سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش "رویترز" از رونق صادرات غیرنفتی ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم "اندرو تورچیا" و "مایکل مقتدر" نوشت: بازرگانان در یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت غذایی جهان گفتند صادرات غیر نفتی ایران در حال احساس مزایای کاهش تنش‌ها در دوره ریاست جمهوری "حسن روحانی" است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ رویترز گزارش داد: سازمان دهندگان نمایشگاه سالانه "گلفود  Gulfood " در دبی گفتند" 46 صادرکننده ایرانی در این نمایشگاه شرکت دارند که در مقایسه با سال گذشته تعداد آنها دو برابر شده است و این نشان دهنده بازگشت ایران به سیستم تجاری جهانی از ماه اوت گذشته یعنی زمانی است که روحانی اداره امور را به دست گرفت.

به گزارش این خبرگزاری، تحریم‌های بانکی مهم علیه ایران همچنان به قوت خود باقی است و همین مسئله باعث شده است شرکت های ایرانی برای دستیابی به یک سیستم پرداخت برای صادرات خود با مشکل روبرو شوند. اما موافقتنامه موقت نوامبر گذشته ایران با قدرت های جهان( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان) در خصوص محدود شدن برنامه هسته ای ایران در ازای کاهش موقت و اندک تحریم ها علیه این کشور شرایط را برای رشد تجاری ایران بوجود آورده است.

مدیر بخش صادرات یک شرکت تولید کننده مواد غذایی گفت: روابط سیاسی بهتر زمینه را برای ما فراهم خواهد کرد تا محصولات خودمان را با بازارهای بیشتری عرضه کنیم.

وی افزود از زمان روی کار آمدن روحانی ، صادرات شرکت وی که سالانه میلیون ها دلار است با افزایش ده تا پانزده درصدی روبرو بوده است.

شرکت بازرگانی صنایع لبنی ایران که با عراق ،‌ پاکستان ، مالزی و دیگر کشورها صادرات دارد گفت صادرات این شرکت در ده ماه نخست سال ایرانی که از 21 ماه مارس آغاز شده در مقایسه با سال پیش از آن ، از نه میلیون دلار به 15 میلیون دلار افزایش یافته است.

براساس آمار گمرکات که رسانه های محلی منتشر کرده اند ایران در نه ماه نخست سال ایرانی کنونی 29 میلیارد و 240 میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشته است. 

آمریکا نمی خواهد شاهد رونق تجاری ایران باشد مگرآنکه با این کشور برسر برنامه هسته ای آن به موافقتنامه ای نهایی دست یابد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این ماه گفت شرکت هایی را که تحریم ها علیه ایران را نقض کنند به شدت مجازات خواهد کرد.

رویترز افزود: با این حال به نظر می رسد دیپلماسی روحانی دست‌کم توانسته است به صادرکنندگان ایرانی کمک کند. روحانی با بوجود آورده امید درخصوص حل مناقشه هسته ای ایران توانسته است از نوسان شدید ارزش ریال جلوگیری کند. با کاهش خطر بحران فوری برسر برنامه هسته‌ای ایران، خریداران خارجی محصولات ایرانی نیز برای امضا قرارداد احساس امنیت بیشتری می‌کنند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.