سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وال استریت ژورنال:

مهلت اولیه برای مذاکرات هسته ای ایران احتمالا تمدید می‌شود

وال استریت ژورنال نوشت: کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد شش قدرت جهانی که در حال گفتگو درباره توافقنامه هسته ای با ایران هستند زمان لازم برای عقد توافقنامه ای بسیار دشوار را خواهند داشت حتی اگر این امر به معنای تمدید جدول زمانی شش ماهه اولیه باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا در مقاله ای به قلم "لارنس نورمن" نوشت: اشتون در گفتگویی با وال استریت ژورنال در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت یک توافقنامه نهایی باید جامعه بین المللی را مطمئن سازد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

این توافقنامه با رضایت دو طرف قابل تمدید است. مقامات ایرانی و غربی ابراز امیدواری کردند در مدت 180 روز به توافقنامه ای جامع دست یابند.

اشتون گفت: همه می‌گویند گفتگوهای بسیار دشواری در جریان است ما هیچ تضمینی در اختیار نداریم و زمان لازم را برای دستیابی به یک توافقنامه مناسب خواهیم داشت.

برخی دیپلمات ها اعلام کردند تصور می‌کنند تدوین پیش نویس متن مذاکرات جدی چندین ماه زمان می‌برد.

قرار است اشتون در ماه اکتبر از سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا استعفا کند.

تمدید این گفتگوها احتمالا فشارها را در کنگره آمریکا برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران افزایش می‌دهد و این امر به معنای ادامه مذاکرات در بحبوحه رای گیری میان‌دوره‌ای سنای آمریکا در نوامبر است. 

سناتور "کریس مورفی" در مونیخ گفت: اطمینان دارد سنای آمریکا به این زودی طرح تحریم‌های جدید ایران را تصویب نمی کند اما وی مدعی شد اگر نشانه هایی وجود داشته باشد مبنی بر اینکه تهران از این گفتگوها برای وقت کشی استفاده می کند این باب برای طولانی مدت بازنمی‌ماند.

اشتون گفت: محور اصلی دور بعدی گفتگوها در هجدهم فوریه چارچوب و جدول زمانی این گفتگوها خواهد بود.

وی و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مونیخ دیدار کردند و ظریف این نشست را خوب توصیف کرد.

یکی از مقامات بلندپایه آمریکا گفت کری در این نشست بر اهمیت پایبندی دو طرف به تعهدات شان تاکید کرد و به روشنی گفت آمریکا به اجرای تحریم های موجود ادامه می‌دهد.

ایران در ماه دسامبر زمانیکه آمریکا فهرست اهداف تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را افزایش داد با عصبانیت واکنش نشان داد گفت این اقدام آمریکا مغایر با روح توافقنامه ماه نوامبر است.

ظریف در کنفرانس مونیخ گفت تهران به تلاش برای دستیابی به یک توافقنامه هسته ای نهایی متعهد است و گفت: ناکامی در دستیابی به این توافقنامه یک فاجعه خواهد بود.

وی ادامه داد: من می‌توانم قول دهم ما با اراده ای سیاسی و حسن نیت برای دستیابی به یک توافقنامه تلاش می کنیم.

اشتون درباره درخواست‌های احتمالی گروه موسوم به پنج به علاوه یک اظهارنظر نکرد اما گفت نگرانی‌های جامعه بین المللی باید به طور کامل برطرف شود و همچنین اطمینان مردم به ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران نیز باید تامین شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد وی بعد از دور بعدی گفتگوها با ایران در چند هفته آینده به این کشور سفر می‌کند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.