سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همکاری با بخش دولتی لازمه "توسعه بازرگانی" داخلی

بازرگانان کشور برای دستیابی به یک توسعه مطلوب و صادرات رضایت‌بخش، باید با بخش‌های دولتی همکاری بیشتری داشته باشند.

غلامحسین طاهری کارشناس اقتصاد بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره وضعیت فعالیت‌ بازرگانان در اقتصاد داخلی کشور گفت: راه سرعت بخشیدن به ارتقای ظرفیت بازرگانی یکی از دغدغه‌های مهم ما در عرصه فعالیت‌های اقتصادی است و یکی از مسائلی که بر این مشکل دامن می‌زند روزمرگی اقتصاد ماست که باعث می‌شود در برخی از فعالیت‌های اقتصادی متوقف شویم.

وی ادامه داد: حوزه بازرگانی باید یک برنامه مدون برای آینده داشته باشد و اهداف، سیاست‌ها و خط مشی‌های آن تغییر کند، چون تجربه گذشته ما ثابت کرده که در بازرگانی داخلی چندان موفق عمل نکردیم.

وی در ادامه تصریح کرد: نکته مهم دیگر در حوزه بازرگانی این است که بازرگانان ما برای رسیدن به توسعه مطلوب و صادرات رضایت‌بخش باید با بخش‌های دولتی همکاری داشته باشند چرا که اگر همکاری بین بخش خصوصی و دولتی ایجاد شود زمینه برای افزایش صادرات غیرنفتی فراهم می‌شود.

وی در این خصوص اضافه کرد: مسأله مهمی که ما امروزه فراموش کردیم تولید ثروت در بازرگانی داخلی است که این مسأله در قانون اساسی و برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم اشاره شد.

وی ادامه داد: ثروت‌آفرینی و کارآفرینی باید از سیاست‌های بخش بازرگانی داخلی باشد؛ چون با توجه به توانایی‌هایی که ما داریم با نفوذ در حوزه بازرگانی می‌توانیم بسیاری از مسائل و مشکلات داخلی را حل کنیم.

وی عنوان کرد: هماهنگی بین بخش دولتی و خصوصی با بخش تعاونی مسأله مهم دیگر در این حوزه است؛ متأسفانه بخش تعاونی ما در این چند سال به باد فراموشی سپرده شد در صورتی که قرار بود تعاون سهم 25 درصد در اقتصاد کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: قوانین و مقررات زیاد در این بخش وجود دارد ولی اجرا و نظارت ما خیلی ضعیف است.

وی در این خصوص افزود: اکنون تعاونی در بخش بازرگانی داخلی چندان تأثیرگذار نیست از طرف دیگر ادغام وزرات‌خانه‌ها علی‌رغم اینکه حسن‌های زیادی می‌تواند به همراه داشته باشد اثرات سوئی بر اقتصاد گذاشته که نمونه آن بخش تعاونی است.

وی در پایان گفت: هماهنگی بخش خصوصی با دولتی برای اجرای سیاست‌های شفاف‌ و روشن و به دور از تصمیمات مقطعی می‌تواند بازرگانی داخلی را توسعه ببخشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بازرگانی ، داخلی ، صادرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.