سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری ISC:

سهم ۵. ۱درصدی ایران در تولید علم جهان در سال ۲۰۱۳

میزان تولیدات علمی ایران در سال ۲۰۱۳ در پایگاه استنادی ISI با احتساب مجموع مقالات به ۲۵ هزار و ۹۵۹ مدرک رسیده و این رقم برابر با 1.461 درصد از کل تولیدات علمی جهان به حساب می‌آید.

جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای علوم و فناوری ISI در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: رصد توسعه‌ علمی با استفاده از شاخص‌ها و معیار‌های مختلف صورت می‌گیرد. در حالی که توجه به تعداد ثبت اختراعات، طرح‌های کاربردی و تجاری سازی شده پروژه‌های تحقیقاتی حائز اهمیت است و توجه به تولید مقالات علمی نیز که در نشریات معتبر بین المللی چاپ و منتشر می‌‍شود حائز اهمیت است. 

وی در ارتباط با همکاری در چاپ مقالات خارج از کشور افزود: این نکته نیز حائز اهمیت است که اعضای هیات علمی و پژوهشگران ایرانی در تحقیقات و نشر مقالات علمی با کشورهایی همکاری می‌کنند که عمدتا در گروه کشورهای پیشرفته و نو ظهور علمی قرار دارند. چنانچه اطلاعات استخراج شده از نشر آثار علمی که با آن‌ها دارند و شامل کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان، آلمان، استرالیا، فرانسه، ایتالیا، مالزی، ژاپن و هندوستان است و کشورهایی چون هندوستان و مالزی را جزو کشورهای نو ظهورعلمی قلمداد می‌کنیم و سایر کشور‌ها از نظر توسعه علمی در مرز‌های دانش قرار دارند. چنانچه کشورهای سوئد، هلند، اسپانیا، ترکیه و سایر کشور‌ها توسعه یافته علمی نیز در این گروه جای دارند. 

مهراد در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر آمار تولید علم در سال ۲۰۱۳ اظهار داشت: نگاهی به آمار تولید علم ایران به تاریخ ماه اوت نشان می‌دهد که از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور به همت اعضای هیات ۲۰۱۳ درست در هشتمین ماه سال مقاله به ثبت ۷۷۰ هزار و ۱۴ که یکی از موسسات بین المللی علم سنجی است ISI علمی و پژوهشگران در پایگاه استنادی درصد از کل تولید علمی دنیا را درباره زمانی موارد اشاره به خود اختصاص ۴۵. ۱ مقاله ۷۷۰ هزار و ۱۴ رسیده است. 

وی خاطرنشان کرد: پیگیری آمار تولید علم ایران در ماه اکتبر به ۱۳۸ هزار و ۲۱ رسیده یعنی بعد از دو ماه، میزان تولیدات علمی ایران به پایان رسیده است. 



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.