سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت/

زیربنای پیشرفت اقتصادی ایران در داووس

مجمع جهانی داووس یکی از ارگان‌های اقتصادی جهان است که ضمن ایجاد فرصت شغلی برای مردم سراسر جهان درآمد کلانی نیز دارد. مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی به تأثیر حضور ایران در اجلاس داووس و دستاوردهای این نشست در زمینه اقتصادی کشور پرداخته است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مجمع جهانی داووس یکی از ارگان‌های اقتصادی جهان است که ضمن ایجاد فرصت شغلی برای مردم سراسر جهان درآمد کلانی نیز دارد. درآمد این مجمع از پرداخت حق عضویت ثابت شرکت‌های بزرگی که در فهرست هزار شرکت برتر جهان جای دارند و پرداخت وجوهی توسط متقاضیان شرکت در جلسه تامین می‌شود .  

بسیاری از حضار در این مجمع- به استثنای اعضا - هر ساله برای حضور در این عرصه اقتصادی و حضور در جلسات مختلف آن  مبالغی پرداخت می‌کنند که این به صندوق داووس اضافه می‌شود. "سجاد مصطفی‌پور" مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی به تأثیر حضور ایران در اجلاس داووس و دستاوردهای این نشست در زمینه اقتصادی کشور پرداخته است.

با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار در جمهوری اسلامی ایران از نظر دستیابی به منابع طبیعی که فرصت بزرگی را برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های اقتصادی فراهم می‌کند، اجلاس داووس اگرچه می‌توانست فراهم‌کننده بسترهای مناسب برای حضور فعال ایران در بازارهای جهانی باشد ولی از سوی دیگر زمینه آشنایی کشورها با نیازهای اساسی‌شان که می‌تواند از راه ارتباط تجاری و اقتصادی با ایران برطرف شود را مهیا کند.

مسئله‌ای که امروز در جهان قابل مشاهده است شکل‌گیری رابطه ارباب-رعیتی بین آمریکا و کشورهای دیگر جهان است که این امر با توجه به سیاست‌های خاص و منفعت‌طلبانه ایالات متحده آمریکا عملا فرصت‌های اقتصادی مناسب را از کشورهای دیگر سلب نموده است که نمونه بارز آن می‌تواند تحریم‌های سنگین آمریکا علیه کشورهای مختلف از جمله ایران است که برخی کشورها را مجبور به پیگیری چنین دستورالعمل‌هایی کرده است که برای اقتصاد این کشورها جز آسیب چیز دیگری به همراه نداشته است.

اجلاس‌های اقتصادی همانند داووس می‌تواند کشورها را در رسیدن به یک دستورالعمل واحد در زمینه‌های اقتصادی و تجاری ترغیب کند و اقتصاد سیاسی جهان را از قالب‌های منسوخ لیبرالیستی به دور کند.

اگر برنامه‌های زیربنایی و اساسی در سطح جهانی و با عطف به پیشرفت‌های اقتصادی کشور در چنین اجلاس‌هایی صورت بگیرد ما می‌توانیم شاهد رشد اقتصادی در کشور باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.