سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد بشار جعفری از خط خوردن نام ايران از فهرست دعوت به کنفرانس سوريه

سفیر سوریه در سازمان ملل متحد از خط خوردن نام ایران از فهرست کشورهایی دعوت شده به اجلاس سوئیس انتقاد کرد.

بشار جعفری در نشستی خبری درباره برگزاری کنفرانس صلح سوریه در سوئیس گفت:
همانطور که می دانید اجلاس رده بالا در مورد سوریه به پایان رسید، روز جمعه ما طبق برنامه به ژنو خواهیم رفت تا مشغول گفتگوی سوری- سوری شویم که خود سوری ها ریاست آن را برعهده دارند. هدف از این گفتگو دستیابی به نوعی تفاهم بین دولت سوریه و مخالفان است که در این اجلاس از آنها به عنوان ائتلاف ( ملی سوریه )نام برده می شود. در گفتگوهای مستقیم بین دو طرف سوری، آقای اخضر ابراهیمی حضور خواهد داشت. امیدواریم که در این گفتگوی( روز جمعه) وارد روند گفتگو شویم که هدفش اجرای مفاد ژنو- یک است. اما باید گفت که اجرای ژنو- یک موضوعی گزینشی نیست بلکه موضوع آن اجرای کل  یک بسته است . ما نمی توانیم از بیانیه ی ژنو- یک دست به انتخاب گزینشی بزنیم. ما درباره ی یک بسته صحبت می کنیم که کل طرف ها باید آن را اجرا کنند. با این وجود ما در مورد اجلاس امروز صحبت هایی داریم . دولت سوریه به حرف های خود عمل کرد و در سطحی بالا  در این اجلاس رده بالا شرکت کرد. (ولید المعلم) وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر سوریه در این اجلاس شرکت کرد. صرفنظر از اینکه ما روز جمعه در ژنو درباره ی چه چیزی بحث خواهیم کرد باید گفت شکل اجلاس امروز(چهارشنبه) به نوعی برای ما ناراحت کننده بود. موضوع این است که تا دو روز پیش سی کشور در فهرست دعوت قرار داشتند اما بعدا به نظر می رسد که سازمان دهندگان این اجلاس در دبیرخانه ی سازمان ملل تصمیم گرفتند ده کشور دیگر را به این فهرست بیافزایند. امروز چهل کشور در این اجلاس شرکت داشتند که ظاهرا از قبل انتخاب شده بودند آن هم به شیوه ای که اکثر این کشورها ضد سوری باشند. یعنی این کشورها همان کشورهایی بودند که سیاست های خصمانه در قبال دولت سوریه دارند اما در عین حال و درکمال تناقض شاهد بودیم که دبیر کل سازمان ملل متحد ایران را از فهرست خارج کرد. پس ده کشور جدید به فهرست اضافه شدند و ایران هم از فهرست خارج شد! این مسئله باعث شد که یک نوعی عدم توازن در شکل برگزاری اجلاس پدید آید. 

وی افزود:نکته دوم این است که سخنرانی های اکثر کسانی که سخنرانی کردند مشوق گفتگوی سیاسی ملی نبودند بلکه این سخنرانی ها بیانیه هایی تحریک کننده و تکراری و قدیمی بودند که مبتنی بر نفرت از دولت سوریه و تحریک کور بود که نتیجه ی عکس دارد و بی ثمر و ناموفق است و اصلا مثبت نیست. سوریه نیاز به ترغیب به اجرای صادقانه و واقعی بیانیه ی ژنو یک دارد اما برای این کار ما نیازمند آن هستیم که همه به تروریسم و خشونت پایان دهند چون توافق سیاسی نمی تواند  همراه با تروریسم باشد. کسانی که در اقدامات تروریستی در سوریه نقش دارند باید  انتخاب کنند که آیا می خواهند آتش نشان باشند یا اینکه حریق عمدی ایجاد کنند؟ آنها نمی توانند هم حریق ایجاد کنند و هم آتش نشان باشند.

سفیر سوریه در سازمان ملل متحد گفت:ناظران اتحادیه ی عرب وقتی که به سوریه آمدند از همان آغاز خواستار پایان یافتن خشونت شده بودند. بعد از پایان ماموریت ناظران اتحادیه ی عرب ، آقای کوفی عنان به سوریه آمد و همین حرف ها را زد اگر به طرح شش ماده ای آقای عنان نگاه کنید خواهید دید که نخستین مورد طرح وی، پایان دادن به خشونت بود. ژنرال مود هم پس از کوفی عنان آمد و همین حرف ها را تکرار کرد. پس از ژنرال مود هم آقای اخضر ابراهیمی آمد و همین حرف ها را تکرار کرد. سپس  قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد به شماره های دوهزار و چهل و دو، دوهزار و چهل و سه ، دوهزار و صد و هجده نیز همین ها را تکرار کردند. من در اینجا درباره ی یک لحن و زبان مورد توافق بین المللی صحبت می کنم. این چیزی است که ما بر آن تاکید می کنیم. کسانی که می خواهند به سوری ها کمک کنند واقعا باید وارد روند خاتمه دادن به خشونت  شوند. « پایان دادن به خشونت » عبارتی بسیار مودبانه است اما واقعیت این است که این خشونت در نود و نه درصد موارد براساس تروریسم است. از زمان شروع بحران سوریه ، من از طرف  دولت سوریه  پانصد نامه ی رسمی را به دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل متحد تقدیم کردم . من یک روز با یکی از همکاران خود شوخی می کردم و می گفتم که من همه ی این نامه ها را داخل صندوق گذاشتم اما آنها گفتند می شود لطفا این بسته را وزن کنید و بگوئید که این بسته چند کیلوگرم  است؟! باور کنید ما بیش از  بیست کیلوگرم نامه ی  رسمی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستادیم. از این تعداد نامه دویست و شصت و هفت نامه با موضوع نبرد با تروریسم در سوریه  ارسال شدند. در این نامه ها اسامی ، ملیت ها و تاریخ تولد و نام مادر و پدر و شاید بتوان گفت شماره ی کفش تروریست های کشته شده در سوریه را هم نوشتیم! من نمونه هایی از این نامه ها را همراه خود آورده ام . تروریست هایی از لیبی ، تونس و عربستان سعودی بودند که اسامی آنها را اعلام کردیم.
بشار جعفری افزود: لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا اذعان کرد که کشورهایی در منطقه هستند که از لحاظ نظامی از مخالفان سوری حمایت می کنند. این حرف را لئون پانتا زد.وی گفت کشورهایی در منطقه هستند که کمک مرگبار می کنند. فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه  نیز اذعان کرد که جهادی های فرانسه هستند که در سوریه نبرد می کنند. ویلیام هیگ وزیر امور خارجه ی  انگلیس هم  اذعان کرد که تندروهای انگلیسی در سوریه نبرد می کنند.
وی افزود: حمایت رسمی ترکیه از تروریست ها در سوریه ، دیگر نامه ای بود که ما فرستادیم و اسامی افراد مختلف در آن وجود دارد. ایمن الظواهری به پیروان خود دستور داد که جهاد خود را در سوریه شدت بخشند ما این نامه را هم تقدیم کردیم. قاچاق تسلیحات از طریق مرز ترکیه دیگر نامه ای بود که آن را ارسال کردیم.مداخله ی ترکیه در امور داخلی سوریه دیگر موضوعی بود که در نامه ها به آن اشاره کردیم. ترکیه نفوذ تروریست ها از طریق مرز به داخل سوریه را تسهیل کرد. پانصد و چهل و شش  تروریست از مرز ترکیه وارد سوریه شدند که ما اسامی آنها  و ملیت شان را در اختیار داریم.
بشار جعفری در  ادامه به بر شمردن تعداد بیشتری از این نامه ها اقدام و محتوای آنها اشاره کرد.

بشار جعفری درباره ایران گفت:نکته این است که ایران در منطقه نفوذ دارد و اگر کسی بخواهد واقعا  سوریه به مکانی امن تبدیل شود ،آنگاه همه ی کشورهای صاحب نفوذ باید دعوت می شدند تا نتیجه ی اجلاس تضمین شود. یکی از مهمترین سخنرانی ها ، سخنرانی های مقامات رژیم قطر بود که طی آن قطر از وهابی های تکفیری حمایت کرد. وی از تکفیری ها دفاع و تاکید کرد اما ما استدلال می کنیم که قطر حامی تروریسم است.
وی افزود:دبیر کل سازمان ملل متحد در میان مخالفان از ائتلاف ملی سوریه دعوت کرد. این ائتلاف نماینده ی کل مخالفان سوری نیست. 
وی ادامه داد: تروریسم در سوریه ناشی از اوضاع انسانی در سوریه نیست. اوضاع انسانی بسیار مشکل دیگری هم در دیگر مناطق دنیا بود از جمله زلزله و سونامی آیا واکنش مردم این کشورها  تروریسم علیه دولتشان بود؟ البته که اوضاع انسانی سختی در سوریه بود و ما هم این مسئله را مورد بی توجهی قرار نمی دهیم . ما می گوئیم باید شفاف بود و علت این اوضاع انسانی را بررسی کرد.تروریسم باعث ارهاب و ترس غیرنظامیان می شود.

بشار جعفری گفت: حتی تروریست های تونسی موضوع به اصطلاح جهاد جنسی را مطرح کردند . در این جهاد آنها دختران و زنان بی گناه را شستشوی مغزی می دهند و به سوریه می فرستند تا از طریق روابط جنسی جهاد کنند! آنها با این کارشان هم به عرب ها و هم به اسلام توهین کردند. این افراد مجرم هستند.
بشار جعفری درباره ی عکس های منتشر شده گفت: عکس های منتشر شده انسان را به یاد موضوع رسوایی  تسلیحات شیمیایی درسوریه می اندازد.
جدید ترین گزارشی که موسسه ماساچوست منتشر کرده است نشان می دهد کل آن چیزی که آمریکایی ها گفتند ساختگی بود و مبتنی بر واقعیت نیست. سرانجام موضوع در شورای امنیت مطرح شد که نه تنها دولت متهم نشد بلکه به این موضوع اشاره شد که برخی اعضای ارتش سوریه به علت حمله ی شیمیایی کشته شدند.
من نمی گویم که در سوریه  هیچ قربانی یا هیچ شکنجه ای نیست یا اینکه نمی گویم آمار بالای  تلفات نیست بلکه می گویم اشتباهات زیادی صورت گرفت اما پاسخگویی وجود دارد پاسخگویی ملی وجود دارد.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.