سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۹۰ درصد بیمارستان‌های خصوصی متکی به "بیمهٔ تکمیلی" هستند

غیر واقعی بودن تعرفه‌های خدمات درمانی باعث مشکلات زیادی برای مردم شده است و تورم و شکافی بین قیمت تمام شده خدمات ایجاد کرده است و این موجب افزایش پرداختی از جیب مردم می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت دیشب در برنامه نبض گفت: غیر واقعی بودن نرخ ویزیت مشکلات زیادی را در حوزه سلامت ایجاد می‌کند و تورم و شکافی بین قیمت تمام شده خدمات به وجود می‌آورد و این باعث می‌شود پرداختی که از جیب مردم باید باشد از ۱۰ به ۳۷ درصد برسد. 

وی افزود: در سال ۹۲ ویزیت پزشکان در بیمارستان‌های دولتی ۶۱۵۰ هزار تومان است که بیمارستان ۵۰ درصد را به پزشک متخصص می‌دهند و ۱۰ درصد مالیات قبل از پرداخت است یعنی پزشک ۲۸۰۰ تومان ویزیت را بعد از مدت ۹ ماه دریافت می‌کند. 

 تورم ۵۵ درصد بیمارستان‌ها در سالهای ۹۰ و ۹۱

 جهانگیری معاون سازمان نظام پزشکی گفت: ما از سال ۹۰ هیچ تعرفه‌ای را به عنوان اعتراض در بخش دولتی قبول نکردیم زیرا کفایت خدماتی که همکارانمان ارائه می‌کردند را نمی‌داد. 

وی افزود: در موقع هدفمند کردن یارانه‌ها ما ۲۰ بیمارستان را بررسی کردیم و برآورد ما ۵۵ درصد بود که تورم را مد نظر داشتیم یعنی در سالهای ۹۰و ۹۱ یک تورم ۵۵ درصدی در بیمارستان‌ها داشتیم و ما بر این باور هستیم که تا وقتی نظام سلامت مبتنی بر عملکرد نباشد هیچ اصلاحی در این ساختار صورت نمی‌گیرد. 

 عدم نظارت تعزیرات بر قیمت‌ها در برخی مراکز درمانی

 رضایی معاون قوانین مجلس گفت: بیمارستان‌های دولتی کیفیت لازم را ندارند چون بیمه‌ها ضعیف هستند و قبل از بیمه‌ها نظام درمانی ما ضعیف است. 

 وی ادامه داد: به عنوان مثال k جراحی در بیمارستان‌های دولتی ۸۸۰۰ تومان است که ۴۰ تا ۵۰ درصد حق العمل برای پزشکان است که بعد از ۶ ماه دریافت می‌کنند اما تعرفه k جراحی در بیمارستان‌های خصوصی ۳۸ تا ۴۳ هزار تومان است که اگر 2.5 برابر هم بیشتر دریافت کنند تعزیرات هیچگونه نظارتی بر آن‌ها ندارد. 

 افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی به نفع مردم است

آقاجانی گفت: ما در ارائه خدمات درمانی باید یک بازار رقابتی بین بخش دولتی و خصوصی ایجاد کنیم بر خلاف باور‌ها که افزایش تعرفه‌ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند باید که این افزایش تعرفه‌ها قطعا به نفع مردم باشد. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بیمارستان‌های دولتی هزینه بستری ۸۰ درصد است که ۲۷ درصد پرداختی از جیب مردم است و ۱۰ درصد خدمات را از خارج بیمارستان خرید می‌کنند مثل دارو پس اگر قیمت واقعی شود فقط‌‌ همان ۱۰ درصد پرداختی از جیب مردم را خواهیم داشت. 

 ۹۰ درصد بیمارستان‌های خصوصی متکی به بیمه تکمیلی هستند

 موسوی گفت: در بحث نظام سلامت در برنامه پنجم قانون تصویب ساده است که تمام کار‌ها و اشتباهات را مد نظر دارد باید ساختار درست شود و قیمت تعرفه‌ها مشخص گردد. 

وی افزود: وقتی بیمارستان خیریه تاسیس می‌شود و ادعا می‌کند هزینه‌اش را از بیمه‌ها دریافت می‌کند این به معنی پرداختی از جیب مردم است یعنی نظام سلامت کاری کرده که بیمه‌ها را بی‌کیفیت معرفی کند و باعث شده بیمه تکمیلی که‌‌ همان سرویس بیمه پایه را می‌دهد ۹۰ درصد بیمارستان‌های خصوصی متکی به آن باشند. 

۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت پرداخت نشده است

 جهانگیری گفت: سیاست کلان در درمان این است که مردم ابتدا کیفیت خدمات بعد نحوهٔ خدمت گرفتن و در مرحله آخر پول است. 

وی افزود: ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت پرداخت نشده است و باید گفت متاسفانه از سال ۸۸ تا ۹۲ هیچ بیمارستان خصوصی در تهران افتتاح نشده است و اگر این بیمارستان‌ها را توسعه دهند برای بقا این کار را می‌کنند. 

 منابعی که برای نظام سلامت وجود دارد مکفی نیست

 آقاجانی گفت: ما باید در چارچوب برنامهٔ پنجم، مدیریت در ارائه خدمات را هدفمندی کنیم زیرا منابعی که برای نظام سلامت وجود دارد، مکفی نیست. 

وی افزود: دغدغه مردم گرفتن خدمات خوب است که اگر تعرفه و منابع و مدیریت خوب نباشد مردم آسیب می‌بینند باید پرداختی از جیب مردم کم شود و بیمه‌ها قوی شوند. 



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.