سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"استرس" و "چاقی" شما را به این نوع سکته مبتلا می‌کند

مغز پیچیده‌ترین عضو بدن انسان است که حدود ۲ کیلوگرم وزن دارد و با هر بار تپیدن قلب بیست تا بیست و پنج درصد کل جریان خون، به سمت این عضو حیاتی می‌رود تا سلولهای عصبی را تغذیه کند.

 دکتر سید محمود طباطبایی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سکته‌های مغزی دو نوعند در نوع اول که بسیار شایع‌تر است عروق مغزی به طور ناقص یا کامل بسته شده و جریان خون قطع و یا به شدت کند می‌شود به این نوع سکته‌ها «ایسکمیک» می‌گویند. 

وی ادامه داد: مهم‌ترین علت ایجاد سکته‌های ایسکمیک تنگی عروق است ک به دلایلی از جمله مصرف دخانیات، چاقی، کم‌تحرکی، فشار خون بالا، استرس و مصرف بی‌رویه بعضی دارو‌ها ایجاد می‌شود. گاهی نیز یک لخته خون و یا چربی در مسیر رگ قرار می‌گیرد و جریان خون مغز را بطور کامل یا ناقص قطع می‌کند. 

طباطبایی تصریح کرد: خوشبختانه عوامل مربوط به بروز این نوع سکته‌ها کاملا شناخته شده هستند و می‌توان با کنترل آن‌ها و برخی تغییرات در شیوه زندگی، از این نوع سکته‌ها پیشگیری کرد. 

وی افزود: نوع دیگری از سکته‌ها که به آن سکته‌های «خونریزی دهنده یا هموراژیک» می‌گویند به علت پارگی عروق، توام با خونریزی اتفاق می‌افتد.
 نشانه‌های این نوع سکته شبیه سکته‌های ایسکمیک بوده ولی شدید‌تر است و میزان مرگ و میر و عوارض هم بالا‌تر می‌باشد. یکی از مهم‌ترین علل ایجاد سکته‌های مغزی خونریزی دهنده، فشار خون بالا و پارگی آنوریسم مغزی است. (آنوریسم قسمتی از عروق مغزی به شکل یک حباب از دیواره‌ اصلی رگ بیرون می‌زند و به دلیل ضخامت نازک آن بیشتر در خطر پارگی قرار دارد. 
انتهای پیام/
برچسب ها: سکته ، استرس ، چاقی ، مغز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.