سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"افخم" در نشست خبری شهریورماه 92:

مذاکرات پشت ميز مذاکره انجام مي‌شود/ دکتر روحانی برنامه‌ای براي ملاقات با مقامات آمريکايی ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران طی نشست سخنگویی خود در شهریورماه 92 پیرامون مسائلی همچون بحران سوریه و مواضع آمریکا در برابر این بحران، درخواست آژانس برای بازديد از سايت نظامي پارچين، آخرین وضعیت دیپلمات ربوده شده در یمن، حاشیه‌های سفر "سلطان قابوس" به تهران، پرونده هسته‌ای ایران، به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین محور نشست سخنگویی "مرضیه افخم" سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در شهریور ماه 92 به شرح ذیل است:


"مرضيه افخم" سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در اولين نشست خبري خود در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره مواضع آمريكا نسبت به سوريه گفت: همه دوستان اخبار مربوط به سوريه را دنبال كردند، از اين رو جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور مهم و تاثيرگذار در تحولات منطقه مواضع اصولي خود را مبتني بر ثبات و امنيت منطقه قرار داده است.




سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، درباره اظهارات مدير كل آژانس انرژي اتمي در نشست حكام مبني بر درخواست آژانس براي بازديد از سايت نظامي پارچين گفت: در هر حال همكاري‌هاي جمهوري اسلامي ايران با آژانس انرژي اتمي يك همكاري سازنده و شفاف بوده است و تعداد بازرسي‌هايي كه سازمان از ايران داشته است در نوع خودش كم نظير و بي‌نظير بوده است.

* در حال رايزني با مقامات يمن هستيم

افخم در مورد آخرين خبرها از وضعيت ديپلمات ربوده شدن در يمن اظهار داشت: در مورد ربوده شدن ديپلمات ايراني در صنعا وزارت امور خارجه پيگيري‌هاي خود را آغاز كرد و در همان راستا رايزني‌ها با مقامات اين كشور آغاز شد.
 
وي افزود: در پي پيگيري‌هاي دستگاه ديپلماسي گروهي عازم يمن شدند و در اين سفر مقامات يمني با اين گروه همكاري خوبي داشتند و در اين راستا ملاقات‌هايي انجام شد و مسئولان ايراني نگراني خود را از اين موضوع ابراز كردند. 

* بنده خبر رسمي در مورد اينکه سلطان قابوس حامل پيامي از آمريکا بوده باشد، ندارم

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد سفر سلطان قابوس و اين كه آيا وي حامل پيامي از سوي آمريكا براي جمهوري اسلامي ايران بوده است يا خير گفت: تلاش‌هاي ما همواره به جلوگيري از جنگ و كمك به حل موضوع از طريق ديپلماسي معطوف بوده است. 

وي افزود: عمان از جمله كشورهايي است كه با ايران و آمريكا روابط خوبي دارد بنابراين در رسانه‌ها نيز هرگونه تماسي آن‌ها را به گمانه زني وا مي‌دارد و بنده خبر رسمي در اين مورد ندارم. 



سخنگوي وزارت امور خارجه  درباره نامه رد و بدل شده بين اوباما و رئيس‌جمهور کشورمان تصريح کرد: همانطور که در خبرها مشاهده شد، اين نامه مربوط به تبريک انتخاب دکتر روحاني بوده است و وي ضمن تشکر نکاتي را در حوزه‌هاي مختلف بيان کرد.

وی ادامه داد: سازوکار تبادل پيام بين دو کشور از کانال‌هاي ديپلماتيک جاري بيان مي‌شود.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر‌اینکه آیا از میان بانوان سفیری انتخاب خواهد شد اظهار داشت: وزارت امور خارجه برای انتقال سفرا ملاک‌های خود را دارد و تبعا همه افراد واجد شرایط در این لیست قرار می‌گیرند. بنابراین موضوع سفیر خانم نیز در این چارچوب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

*مذاکرات پشت ميز مذاکره انجام مي‌شود

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: در مورد پرونده هسته‌ای و مذاکرات ایران و گروه 1+5 ، بحث احقاق حقوق ملت ایران محور اصلی مذاکرات است همچنین استفاده از فناوری هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم محور مهم دیگری در این مذاکرات خواهد بود.

وی با اشاره به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این مورد تصریح کرد: ما در مطبوعات مذاکره نمی‌کنیم و آنچه که مطرح می‌شود گمانه‌زنی‌های رسانه‌هاست بلکه مذاکرات در پشت میز مذاکره انجام می‌شود.
 

*دکتر روحاني برنامه‌اي براي ملاقات با مقامات آمريکايي ندارد

افخم در ارتباط با ديدار احتمالي برخي از مقامات کشورمان با مقامات آمريکايي اظهار داشت: هيچگونه برنامه ملاقات با مقامات آمريکايي در برنامه سفر دکتر روحاني نيست البته چنانچه روند کار به سمتي پيش برود که ملاقاتي تنظيم شود در چارچوب 1+5 خواهد بود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.