سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش ویژه روز جهانی "حفاظت اطلاعات"؛

"اوباما" و اصلاح قوانین جاسوسی: وقتی تمام "آزادی" به پای یک "امنیت دروغین" ذبح می‌شود!

230 روز از زمانی که "ادوارد اسنودن" نخستین اسناد جاسوسی آژانس امنیت ملی را منتشر کرد می‌گذرد. در آستانه روز جهانی "حفاظت اطلاعات"، "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا در مقام توضیح و انجام اصلاحات در این خصوص برآمد که به نوشته روزنامه "اشپیگل"، هرگز نتوانست منتقدان را آرام کند.

روز 28 ژانویه، روز واحد "حفاظت اطلاعات" (European Data Protection Day) در اروپاست که هفت سال قبل، ژانویه 2007 توسط شورای اروپا انتخاب گردید. یک سال بعد یعنی در سال 2008 ایالات متحده آمریکا و کانادا نیز به این طرح پیوستند. امسال به همین مناسبت در تاریخ 22 الی 24 ژانویه 2014 کنفرانس بین‌المللی "اصلاحات در حفاظت اطلاعات" در شهر بروکسل بلژیک برگزار می‌شود. به همین بهانه در گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به "آزادی" می‌پردازیم که به پای یک "امنیت دروغین" قربانی شد.




سران کاخ سفید، ماه‌هاست با واکنش شدید جامعه جهانی بر علیه خود روبرو هستند. لذا برای فرار از اتهامات احتمالی - رسوایی شنود و جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا- که ممکن است در این کنفرانس به آمریکا وارد شود، روز جمعه 17 ژانویه "اوباما" را به جمع خبرنگاران فرستادند تا رسوایی گذشته خود را در قالب به اصطلاح "اصلاحات" جبران کنند:

استراق سمع از رهبران کشورهای متحد ممنوع و جمع‌آوری گسترده اطلاعات از مکالمات تلفنی محدود خواهد شد. بر اساس طرح جدید، نگهداری نامحدود از مکالمات تلفنی متوقف خواهد شد.

اما روز سه شنبه 21 ژانویه 2014 (1 بهمن) "کنت راث" (Kenneth Roth) رئیس سازمان دیده‌بان حقوق بشر در نامه‌ای خطاب به شخص اوباما اعلام کرد:


«NSA همچنان به نقض حریم خصوصی افراد ادامه می‌دهد و اصلاحات شما در این خصوص هرگز کافی نیست. مهار نکردن برنامه‌های جاسوسی آمریکا موجب تضعیف اهداف سیاسی آمریکا شده است. برنامه‌های کنترل نشده آمریکا برای جاسوسی‌های گسترده از شهروندان دیگر کشورها، سبب بروز خشونت در سراسر جهان شده و این وضعیت بهبود نخواهد یافت مگر اینکه رئیس جمهور، برای پایان دادن به آن گامی مؤثر بردارد.»

اعتراض سازمان دیده‌بان حقوق بشر نسبت به اصلاحات وعده داده شده از سوی اوباما، به این دلیل است که آنان معتقدند صرفاً تضمین‌های مبهمی در این زمینه داده شده؛ به ویژه آنکه اوباما به تازگی از تمام عملکرد سرویس‌های محرمانه آمریکا دفاع کرده و حتی کنترل بیشتر در آینده را اعلام کرده بود.

روزنامه آلمانی "اشپیگل" روز جمعه 27 دسامبر 2013 (6 دی) گزارشی از کنگره هکرها "Hacker-Kongress 30C3" ارائه کرد و در آن به این سؤال اساسی پرداخت که آیا جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا آنچنان که دولت ایالات متحده ادعا می‌کند، برای مبارزه با تروریسم است؟

"گلن گرینوالد" (Glenn Greenwald) حقوقدان، نویسنده، پژوهشگر و روزنامه‌نگار آمریکایی که یکی از معتمدین "ادوارد اسنودن" به شمار می‌رود، با افشای اطلاعات جدیدی، در پاسخ به این سؤال گفت: «این ادعا، چیزی جز دروغ نیست.»

"گرینوالد" در شبانگاه روز جمعه در شبکه اسکایپ فیلمی از خود منتشر کرد. وی در این فیلم نیم ساعته با لحنی که از خشم خالی نبود، اعلام ‌کرد:


"اسنودن" کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا به همراه "لاورا پویتراس" فیلمساز قهرمانانی هستند که دست NSA را رو کردند. چقدر یک دولت (دولت آمریکا) می‌تواند مایه ننگ باشد که چنین قهرمانانی را برای ادامه زندگیشان در قفس بیندازد.
کشورهایی مانند آلمان،‌ فرانسه و برزیل تا چه اندازه می‌توانند بزدل باشند که اگرچه خودشان از این افشاگری‌ها سود بردند، اما پشت "اسنودن" را خالی کردند. البته بدیهی است، چون هزینه رویارویی با آمریکا بالاست؛ اما وقتی "اسنودن" برای حقوق تمام انسان‌ها جنگید، هزینه‌ای بسیار بالاتر از این را پرداخت کرد. کشورهای اروپایی هم اخلاقاً موظف بودند به "اسنودن" کمک کنند، چون او از حقوق آن‌ها دفاع کرده بود.

"گرینوالد" در ادامه هشدار داد:

«هدف اصلی و نهایی NSA این است که دیگر هیچ حریم خصوصی در سراسر دنیا وجود نداشته باشد. ائتلاف اطلاعاتی "فایو آیز" (Five Eyes) متشکل از کشورهای آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا و نیوزلند با یکدیگر پیمان جاسوسی بسته‌اند. کوچکترین ارتباطی نباید از دستگاه‌های شنود آنان مخفی بماند. اسناد تمام این مطالب موجود است.»


شعار انتخاباتی "باراک اوباما" یعنی "ما می‌توانیم" (yes, we can) امروزه با برملاشدن جاسوسی‌های گسترده آمریکا از شهروندان جهان و نقض حریم خصوصی انسان‌ها، با تمسخر شعار اولیه وی مواجه است.


(بله، ما می‌توانیم)


(بله، ما بررسی می‌کنیم!!!)

اکنون به مناسبت روز جهانی "حفاظت اطلاعات"، بسیاری از جریان‌های سیاسی فعال در اروپا، شهروندان را به تظاهرات در شهرهای مختلف فراخوانده‌اند. آنان قرار است در این تجمعات، با "برادلی مانینگ" و "ادوارد اسنودن" که جاسوسی‌های غیرقانونی عظیمی را فاش کردند، ابراز همبستگی کنند. بنرها و تابلونوشته‌های تبلیغی که برای این تظاهرات‌ها آماده شده‌اند، حکایت از خشم شهروندان اروپایی نسبت به این جاسوسی‌ها دارد:

ابزارهای ارتباطی ما (پیامک، تلفن، ایمیل، جستجو)، پایگاه‌های فردی اطلاعات مالی، پایگاه‌های اجتماعی (دایره دوستان، آشنایان، شبکه‌های اجتماعی)، اطلاعات بیومتریک ما (اثر انگشت، بانک خون پلیس، اطلاعات DNA افراد) و غیره، بدون هیچ اتهام یا دلیلی، ثبت و ضبط می‌شوند.

گزارش از طاهری



منابع:
http://www.spiegel.de/netzwelt/netzpolitik/journalist-greenwald-wirft-us-regierung-luegen-vor-a-941043.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Europ%C3%A4ischer_Datenschutztag
http://blog.collaboratory.de/2013/12/colab-at-computers-privacy-and-data.html
http://www.scharf-links.de/41.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=41943&tx_ttnews[backPid]=56&cHash=c136bf9c32


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.