمی شود بلکه از سلولهای بنیادی آنها استفاده خواهد شد تصريح کرد :شرکت در این برنامه کاملا به صورت داوطلبانه و بدون هيچ هزينه اي می باشد و داوطلبان در هر زمان می توانند از ادامه شرکت در برنامه انصراف دهند. اطلاعات ژنتيکي فرد دهنده در بانک سلولهاي بنيادي به طور محرمانه نگهداري و در صورت نياز در زمان تشابه اطلاعات ژنتيکي بيماري با فرد داوطلب دهنده ، از وي خواسته مي شود که براي اهداء ( باز هم در صورت تمايل ) به مرکز مراجعه کند .
 
رئيس ستاد پژوهش و کاربرد سلولهاي بنيادي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه داوطلبان براي نام نويسي و کسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني اينترنتي http://researches.mums.ac.ir/sites/stemcell/Lists/List/newform.aspx مراجعه کنند  اظهار داشت :در زمان ضروري از داوطلب خواسته مي شود براي انجام يک آزمايش ساده خون به بيمارستان منتصريه مراجعه کند تا بتوان اطلاعات ژنتيکي وي را به ثبت رساند.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.