سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرنوشت آرای مردمی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، یکی از شیرین ترین جوایزی است که هنرمندان از مردم می گیرند. گزارشی از روند جمع آوری و شمارش آرای مردمی در خانه سینما می خوانید.

به گزارش حوزه سینمای باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، ستاد انتخاب فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران در جشنواره سی و دوم فیلم فجر بر عهده خانه سینماست. طبیعی است به خاطر سپردن این مسئولیت، خانه سینما برخی از ساز و کارهای مربوط به شمارش آرای مردمی را نسبت به دوره های گذشته تغییر دهد. این خانه قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر آیین نامه ای تنظیم و منتشر کرد که در آن ساز و کار اخذ و شمارش آرای مردمی در ۱۴ بند توضیح داده شد. خانه سینما در این آیین نامه تاکید کرد با برخورداری از تجارب پیشین و با رویکردی علمی جمع بندی آرای مردمی برای معرفی برنده سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران پیگیری می کند. اما برگه های رای از زمان افتادن در صندوق تا شمارش، مراحل مختلفی را می گذرانند.

پنج انتخاب برای یک فیلم

خانه سینما ۱۱ روز قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر آیین نامه خود را در خصوص شمارش آرای مردمی منتشر کرد. در این آیین نامه چند نکته قابل توجه وجود داشت. مثلا آرای مردمی فقط در تهران و از میان فیلم های بخش سودای سیمرغ اخذ می شود. یا ۱۵ سالن نمایش بر اساس توازن گستره جغرافیایی شهر تهران برگزیده شده اند. همچنین برای امکان اعلان روزانه سه تا پنج رتبه از فیلم‌های منتخب تماشاگران، سامانه نظرسنجی به صورت پنج گزینه ای اصلا نپسندیدم (بدون امتیاز)، نپسندیدم (۱امتیاز)، میانه (۲امتیاز)، پسندیدم (۳امتیاز)، خیلی پسندیدم (۴امتیاز) طراحی شده است. البته این ها بخشی هایی از قواعد این آیین نامه بود.

دلیل انتخاب کلمه «پسندیدن» توسط خانه سینما این است که امسال مفهوم ارزشی «بد، متوسط و خوب» از روی فیلم ها برداشته شود. قرار نیست مخاطبان فیلم ها را دسته بندی کنند چراکه این اتفاق توسط هیات داوران اتفاق می افتد. مردم سلیقه خودشان را بیان می کنند که برچسبی بر فیلم ها نخورد.

اما در بندی از این آیین نامه امکانی برای تهیه کنندگان بخش سودای سیمرغ برای انصراف از حضور در آرای مردمی در نظر گرفته شده است. سه نفر از صاحبان فیلم ها به عنوان نماینده می توانند بر نحوه اخذ و شمارش آرا نیز نظارت کنند.

تشویق مردم به انتخاب فیلم مورد علاقه شان

خانه سینما همچنین تدبیری برای ترغیب مردم به رای دادن در نظر گرفته است. برای این کار پوسترهایی طراحی و در ورودی لابی سینماها نصب شده است.همچنین قبل از نمایش فیلم ها تیزری ۶۳ ثانیه ای برای مردم حاضر در سالن به نمایش درمی آید تا ساز و کار رای دادن را به آن ها یاد دهد. در کنار این ها مسئولان صندوق ها نیز به صورت شفاهی مردم را به رای دادن و انداختن برگه به داخل صندوق ها تشویق می کنند.

در سالن های سینما ۳۳ صندوق برای اخذ آرای مردمی مستقر شده است. البته تعداد این صندوق ها در همه سینماها برابر نیست و بستگی به پرده نمایش دارد.مثلا در پردیس ملت و آزادی چهار صندوق و در فرهنگ دو صندوق وجود دارد. در جنوبی ترین و شمالی ترین سینماها یعنی سینما راگا و جوان هم اصلا صندوقی مستقر نشده است. البته به گفته مسئولان خانه سینما به دلیل اینکه رای گیری به صورت خوشه برداری است از نظر علمی مشکلی پیش نمی آید.

مشارکت ۶۵ درصدی مردم برای اعطای یک سیمرغ

تا نهمین روز جشنواره فیلم فجر ۵۹ هزار نفر آرای خود را به داخل صندوق ها ریختند، یعنی ۶۵ درصد مردم در تعیین سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران مشارکت داشتند. این در حالی است که در جشنواره فجر دوره گذشته تنها ۲۷ هزار نفر در تعیین آرای مردمی سهیم بودند. هر تماشاگر باید به تنهایی رای خود را در داخل صندوق بیندازد مگر اینکه خانواده ای مخاطب یک فیلم باشند و می توانند تا سه برگ از آرای خود را توسط یک نفر به صندوق بسپارند. در هر سینما حداقل دو و حداکثر پنج نفر سر صندوق ها حضور دارند.

پاکت های سه و نیم میلیون تومانی

بعد از رای گیری تمام برگه های رای که همان بلیت های سینماست، با سالن سینما، فیلم، ساعت نمایش و تاریخ اکران مطابقت داده می شود تا برگه ای اشتباهی به داخل صندوق نرود و مسئولان صندوق رای های مخدوش را کنار می گذارند. مسئولان هر صندوق با حضور ناظران، آرای صندوق ها را بعد از نمایش آخرین سئانس فیلم در هر سینما، شمارش می کنند. بعد از پایان شمارش، آرا داخل پاکت هایی ریخته می شود و اگر در این پاکت ها بعد از بسته شدن دوباره باز شود، امکان بسته شدن دوباره آن نیست. برای خرید این پاکت ها سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه شده است. بر روی هر پاکت میزان آرا با امضای رئیس صندوق و متصدیان مربوطه، منگنه می شود.

مجموع پنج پاکت آرای یک فیلم از یک سئانس داخل کیفی با نشان خانه سینما می رود. تجمیع آرای این پنج پاکت، نام فیلم، سئانس نمایش، سینما و تاریخ اکران، دوباره بر کیف منگنه شده و به خانه سینما واقع در خیابان وصال فرستاده می شود.

محکم کاری خانه سینما در شمارش آرا

در خانه سینما دو نیروی ماهر مسئول تطبیق اطلاعات داخل کیف ها و محتویات آن ها هستند. اگرچه آرای مردمی یک بار در سینماهای مردمی شمارش شده است، اما مسئولان مربوطه برای محکم کاری، از هر کیف آرای یک پاکت را شمارش می کند. اگر آرای شمارش شده با شناسانامه منگنه شده روی پاکت مطابقت داشت، اطلاعات مربوط به هر کیف که تجمیعی از آرای پنج پاکت است، وارد نرم افزار می شود. اما اگر بعد از شمارش یک پاکت، شناسنامه با محتوایات همخوانی نداشت، پاکت بعدی هم بررسی می شود. اگر این مشکل در پاکت دوم هم وجود داشت، پاکت سوم هم شمارش شده و ممکن است هر پنج پاکت شمرده شود.

بعد از بررسی صحت اطلاعات و وارد شدن آن ها در نرم افزار، نتیجه نهایی در چهار گزارش میانگین امتیاز به سئانس، میانگین امتیاز به روز نمایش، میانگین امتیاز به سینما و میانگین امتیاز به پنج گزینه (اصلا نپسندیدم، نپسندیدم، میانه، پسندیدم، خیلی پسندیدم) تنظیم می شود. از میان این گزارش ها، میانگین امتیاز به گزینه ها را با مهر و امضا بلافاصله بعد از پایان آرا و نیمه های شب علیرضا رضا داد دبیر جشنواره فیلم فجر و محمدمهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما می فرستند.

فرصت برابر برای همه فیلم ها

خانه سینما در تعیین آرای مردمی به یکی از بندهای آیین نامه عمل نکرد. در این بند به این نکته اشاره شده بود که آرای مردمی از همان ابتدای جشنواره فیلم فجر اعلام می شود. مسئولان برگزاری شمارش آرا مردمی در خانه سینما اما اولین نتیجه آرا را اولین بار در روز چهارم جشنواره اعلام کردند. ستاد انتخاب فیلم برگزیده مردمی دلیل این تاخیر را اینطور توضیح می دهند: «دبیر جشنواره فیلم فجر و آقای عسگرپور تصمیم گرفتند تا زمانی که هر فیلم یک نوبت نمایش داده نشود، آراء اولیه را اعلام نکنند. بر همین اساس جدول نمایش فیلم ها به نحوی طراحی شد که همه فیلم ها دو سئانس زیر ساعت ۱۶ ،که با اقبال کمتری مواجه می شود، شش سئانس ۱۶ تا ۲۰ و پنج سئانس ساعت ۲۰ و بالاتر نمایش داده شود تا همه آثار سودای سیمرغ به صورت روی پرده بروند.»
این اتفاق سال گذشته نیفتاد. مثلا بعضی فیلم ها از نیمه جشنواره وارد جدول نمایش می شدند و جایزه سیمرغ بهترین آراء مردمی را هم می گرفتند اما امسال برای رعایت عدالت این اتفاق نمی افتد و دوران رشد و افول فیلم ها در نظر گرفته می شود.

تهیه و تنظیم: الهام نداف/نشریه روزانه سی ودومین جشنواره بین المللی فیلم فجر

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.