سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تغذیه مناسب گیاهی عاملی برای تولید موفقیّت آمیز کلزا در آذربایجان شرقی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشت به موقع، مکانیزه بودن کشت، آبیاری به موقع، تغذیه مناسب گیاهی و در آخر اجرای عملیات داشت با توصیه کارشناسان از مهم ترین عوامل در تولید موفقیت آمیز کلزا در استان محسوب می شوند.

سعید سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ضمن اشاره ای به برقراری یک تناوب زراعی مناسب افزود: تناوب زراعی، پایداری تولید و استمرار افزایش عملکرد را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: کلزا در بین دانه‌های روغنی از درصد روغن بالایی برخوردار بوده همچنین یکی از بهترین گزینه‌ها برای تولید شهد برای زنبور عسل است و در توسعه صنعت زنبورداری می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

سلیمانی از مشکلی بااهمیت در زراعت کلزا گفت و اظهار داشت: یك مشكل بزرگ در كلزا ماندن بذربه حالت سبز در كلزا است كه هوای خنك، ابری و مرطوب در زمان رشد گیاه باعث سبز ماندن بذور در تمام واریته های كلزا می شود كه مشكل بزرگی در تولید كلزا محسوب می شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با توصیه ای به زارعان افزود: مزرعه ای را برای كشت كلزا انتخاب كنید كه خوب زهكشی شده و حاصلخیز باشد.

سلیمانی ادامه داد: زیرخاک کردن بقایای کلزا پس از برداشت این محصول علاوه بر افزایش مواد آلی خاک، سبب بهبود کیفیت فیزیکی و شیمیایی خاک و در نتیجه حاصلخیزی آن می شود و بیان این نکته ضروری است که در کشت کلزا، از آنجا که خاک بار دیگر شخم می خورد، تراکم علف های هرز کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: در جیره غذایی طیور به ازای هر100 کیلوگرم جیره خشک ، 5 درصد کنجاله و برای گوساله پرواری هم به ازای هر100 کیلوگرم جیره خشک 15 درصد از کنجاله کلزا استفاده می شود./
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تغذیه ، مناسب ، گیاهی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.