سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آنتي وار: 2400 تن در پنج سال گذشته در حمله پهپادهای آمريکایی جان خود را از دست داده‌اند

به گزارش پايگاه اينترنتي آنتي وار، در پنج سال اخیر 2400 تن در حمله بهپاد‌های امریکایی جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پايگاه اينترنتی آنتي وار ، پنج سال پيش در تاريخ بيست و سوم ژانويه سال 2009  ميلادي و در سومين روز رياست جمهوري باراک اوباما ، هواپيماي بدون سرنشين سازمان اطلاعات جاسوسی آمريکا ( سيا ) خانه ای را در يکي از مناطق قبيله نشين پاکستان با خاک يکسان کرد.

بر اساس گزارش‌های اوليه ، 10شبه نظامي از جمله 4شبه نظامی خارجي در اين حمله کشته شدند که موفقيتی برای عمليات هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا محسوب شد.

اما پس از مدتي گزارش ها از کشته شدن غير نظاميان در اين عمليات خبر دادند.

دست کم 9 غير نظامي که بيشتر آنها عضو يک خانواده بودند کشته شدند و تنها بازمانده ، پسر 14 ساله‌ای بود که از ناحيه شکم ، جمجمه و چشم به شدت آسيب ديده بود.

پس از آن ، سيا در حمله ديگري ، خانه‌اي را هدف گرفت که معلوم شد اشتباه بوده است و اين بار 5 تا 10 نفر که همگي غير نظامي بودند ، کشته شدند.

"دانيل کليدمن" خبرنگار نشريه نيوز ويک نوشت اوباما فورا در جريان تلفات غير نظاميان قرار گرفت.

3 روز پيش از اين حملات ، اوباما در مراسم تحليف خود به جهانيان اعلام کرده بود آمريکا دوست هر کشور ، مرد ، زن و کودکي است که خواهان آينده اي توام با صلح و عزت هستند.

با وجود چنين آغاز فاجعه باري ، دولت اوباما حمله هواپيماهاي بدون سرنشين را افزايش داد. از زمان مراسم تحليف اوباما در سال 2009 ميلادي تاکنون ، سيا 330 بار پاکستان را با هواپيماهايی بدون سرنشين هدف حمله قرار داده است که تعداد اين حملات در دوران جرج دبليو بوش رئيس جمهوری پيشين آمريکا طي چهار سال ، 51 حمله بود.

اوباما در يمن نيز آغازگر جبهه جديدی در حملات هواپيماهای بدون سرنشين بوده است. دولت اوباما در سراسر پاکستان ، يمن و سومالی پس از نخستين حمله ، بيش از 390 حمله ديگر را ظرف پنج سال اجرا کرده است.

در اين حملات بيش از دو هزار و 400 نفر کشته شدند که دست کم 273 نفر از آنها غير نظامي بودند. با وجودي که شمار تلفات حملات هواپيماهای بدون سرنشين در دوران رياست جمهوری اوباما تقريبا 6 برابر تلفات اين قبيل حملات در دوران بوش بوده اما شمار کشته‌ها در دوران اوباما به طور متوسط در هر حمله از 8 نفر به 6 نفر کاهش يافته است.

در دوران بوش ، به طور متوسط در هر حمله بيش از 3 غير نظامي کشته مي شدند.

در واقع ، از سال 2010 ميلادي شمار تلفات غير نظاميان در حملات هواپيماهاي بدون سرنشين در پاکستان کاهش يافته و هيچ گزارشي از تلفات غير نظاميان در سال 2013 ميلادي گزارش نشده است.

پيشرفت در فناوري هواپيماهای بدون سرنشين و فناوری موشکی يکي از علل کاهش تلفات غير نظاميان در اين عمليات بوده است.

در تاريخ سي ام اکتبر سال 2006 ميلادي ، دست کم 68 کودک در حملات هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا به مدرسه اي در منطقه قبيله نشين باجور پاکستان کشته شدند.

هدف اين حمله "ايمن الظواهری" فرد شماره 2 القاعده در آن زمان بود اما وی از اين حمله جان سالم بدر برد.

هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا دوباره در 21 نوامبر سال گذشته مدرسه ديني را در هانگو در حومه مناطق قبيله نشين پاکستان هدف گرفتند که در اين حمله 6 تا 9 نفر کشته شدند.

کشتار غير نظاميان در حملات هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا در يمن همچنان ادامه دارد.

از زمان اولين حمله هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا به يمن در زمان اوباما در سال 2009 ميلادی، سال گذشته بيشترين تلفات به غير نظاميان وارد شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.