سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران :

رزیدنت های امروزی نسبت به آموزش ها کم علاقه شده اند

عضو هیات عمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طی سالهای اخیر متاسفانه شاهد کاهش کیفیت آموزش ها بوده ایم گفت : دلیل اصلی آن کاهش علاقه رزیدنت ها به این عرصه است .

دکتر مجتبی محمدی اردهال جراح و متخصص گوش گلو بینی در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه جراح باید مهارت خود را تضمین نموده و قبل از اینکه روی فرد انجام دهد در کلاس های آموزش و روی جسد کار نماید گفت : جراح باید با آناتومی سینوس ، چشم و مغز آشنا باشد تا در صورت بروز مشکل از آسیب جلوگیری نماید .

وی با اشاره به اینکه علاوه بر مهارت ، جراح باید بررسی کامل از بیمار داشته باشد که سی تی اسکن و  MRI در این عرصه مناسب است تا مشخص شود بیمار باید در چه حدی تحت جراحی قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: عوارض 10 ساله دوم استفاده از آندوسکوپ به مراتب کمتر از 10 ساله اول استفاده از آندوسکوپ بوده است که ارتقای مهارت پزشکان و آشنایی با مشکلات بیماران از جمله دلایل کاهش عوارض می باشد .

وی با بیان اینکه طی سالهای اخیر متاسفانه شاهد کاهش کیفیت آموزش ها بوده ایم که دلیل اصلی آن کاهش علائق رزیدنتها به این عرصه است ادامه داد : در صورت ادامه این روند باید منتظر عوارض در این عرصه باشیم .

دکتر محمدی یادآور شد : هر چند اساتید این عرصه به صورت مداوم در عرصه آموزش تلاش کرده و کلاهاس و دوره های مختلفی ارائه می نمایند ولی کاهش علائق رزیدنتها و در ادامه کاهش کیفیت آموزشی ، آسیبهای بسیاری برای بیماران و مردم درپی خواهد داشت .

وی با تاکید به اینکه خوشبختانه در مرکز ما، رزیدنتها موظف شده اند که قبل از ورود به کار حتما روی جسد کار کرده و سپس  اجازه ورود به عرصه کار را کسب نمایند گفت : ولی در مراکز دیگر بدون کوچکترین آموزشی روی جسد ، مستقیم روی بیماران کار میکنند که افزایش میزان شکایت از پزشکان این عرصه را در پی دارد .

این متخصص گوش گلو بینی تصریح کرد : استفاده از آندوسکوپ اگر چه عمل جراحی را برای بیمار بدون علائم اسکار روی صورت انجام می دهند ولی میتواند از داخل بینی به چشم ، مغز ، اعصاب بینایی یا جمجمه آسیب بزند که شناخت نقاط حساس می تواند احتمال این عوارض را به حداقل برساند.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه شایع ترین عارضه این عرصه ، خارج شدن میع مغزی نخاعی از بینی است که می تواند منجر به مننژیت و مرگ شود اظهار کرد : آسیب به چشم از دیگر عوارض احتمالی این عرصه است که می تواند منجر به کوری بیمار شود که در مواردی دو طرفه خواهد بود .

وی در پایان خاطر نشان کرد : آسیب به عروق از دیگر مواردی است که دراین عرصه احتمال بروز دارند و میتواند منجر به مرگ شود که با آموزش مناسب می توان از این عوارض پیشگیری نمود .

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.