سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران:

"مکمل‌ها" فراورده‌های معجزه گر نیستند

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران گفت: مکمل‌ها فراورده‌های معجزه گر نیستند و مصرف بیش از حد ویتامین‌ها می‌تواند خطرناک و حتی تهدید کننده حیات باشد.

دکتر سید حمید خویی رئیس انجمن علمی داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه پزشک یا داروساز باید همواره سلامتی و ایمنی بیماران را در اولویت قرار دهد و بعنوان یک فرد متخصص از تیم خدمات بهداشتی درمانی خود را نسبت به حفظ و ارتقای سلامتی مردم مسئول بداند و همه دانش و توان و تجربه خود را در این راه بکار ببرد، گفت: وی باید در عمل نشان دهد که در جریان عمل حرفه‌ای از شناخت، دانش و تجربه خود در جهت سعاتمندی و سلامتی مردم بهره می‌گیرد. 

وی با اشاره به اینکه پزشک یا داروساز هرگز نباید بطور آگاهانه و عمدی در تجویز، تولید، توزیع، تبلیغ و عرضه داروهای فاسد، غیر استاندارد و تاریخ گذشته یا فاقد کارایی درمانی مشارکت نماید ادامه داد: پزشک یا داروساز باید همیشه سعی و تلاش نماید که دانش و معلومات حرفه‌ای خود را روزآمد کند و همواره منابع علمی معتبر و لازم برای یک تصمیم منطقی یا اعلام نظر یا قضاوت حرفه‌ای درست را در دسترس داشته باشد. 

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران اظهار کرد: پزشک یا داروساز وظیفه دارد که قوانین و مقررات پزشکی و داروسازی را رعایت نماید و اصول اخلاق حرفه‌ای را پذیرا بوده و در جهت ارتقای اعتبار و شرافت حرفه خویش تلاش نموده و باید از مشارکت در هر اقدام یا فعالیتی که باعث بد نامی حرف پزشکی و وازدگی از آن می‌شود خودداری کرده و بدون ترس و مماشات و تعارف هر گونه پیشنهاد یا ارتباط غیر قانونی و غیر اخلاقی را رد کند. 

وی با بیان اینکه پزشک یا داروساز باید به ازای ارائة سرویس‌های حرفه‌ای خود دریافت‌های پاک، روشن، شفاف، قانونی و منصفانه‌ای داشته و از هر گونه توافق یا داد و ستد پنهانی با سایر اعضای تیم خدمات پزشکی یا بیماران یا مراکز تولید و توزیع دارو خودداری نماید. 

دکتر خویی با اشاره به اینکه پزشک و داروساز باید به همه انسان‌ها احترام گذاشته و در این رابطه به سن و جنس و‌ نژاد و مذهب و وابستگی‌های خانوادگی و موقعیت‌های شغلی و اجتماعی آنان توجهی نداشته باشند، تصریح کرد: پزشک و داروساز باید رازدار بیماران بوده و هرگز اطلاعات شخصی و اسرار آنان را افشا نکنند مگر در مواردی که قانون طلب می‌کند یا سلامتی بیمار اقتضا می‌کند. 

وی یادآور شد: پزشک و داروساز نباید به شرایط کاری ناسازگار با شرافت انسانی و اعتبار حرفه‌ای خود تن در دهند یا با اشتغال در شرایطی که مجبور به ارتکاب اعمال غیر قانونی و غیر اخلاقی می‌شود یا وسیله توجیه چنین اعمالی می‌شود موافقت کنند. 

رئیس انجمن علمی داروسازان ادامه داد: اطلاعاتی که پزشک و داروساز به بیمار ارائه می‌کند باید کامل، صحیح، دقیق، روزآمد و قابل فهم برای بیمار باشد بطوریکه جای هیچگونه سوء فهم یا سوء برداشت بیمار از مورد مصرف، تعداد اقلام دارو، تعداد هر قلم دارو، قیمت دارو، نحوه محاسبه قیمت دارو‌ها و غیره باقی نماند.
 
وی با بیان اینکه پزشک و داروساز باید در عرصه خدمات حرفه‌ای خود بگونه‌ای رفتار نماید که بتواند به روشنی آن را برای مردم، نهادهای نظارتی، سازمان‌های حرفه‌ای و نهادهای قضایی توضیح دهند، آنان باید از توجیه رفتار خود پرهیز کنند اظهار کرد: پزشکان و داروسازان باید رفتاری صمیمانه و احترام آمیز با سایر همکاران خود و دیگر اعضای تیم خدمات بهداشتی درمانی داشته باشد و از رفتارهای دوگانه با آنان پرهیز کند. 

دکتر خویی در پایان با اشاره به اینکه مکمل‌ها فراورده‌های معجزه گر نیستند و مصرف بیش از حد ویتامین‌ها می‌تواند خطرناک و حتی تهدید کننده حیات باشد، خاطرنشان کرد: مصرف مقادیر کافی میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات می‌تواند نیاز طبیعی بدن را به بیشتر ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بطور متعادل تامین نماید.


انتهای پیام/

برچسب ها: مکمل ، داروسازی ، پزشک ، درمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.