سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیمه پنهان اعداد

حمید رضا مدقق در نگارش خود به موضوع " دورویی آمار و ارقام" پرداخته است که در محاسبه های خود به معادله مجهول اکران، فکرش را مشغول کرده است.

به گزارش حوزه ادبیات  باشگاه خبرنگاران  به نقل از مجله فیلم ؛یکی از مسائلی که در کلاس‌های روزنامه نگاری آموزش داده می‌شود، موضوع " دورویی آمار و ارقام" است. بر اساس این اصل، هر خبرنگار پیش از انتشار ارقام و آمارهایی که به دست آورده، باید توجه داشته باشد که این اعداد ممکن است سویه دیگری نیز داشته باشند و احتمالا به پدیده‌ی منفی‌ای اشاره کنند که در نگاه نخست، در پس پرده‌ی ظاهر شیک و دهان پر کن آمارهای کمی پنهان می‌مانند. مثلا وقتی مسئولی با غرور و شعف اعلام می کند که " در سه ماه اخیر 250 واحد صنفی مختلف تعطیل شده‌اند" ، سویه‌ی پنهان این رقم می‌تواند این باشد که " با اجرای این طرح دست کم یک میلیون نفر تهدید به فقر شده‌اند."


قضیه‌ی دورویی آمار را می‌توان در مورد 152 فیلم که متقاضی شرکت در بخش مسابقه‌ی سینمایی ایران جشنواره فجر شدند نیز در نظر گرفت. این رقم در نگاه نخست حکایت از پویایی سینما، سر زندگی تولید و علاقه شدید جوانان ایرانی به فیلم سازی دارد( در میان این فیلم‌ها 65 فیلم‌، نخستین ساخته‌ی سازندگان‌شان بوده است.)

اما از منظری دیگر، سویه‌ای ممکن است در ورای این رقم عجیب پنهان بماند. این است که این فیلم‌ها قرار است کجا و چه موقع به نمایش در آیند؟ جشنواره فجر در نهایت میزبان 40 یا 50 فیلم ایرانی در بخش‌های مختلف خود است و چرخه‌ی اکران نیز در شکل " معقول و منطقی" خود نمی‌تواند سالانه پذیرای چیزی بیش از این ارقام باشد.

افزودن فیلم‌های جامانده از اکران و در نوبت نمایش سال‌های گذشته، این رقم را پیچیده‌تر می‌کند و قضیه باز هم بغرنج‌تر می‌شود وقتی که در نظر می‌گیریم بنا به گفته‌ها، بسیاری از تولیدات امسال، به ویژه در میان فیلم اولی‌ها، متحوایی تلخ و مایوس کننده دارند. در حالی که بسیاری از سینماها پیشاپیش با کمدی جنگی معراجی‌ها قرار داد بسته‌آند، منطقی است که تمایلی برای نمایش فیلم‌های اندوه بار نداشته باشند.

رقم 152 فیلم جدید می‌تواند حسابی ذوق زده‌مان کند اما خواهی نخواهی همزمان معادله‌ی چند مجهولی اکران را نیز پیچیده‌تر می‌کند، معادله‌ای که به نظر نمی‌رسد به زودی و به سادگی قابل حل باشد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.